Bra, fram för fler bildtrådar......alltid intressant att se !

Finns det fortfarande Ytong att köpa efter konkursen eller tillverkas det utomlands ?
 
Ytong finns att köpa, numera med dansk tillverkare. Jag minns inte vad det stod på plasten pallarna var emballerade med... Hur är det egentligen, heter materialet lättbetong och Ytong var den gamla tillverkarens benämning??? ???
/ Tommy
 
Hej svejs igen!

Härligt att se att det blev bra :D.
Har rivit ut köket nu, lite kaos i röran. Men det är bara att härda ut, för hoppningsvis blir det bättre. När det nya är på plats.

Det där med lättbetong så verkar det svår att få tag i, har snackat med flera byggvaruhandlare och ingen verkar vara direkt pigg på att fixa fram lättbetongen.

En tipsade om att kolla på Lafarge´s sida på nätet.
Har inte kollat än.

Har fortfarande inte bestämmt mig för hur jag ska göra kåpan ???, mura, lättbetong, gjuta.

Måste snart få tummen ur.

Tack för alla tips

MVH

Pontus
 
Konstigt att det kan vara svårt att få tag på lättbetong på vissa håll i landet. Jag har nog sett lättbetong på samtliga bygghandlare (utom byggmax) här i krokarna. Jag kan köpa åt dig och skicka med bussgods ;D

För övrigt kan jag meddela att ett block på 600 * 400 * 50 mm kostade mig 70kr

När jag köpte dem fick jag beslutsångest eftersom jag även hittade 70mm lecablock. Inbillar mig att det är enklare att få putsen att fästa på leca.
/ Tommy
 
Hej!

Jag följde tråden som hastigast och såg vilket jätteambitiöst jobb som tommiz gjorde. Han fick ju också fram den där fina ytan som präglar en murad spiskåpa.

Jag vill bara dela med mig av min fläktkåpa som jag byggde i garaget och monterade inne i köket över vår köksö. Nu har vi ju ett lite modernare hus så tommiz kåpa hade nog inte gjort sig i alla fall, även om den är fin. Förutsättningen för min kåpa var dock att fläkten sitter på taket och det enda jag har nere i köket är filter och manöverpanelen.

Så här ser min kåpa ut:

05998450011174508272.jpeg

Jag har byggt den i vanlig spånskiva och målat den med vanlig färg som jag har lagt lite strukturmedel i. Stängerna har jag beställt via Liab i Södertälje. Från dem beställde jag också den rostfria plåten som håller uppe själva insatsen till fläkt-spjället. Själva fläkten sitter på taket på huset. Elledningarna går naturligtvis ner genom fläkthuset bredvid själva fläktkanalen.

Runt kanten har jag satt på samma kakelplattor som jag har i köksön.

06484550011174511081.jpeg

Kanske inte så "genuint", men jobbet tog bara en vecka och kostnaden var ca 3.000 kronor. Av det så kostade smidesstängerna 1.200 kronor och rostfria plåten 800 kronor. Kaklet hade jag redan.

Det finns ju en hel del tänkande och funderande innan jag kunde sätta igång, men det jobbet har man ju vare sig man kör "fuskmodellen" som jag gör eller den genuina som tommiz gjorde.
 
Hej igen.
Grattis till en kanonkåpa Shrek. Alla sätt är bra om ägaren blir nöjd. Jag tänkte bara meddela att jag faktiskt åxo har ett modernt bidrag i min kåpa i form av en inbyggnadsfläkt ifrån siemens. På mitt stålskelett svetsade jag fästöron till en plåtram som fläkten skall fästas i. Fläkten kommer att sitta 7-8cm upp i kåpan för att gömmas. Jag kan ta några fler bilder när kåpan är målad sista gången och fläkten monteras.
/ Tommy
 
Hej Tommiz!

Ja då hade vi ju egentligen samma förutsättningar. Jag trodde du hade byggt din för att du bara hade självdrag eller dylikt, men om du har en fläkt som sitter uppe i kåpan (borde har förstått att det finns en fläkt någonstans) så är ju din och min metod två fina alternativ beroende på om man är "snickare" eller "murare" och vilken miljö man vill återskapa. Jag bygger ju nytt så jag hade inga problem med att den blev rak och lite "tråkig" i formen. Jag saknar lite din "levande" kåpa (jmfr handblåsta glas), men jag hade ingen möjlighet att fästa en så tung sak som en gjuten eller putsad kåpa i taket.

 
tommiz skrev:
För övrigt kan jag meddela att ett block på 600 * 400 * 50 mm kostade mig 70kr
/ Tommy
Jag köpte idag 134 block (600*20*70) för 2,23 kr/st, undrar om man skulle ta å göra en spiskåpa ;D
 
600 * 20 * 70 låter mer som spillremsor än som hela block, hihi ;D

Du kanske kan få ihop en kåpa för under hundralappen. vi utlyser en tävling, den som bygger billigaste murkåpan vinner den halva bruksäcken som jag fick över ;D ;D
/Tommy
 
tommiz skrev:
600 * 20 * 70 låter mer som spillremsor än som hela block, hihi  ;D

Du kanske kan få ihop en kåpa för under hundralappen. vi utlyser en tävling, den som bygger billigaste murkåpan vinner den halva bruksäcken som jag fick över  ;D ;D
/Tommy
Äeh, fattas ju en nolla :-[

600*200*70 ;)

Tänker inte göra någon kåpa av Ytong, detta köptes bara för att lägga på "bra att ha-lagret", blir det kåpa så blir det en gjuten kåpa.

 
600 * 400 * 50 mm      Finns på Beijer bygg.. 50-60kr styck. Firman som tillverkar heter HH Celcon
 
Tack tommiz för bilderna!

Har precis rivit ut gamla vedspisen och knackat ner all puts på muren, host host...
Nu ska det nog bli en kåpa i samma stil som er och plats för både (smalare) vedspis och el-häll inunder.
Till frågan, anslöt ni fläkten till den ventilationskanal man kan se i muren, eller är det kolfilter till gallret på framsian på kåpan?

Tack,
/T
 
Hej.
Fläkten är ansluten till kanalen i murstocken. Slutmonterade fläkten igår faktiskt. Gallret i fronten sitter ovanför vedspisen och är mest en utseendegrej även om jag tänkte att det även kan släppa ut en del av värmen i rummet som stigit från vedspisen upp i kåpan.
Mvh Tommy
 
En mycket intressant tråd med många lärorika inlägg!

Men det finns (minst) en konstruktion till. En bekant byggde sin spiskåpa av plåt. Utanpå plåten lade han "pannkakor" (alltså 1 tum tjocka tegelstenar) i bruk och på det kalkputs och kalkfärg.
 
Upp med bilder på pannkakskonstruktionen så har vi en översikt över alla tänkbara modeller i den här tråden. Jag kan för övrigt meddela att min kåpa fortfarande hänger kvar. :surprised:
/ Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.