Ulf Haagerup Ulf Haagerup skrev:
Du säger att det är Parkmark utmed ena sidan av tomten. Vem är huvudman för "Parkmarken"? Är denna mark enbart planerad som Parkmark eller är planen att inrätta Parkmark på platsen genomförd såtillvida att en Lantmäteriförrättning har genomförts? När Du svarat på dessa båda frågor kan jag vägleda Dig bättre.:cool:
Kommunen är huvudman för parkmarken och det finns idag ingen annan plan för det mig veterligen.
 
P pontus7111 skrev:
Kommunen är huvudman för parkmarken och det finns idag ingen annan plan för det mig veterligen.
Då kan kommunen inte medge bygge av ett attefallshus nära den gränsen. Och även om de skulle göra det så kan vem som helst i Sverige anmäla ditt bygge som svartbygge, och du får riva, även om du hade medgivande från kommunen.

Däremot så kan kommunen godkänna bygglov på platsen, för en bygglovspliktig byggnad. Men om det är på mark som dels ligger nära tomtgräns, dels är prickad, är det tveksamt om det går att få bygglov för mindre avvikelse.
 
  • Gilla
molntjanst och 1 till
  • Laddar…
Det pågår en utredning om att ge kommunen möjlighet att samtycka till bygge närmare än 4,5m från kommunalt ägd mark.
Boverket lämnade en rapport för några år sen och i början av 2020 fick någon och i uppdrag att göra något. Har för mig det ska presenteras i maj nästa år.
Har inte länkarna här men kan kolla senare. Vi har nämligen samma problem, vill ha ett poolhus nära tomtgräns tillsammans med pool.
 
P pontus7111 skrev:
Hej
Har precis köpt en fastighet utan garage eller större förråd. Allt annat var precis som vi ville ha det så det var ju en mindre detalj bara, plus all prickad mark mot gatan förstås.
Men, på tomtens ena hörn står idag en friggebod. Ena sidan gränsar mot en granne som inte bryr sig och den andra sidan gränsar mot parkmark enl detaljplanen, skog enligt mig. Det är även prickad mark på den delen närmast parkmarken. Kontentan är alltså att den nuvarande friggeboden står i tomthörnet på prickad mark direkt i anslutning mot granne och parkmark.
Nu när vi är i dialog med kommunen om att vi vill byta ut Friggeboden mot ett Attefallsgarage på 25m2 så får vi besked att attefallaren måste dras in 4,5 meter från parkmarken.
Kan kommunen nekas oss att placera Attefallsgaraget på samma plats som Friggeboden (om grannen ger ok) då den inte ska användas som komplementbostad utan bara garage/förråd?
Hejsan! Attefallsrätten gäller inte på närmare gräns mot väg- eller parkmark än 4,5 meter. Möjligheten finns helt enkelt inte (och inte friggebodsrätten heller). Om det inte samtidigt också varit parkmark så hade du kanske kunnat söka bygglov eftersom kommunen kan ge bygglov nära parkmark om de bedömer att det är lämpligt, men om det är prickmark så är det nog kört. Attefallsrätten gäller däremot på prickmark, men då måste du placera det minst 4,5 meter från gränsen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
I mitt område finns massor av friggebodar, som har hamnat nära eller på tomtgränsen och några har t o m hamnat utanför tomten på allmänningen. Men det vidtas inga åtgärder, eftersom det har gått mer än 10 år sedan de byggdes. Området är dessutom nerlusat med svartbyggen på tomterna, i vissa fall är t o m hälften av byggnaderna på tomten svartbyggen. Förr i tiden var satellitbilderna inte så noggranna, så folk vågade bygga mycket svart, men idag är bilderna knivskarpa och träden döljer inte mycket längre. Man riskerar att åka fast. Många av mina svartbyggande grannar anser att de har ett "de facto bygglov", när det har gått mer än 10 år från uppförandet av svartbygget. Problemet är att svartbyggen "blockerar nya bygglov", det fick min granne höra när han sökte bygglov, kommunkontoret ringde och sa "du har byggt färdigt!". Till sist: om svartbygget brinner ner till grunden, får det inte byggas upp igen utan giltigt bygglov och startbesked..
Stämmer bra. Men är det någon som vet vad som händer om friggeboden ligger helt utanför tomten. Kan man få behålla den efter 10 år? Har det någon betydelse vem som äger tomten?
 
Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Stämmer bra. Men är det någon som vet vad som händer om friggeboden ligger helt utanför tomten. Kan man få behålla den efter 10 år? Har det någon betydelse vem som äger tomten?
Jag förstår det som att jordabalken 3 kap 12 § vanligen kickar in. Om det handlar om ett uppriktigt misstag d v s.

Bild på en textpassage från jordabalken 3 kap 12 § gällande regler för intrång på angränsande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som att jordabalken 3 kap 12 § vanligen kickar in. Om det handlar om ett uppriktigt misstag d v s.

