Hej,

Fick en otrevlig avslutning på kvällen när jag upptäckte att mellanbjälklaget viker ned sig om det utsätts för en del vikt.

Jag har låtit en hustillverkare byggt husets bärande delar med färdiga väggmoduler. Jag gör insidan själv. Just nu bygger jag övervåningen där jag flyttade 32 gipsskivor häromveckan. Ikväll upptäckte jag att bjälklaget böjt ned sig så att det syns med blotta ögat på nedervåningen.

Jag räknade ut att gipshögen bör väga ca 550kg. Det kan väl inte vara rimligt att man får denna nedböjning för några hundra kg?

Person som pekar på nedböjt bjälklag i taket, synlig nedböjning över fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade gipshögen direkt och ska självklart kontakta hustillverkaren på måndag morgon.
 
En gipsskiva 900x2700 väger ca 20 kg. Du har över 600 kg på en begränsad yta. Det är ganska mycket.
Jag hade nog försökt sprida ut gipshögen lite.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Gipsskivan är ca 240cm lång. De är placerada på en plyfa på 1200x2500 tvärs över golvbjälkarna.

Om detta är normalt kan vi alltså slå bort tanken på att vistas flera personer i vardagsrummet på övervåningen utan att taklisterna på nedervåningen spricker i geringen...
 
Lasten per kvm från gipsskivorna är större än vad bjälklaget är dimensionerat för enligt norm. Dock är denna last ganska lokal.
Det ser ut som om det är en avväxlingsbalk som böjer ner på din bild, då är det säkerligen något som inte stämmer då denna ska klara av större laster än vad gipshögen väger.
Är det dock golvreglarna som böjer ner är det inte så konstigt iom att lasten är större än vad den dimensionerats för.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Normalt skall ett bjälklag i en bostad vara dimensionerat för 200kg/kvm. Men det är alltså total last för hela rummet. Sedan finns det en siffra för punktlast också som jag inte vet. Men jag tror inte att den här lasten är för mycket.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Strax till vänster om din högra hand syns det som en glipa. Är det en avväxlingsbalk som är inklädd där bakom den ytan?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Lägg upp lite uppgifter om dimensioner, spännvid (i båda riktningar) så är jag övertygad om att någon här kan hjälpa dig med en rimlighetsanalys.
Spontant (men jag är lååångt ifrån expert) så se balken klen ut, för de spännvidd den ser ut att ha.
 
Så här ser bjälklaget ut

Bjälklag i trä med isolering och OSB-skivor i ett rum under konstruktion, synliga fönster och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag i trä med isolering mellan bjälkarna i ett pågående byggprojekt inomhus, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritning
Arkitektonisk detaljritning av balkong med mått och byggbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bygghandlingsritning för isolering med texten "PLAST STIFTA" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår mig inte på ritningen för jag ser inte hur stålbalken avlastar bjälklaget. Någon får gärna förklara.
 
Men balken som böjt ned. Vilka dimensioner, längd? Och bjälkarna som de bär, hur långa är de åt resp. håll? Och dimension på dem också.

Jag kommer inte att kunna ge svaret, men här finns andra medlemmar som är bra på det.
 
Aha, jag missade att det är en stålbalk som böjts ned. Den kan fortfarande vara för klen, men inte lika uppenbart.
 
Utifrån bilden och ritningarna är det sannolikt inte stålbalken som böjer ner utan infästningen av bjälklaget(regel och balksko) som rört sig och trycker på beklädnaden kring stålbalken.
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
N nochl skrev:
Jag förstår mig inte på ritningen för jag ser inte hur stålbalken avlastar bjälklaget. Någon får gärna förklara.
Bjälklaget sitter i balkskor som i sin tur sitter i en regel spikad i väggen. Väggen står sedan på stålbalken. Med indragna balkonger blir det inte sällan liknande lösningar om man vill att ök golv och ök altan ska vara lika.
 
Som jag kan se så är golbjälkarna fästa med balkskor i en 45x220 som sträcker sig över hela "öppningen" på ca 5m på nedre plan. Stålalken är lika och infästningen i den går ej att se.
Ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser, inklusive bjälkpositioner och balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggteknisk ritning som visar infästning av golbjälkar och dimensioner över en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.