B bossespecial skrev:
Utifrån bilden och ritningarna är det sannolikt inte stålbalken som böjer ner utan infästningen av bjälklaget(regel och balksko) som rört sig och trycker på beklädnaden kring stålbalken.
Precis så uppfattar jag det också. Är inte stålbalkens uppgift just att förhindra detta?
 
Jag ser att både regeln som golvbjälkarna är fästa mot har sprickbildningar såsom vissa golvbjälkar.
Golvbjälkar fästa mot en regel med en metallvinkel och skruvar, synliga sprickbildningar i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i träregel och golvbjälkar med metallbeslag och skruvar i träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det också inte lite klent med skruv?
 
Iof sig är 5m ganska lång spännvidd men gipshögen ska inte trycka ner balken så pass mycket, då är balken feldimensioneraf. Dock böjer de alltid ner något och om gipsbeklädnaden kring balken är fixerad i balken kommer denna spricka för minsta nedböjning. Det ser ut som en spricka i beklädnaden?
Balken tar hand om lasten som hamnar på balken. Om det skulle bli rörelser i infästningarna på väg till balken kan inte balken göra nått åt.
 
Bjälklaget gungar tydligt när jag på ca 80kg "gungar med knäna".
Rätskivan visar en sättning nu i bjälklaget utan last.

Bjälklag av trä med stålstöd som visar böjning och potentiell sättning i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett träbjälklag med en metallrätskiva, som visar tecken på sättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min farhåga är att bjälklaget inte är förankat i väggen som vilar på bjälklaget. Eller att den förankringen gett vika. Bör det inte gå att se denna förankring eller är den dold på "baksidan"
 
På jobbet skyddsstämpar vi gipsbuntar tom med betongbjälklag. Statiska laster är inte att leka med. I ett träbjälklag skulle jag verkligen bedöma detta som normalt framförallt efter du placerat bunten i en känslig punkt också. Hade det varit vid en bärande vägg hade det säkert gått bra.

Men som sagt, alltid stämp under stora punktlaster.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Jag undrar också hur regeln är fäst i stålbalken? Om den bara ligger parallellt med balken på samma upplägg utan att vara fäst i stålbalken någonstans så känns det spontant som att det borde bli för klent. Alldeles för lite skruv i balkskorna är det också.
 
Som jag tolkar dina ritningar saknas det det lite skruv in i ytterväggen. Det bör sitta 2 st 6x120 med ett cc på ca 60cm. Dvs mitt för där gipsskivorna i väggen skarvas.
 
  • Träreglar i en stomme med metallbeslag där gipsskivor på väggen skarvas, skruv saknas i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis, nu är det cc60 mellan golvbjälkarna men jag ser ingen skruv alls i hela träregeln som balkskorna är fäst i. Det ska vara att skruvarna sitter bakom balkskorna då men svikten och bilden vid altandörren som visar hur glest isär de ligger talar emot det. Närbild av golvet vid altandörren med cc60 golvbjälklag synliga och en plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
In med domkraften , lyft så bjälklaget blir rakt utan nedböjning, stämpa upp med en regel i taket och en på golvet och lite reglar därimellan , allt ska vara under din packe med gips så klarar du dig. Det med att beräkna hållfastigheten, bry dig inte stämpen tar kraften och bjälklaget håller för det som det beräknat för när gipsen är borta.
 
Som du säger talar glipan för att kanske inte infästningen av bjälklaget i väggen är korrekt utförd enl. ritning. Öppnar sig klippan när du står o sviktar? Kom bjälklaget i moduler också? Isf är det svårt att dölja infästningen bakom balkskorna. Antalet ankarskruv i balkskorna följer ritning och 8 skruv är nog för den last som kommer av golvregeln. Du bör kräva att tillverkaren kommer och tittar på detta samt skickar över en beräkning på balken.
 
Gör inga egna hittepågrejer innan tillverkaren tittat på ditt problem. Åtgärda det är enkelt men inte din uppgift och kostnad om det inte är rätt utfört.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Som du säger talar glipan för att kanske inte infästningen av bjälklaget i väggen är korrekt utförd enl. ritning. Öppnar sig klippan när du står o sviktar? Kom bjälklaget i moduler också? Isf är det svårt att dölja infästningen bakom balkskorna. Antalet ankarskruv i balkskorna följer ritning och 8 skruv är nog för den last som kommer av golvregeln. Du bör kräva att tillverkaren kommer och tittar på detta samt skickar över en beräkning på balken.
Glipan blir större när jag "gungar" på golvbjälkarna. Tom när min 59kg sambo gör det.
 
Det är säkerligen en kombination av infästning och stålbalk. Du får se vad tillverkaren säger om lämplig åtgärd. Blev nedböjningen i taket mindre förresten när du plocka bort gipshögen? Om det vore stålbalken som var problemet borde den åkt upp igen efter du tog bort högen.
 
B bossespecial skrev:
Gör inga egna hittepågrejer
Vad är det med ditt inlägg som är hitte på, upptäckts det något så får man göra något åt det, antinget fixa till med stämp eller flytta vikten till annan plats och fördela den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.