Hej,

Jag planerar för ett attefallshus där varje cm spelar roll. Min tanke är att få in dusch och VVB i en nisch i badrummet. Nischen kommer att ha en glasdörr och gå att öppna lite mer än 90 grader, det kommer inte gå att öppna längre pga. infästningen till duschväggarna.

Frågan är kommer denna lösning vara godkänd enligt elsäkerhet? Min tanke är att det är OK. I sämsta fall med duschdörrana (röda) fällda som i bilden så kommer man ändå inte åt att röra maskinen eftersom glasdörren till nischen (blå) är i vägen.

Mitt resonemang kommer från denna artikel, https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-2 , ” Experterna säger att rätt svar är det sista alternativet. Det som styr områdets utbredning är vad man kan nå ifrån duschen eller badet, armräckvidden.”

Ritning av badrum med position för dusch, VVB och duschdörrar markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det som gäller?

Tack,

Roger
 
Du vill alltså placera TM och VVB i samma nisch (du skrev dusch). Tja, enligt reglerna får du ställa TM mitt inne under duschen om du vill (dock 10 cm från golvet). Områdesreglera anger hur långt det ska vara till vägguttaget som TM är ansluten till (men om TM står i duschen så ska den vara fast ansluten).

Men vi behöver utgå ifrån den områdesinledning som gäller i ditt fall, och den beror på om duschen har ett kar eller om det är öppet på golvet där endast duschdörrarna begränsar det vatten som rinner ut på golvet.

Sedan beror det på om du önskar ansluta TM med stickpropp eller om det går bra med fast anslutning.

De avstånd som medger det man önskar handlar antingen om 60 cm från kanten på karet eller 120 cm från centrum på duschhuvudet.

Om krumelurerna längst ned i bild är duschhuvudets placering och skalan är riktig så ser det ju ut som om avståndet, dvs räckvidden från duschen, till TM överstiger 120 cm. Då ska dörren till TM vara så hög att den anses områdesavskiljande, vilket tolkas som minst 180 cm om jag minns rätt. Men å andra sidan är väl duschdörrens läge inte det normala läge man använder vid duschning så egentligen kan man nog räkna bort detta fall.

Med 120 cm så är det enligt reglerna fritt hur du ställer och ansluter TM, oberoende av om du har ett kar eller inte.

I vilket fall ska du givetvis se till att det i praktiken är torrt på platsen för TM och dess uttag. Områdesreglerna är inte tillräckliga för att uppnå full säkerhet. Det handlar i praktiken inte enbart om räckvidd. Det är svårt att skriva regler som täcker in allt man vill. Du har en lite försvårande faktor i det att duschen kan användas med ena duschdörren infälld.
 
  • Gilla
rogero1
  • Laddar…
Hej,

Tack för ditt svar.
I detta fall så kommer duschuvudet ca. 90cm från hörnet på tvättmaskinen (duschhuvudet 30cm från vägg), till anslutingen blir det över 150cm.
Jag räknar med att ställa maskinen på en sockel på 10cm. Räknar även med att göra dörren till nischen relativt tät och gå nästan hela vägen till taket.

Det jag vill säkerställa är att jag inte bygger en lösning som inte är säker och som elektrikern sedan inte får/vill utföra.

Roger,
 
Och vill du vara säker på att elektrikern inte slår bakut så prata med honom nu innan du börjar. Det är så mycket enklare att vara sams från start än att bli oense senare.
 
  • Gilla
rogero1 och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack

Ja jag får nog försöka få tag i en lämplig elektriker redan nu för att undvika eventuella problem i framtiden.
Roger,
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.