Har tyvärr inga bilder. Han bor inte där längre...
 
Vi kommer allt närmare byggstart av vår kåpa.

Ännu en fråga till Tommy, att du valde Serpo mur och putsbruk C 224 och inte kalkputs, t.ex. Gypsum.
Vad baserade du det valet på?

Tack,
T
 
Hmm, val av murbruk. Förra året gjorde jag mitt första murjobb. Det var att sätta upp en murspis med Keddykassett som står på andra sidan av murstocken från spiskåpan sett. Då konsulterade jag en kille på den lokala eldabutiken. Han rekommenderade detta bruk vid murning, putsning i gamla murstockar. Dels är det lämpligt runt eldningskanaler och man kan mura och putsa med samma bruk. Jag tyckte det var skapligt lättarbetat också.

I spiskåpan hade jag givetvis kunnat använda i princip vilket putsbruk som hellst men det kändes naturligt att köra vidare med samma. Jag kan tillägga att jag aldrig jobbat med gips eller kalkbruk och kan inte uttala mig om det skulle ha varit bättre/enklare. Jag e inget proffs bara en stackars IT-konsult som renoverar ett gammat hus på fritiden. ;)
/Tommy
 
tommiz skrev:
Jag e inget proffs bara en stackars IT-konsult som renoverar ett gammat hus på fritiden.  ;)
/Tommy
Hmm.. Tycker nog din hemsida ger en bild av ett ganska proffsig renovering.
Ville bara kolla om du hade dåliga erfarenheter av andra sorters puts eller om det var som det ofta blir att man provar en modell och om det verkar funka finns ju ingen anledning att byta.

Tack så länge, inte omöjligt att jag återkommer med mer frågor under arbetets gång...

/T

 
Hej svejs på er! :)

Nu har jag äntligen fått tummer ur ett visst ställe, och satt igång med att fixa lite med min spiskåpa. Tänkte informera lite hur projektet framskrider.

Jag har byggt en form i trä och med hjälp av några sönder sågade hängrännor skapat en nederdel på kåpan. Armerade med hönsnät och några armeringsjärn, innan det var dax för gjutning.

Har inte tagit bort formen ännu, så jag vet inte hur slutresultatet blir.

Åter kommer

MVH

Pontus

Hur får man in bilder??
 
poda skrev:
Hej svejs på er! :)

Nu har jag äntligen fått tummer ur ett visst ställe, och satt igång med att fixa lite med min spiskåpa. Tänkte informera lite hur projektet framskrider.

Jag har byggt en form i trä och med hjälp av några sönder sågade hängrännor skapat en nederdel på kåpan. Armerade med hönsnät och några armeringsjärn, innan det var dax för gjutning.

Har inte tagit bort formen ännu, så jag vet inte hur slutresultatet blir.

Åter kommer

MVH

Pontus

Hur får man in bilder??
Låter ju som att du gjorde ungefär som jag föreslog  :)

Klart vi vill se bilder.......

Du ser till att bilden finns uppladdad på nätet någonstans, när du sedan skriver svaret så trycker du på den knappen som ser ut som ett vykort (nr 3 på övre raden) så att det ser ut så -> och mitt i mellan dessa "taggar" så klistrar du in adressen där din bild finns.........åsså kommer bilden att synas här  ;)
 
Jag hade i princip beställt en färdig spiskåpa från Ekner design innan jag såg Tommiz kåpa och ändrade mig, jag skulle göra en egen :)
 Har "lånat" lite av hans upplägg av det hela. Fick plåten svetsad av en duktig svetsare men resten har jag pysslat med under en tid.
Syns i slutet på denna filmsnutt (wmv) som föreställer sommarens projekt - pust.
http://web.telia.com/~u19104740/Kitchen.wmv
 
Snyggt jobbat!! :)

MVH

Pontus
 
Min sambo Helena gick igång på att åxo göra en "köksfilm". Nu hänger det bara på att vi bygger klart så att vi även har material till slutet på filmen :p
/ Tommy

 
En fråga bara - har ni vedspis + vanlig ? Hur fungerar det med eventuell rök från vedspisen som inte går i rökkanalen ? En gammal spiskåpa var ju byggd så att man kunde elda med "öppen" spis - typ ha en minibrasa i hörnet - och så installerade man
väl vedspis när det "moderniserades"

Men jag antar att för att få samma lösning idag behöver jag två rökkanaler i skorstenen ?
 
Angelven skrev:
En fråga bara - har ni vedspis + vanlig ? Hur fungerar det med eventuell rök från vedspisen som inte går i rökkanalen ? En gammal spiskåpa var ju byggd så att man kunde elda med "öppen" spis - typ ha en minibrasa i hörnet - och så installerade man
väl vedspis när det "moderniserades"

Men jag antar att för att få samma lösning idag behöver jag två rökkanaler i skorstenen ?
Fungerar spisen som den ska så hamnar all rök i skorsten  ;)

(jag har ingen kåpa alls, ej heller någon rök i köket)

 
Hej, jag lade upp info om mitt spiskåpebygge tidigare här i tråden. Jag undrar nu om just du byggt en kåpa enligt den modellen?

Jag har bestämt att jag skall vidareutveckla vår information om spiskåpebygget på hemsidan när jag får tid. Då vi fått väldig respons runt spiskåpebygget tänkte jag även lägga upp en sida med rubriken "andra som byggt kåpor" eller kanske "hur du lurar Mookåpan på 15000kr ;-)". Förhoppningsvis kan det vara till hjälp när andra behöver komma över tröskeln till att våga på egen hand.

Om du byggt en kåpa och om du vill ha med den på vår hemsida så kan du väl maila en bild och några rader om kåpan till tommy@palsgatan1.se
Mvh Tommy
 
Intressant tråd - eftersom brorsan skall bygga ny spiskåpa efter en oljebrand - och denna gången blir det INTE spånskiva...

Ni kan ju tänke er själv hur spånskiva som på insidan har fått stekflott via läckor runt fläktanslutningen i 10 år, ser ut efter att en halv liter frityrolja brunnit med 1 meter höga lågor rakt upp i den....

Men intressant med plyfaform, kycklingnät och så gegga på bruk på det - det blir nog så när jag bygger om köket. Brandsäkerhet har fått en ny innebörd efter att ha sett hur det annars blir...
 
Jag är i slutfasen med min kåpa, putsningen är nästa steg.
Det blev en variant av tommiz lösning med ett skelett av plattjärn och kåpa av lättbetong, minerit som mellanvägg/topp för enkel demontering vid rengöring.

Än så länge är jag väldigt nöjd med hur det blir..och brinna lär det inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.