[bild]
Tack, mycket intressant. Ja av misstag. Dessutom på allmän mark (heter det så?) i en tomtförening. Det är först nu när man man ser de nya satellitbilderna som man förstår att det är fel.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det pågår en utredning om att ge kommunen möjlighet att samtycka till bygge närmare än 4,5m från kommunalt ägd mark.
Boverket lämnade en rapport för några år sen och i början av 2020 fick någon och i uppdrag att göra något. Har för mig det ska presenteras i maj nästa år.
Har inte länkarna här men kan kolla senare. Vi har nämligen samma problem, vill ha ett poolhus nära tomtgräns tillsammans med pool.
Är det denna rapporten du menar?

https://www.boverket.se/globalasset.../kommunens-mojlighet-att-lamna-medgivande.pdf
 
Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Tack, mycket intressant. Ja av misstag. Dessutom på allmän mark (heter det så?) i en tomtförening. Det är först nu när man man ser de nya satellitbilderna som man förstår att det är fel.
Lita inte på satellitbilderna/flygfoto. Eller snarare, lita på fotot men inte på gränserna - de brukar ligga metertals fel i äldre områden. Om det inte är ett inmätt område, då stämmer de ju väl.

I detaljplanesammanhang så talar man om "allmän platsmark", t ex gatumark, park eller natur. Det är sådan detaljplanerad mark som tråden gäller. Sen finns det mark som ägs eller förvaltas samfällt men inte är allmän platsmark för det.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Då talar vi om samfälld mark. Inte allmän. Gäller andra regler då? Hittar inget i 3 kap som tydliggör vilken typ av mark som avses, det verka gälla generellt oavsett typ av ägandeform
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Tack, mycket intressant. Ja av misstag. Dessutom på allmän mark (heter det så?) i en tomtförening. Det är först nu när man man ser de nya satellitbilderna som man förstår att det är fel.
Tomtgränsmarkeringarna i form av järnrör i borrade hål i berget finns på hela mitt område. Om man kan hitta dem med ett långt måttband och metalldetektor (jag har t o m använt min regeldetektor som har metallsökarfunktion och hängt den på snöre och låtit den släpa längs marken, om jag vet ungefär var gränsen går). Då kan man spänna ett snöre mellan rören och få fram var tomtgränsen går. Många fastighetsägare på mitt område försöker "annektera" bitar av grannarnas tomt, jag har/har haft annekterare som grannar, som hävdat att t o m en två meter bred remsa av min tomt tillhör dem. Då är det lättare att annektera en bit av allmänningen och låtsas att man har mätt fel, utifall att någon klagar.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Är det denna rapporten du menar?

[länk]
Helt korrekt, den är det.
Och här är kommittédirektivet som ska föreslå att någon äntligen gör något:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...d gällande detaljplan och områdesbestämmelser
Redovisas senast maj 2021.

Jag hoppas på att förslagen blir i linje med rapporten från Boverket, dvs att kommunen kan agera "granne" och ge medgivande vid placering av bygglovsfri komplementbyggnad (friggebod, attefallare) närmare tomtgräns än 4,5 m där "grannen" är allmän mark. Hoppas att det inte tar alltför lång tid tills det genomförs.

I mitt kvarter finns t.ex. flera byggnader redan 2 m från tomtgräns mot mark markerad som "NATUR Skog". Kommunen har gett bygglov till dessa vilket innebär att jag i princip kan ta för givet att jag kommer att få ett medgivande för bygglovsfri komplementbyggnad bara förslaget ovan genomförs.
 
T TräMaggan skrev:
Hejsan! Attefallsrätten gäller inte på närmare gräns mot väg- eller parkmark än 4,5 meter. Möjligheten finns helt enkelt inte (och inte friggebodsrätten heller). Om det inte samtidigt också varit parkmark så hade du kanske kunnat söka bygglov eftersom kommunen kan ge bygglov nära parkmark om de bedömer att det är lämpligt, men om det är prickmark så är det nog kört. Attefallsrätten gäller däremot på prickmark, men då måste du placera det minst 4,5 meter från gränsen.
Placering närmare än 4,5 m är möjlig om närmaste granne medger det?
Och närmaste granne kan i dagsläget inte vara kommunen/allmän mark då.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
 
P pontus7111 skrev:
Kommunen är huvudman för parkmarken och det finns idag ingen annan plan för det mig veterligen.
Är Du helt säker på detta? Beroende på om marken tagits i anspråk som just sådan eller ej är helt avgörande för om det är Parkmark eller inte. Det kan istället röra sig om mark endast planerad som just Parkmark. Det är kostsamt att genomföra Lantmäteriförrättningar, därför har genom åren en felaktighet kommit att bli en allmän uppfattning, nämligen att sedan en viss mark blivit planerad som Parkmark, så är den det också. Så är det inte, ta och googla begreppet pågående användning, så ska Du få se på intressanta saker.
 
Claes Sörmland
Ulf Haagerup Ulf Haagerup skrev:
Är Du helt säker på detta? Beroende på om marken tagits i anspråk som just sådan eller ej är helt avgörande för om det är Parkmark eller inte. Det kan istället röra sig om mark endast planerad som just Parkmark. Det är kostsamt att genomföra Lantmäteriförrättningar, därför har genom åren en felaktighet kommit att bli en allmän uppfattning, nämligen att sedan en viss mark blivit planerad som Parkmark, så är den det också. Så är det inte, ta och googla begreppet pågående användning, så ska Du få se på intressanta saker.
Kan du utveckla detta?!

Den allmänna rättsuppfattningen är ju som du skriver att detaljplanerad allmän platsmark lyder under just detaljplanens regelverk även under planens genomförandetid och även om platsen inte genomförts enligt planen. I fallet med kommunalt huvudmannaskap finns ju ett regelverk för genomförandet med markinlösen. Men vad gäller enskilt huvudmannaskap för en detaljplan kan det ju se ut hur som helst med planens genomförandet. Det går ju inte ens att bedöma om t ex detaljplanerad park är genomförd eller inte.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.