Hej, har förmodligen en lite ovanlig fundering.

Har en contura täljstenskamin som jag köpte in för ca 10 år sedan. Har dock renoverat huset kraftigt sedan dess med bland annat nygjuten grund, tilläggsisolerande väggar, nya fönster samt dragit in vattenburen bergvärme i plattan.

Gillar att kunna köra myseldning men det blir snabbt för varmt inne nu mera. Blir tändved och max ett ilägg för att vara behagligt.

Finns det något kreativt sätt att kunna få upplevelsen av eldningen men med mindre effekt? Vill fortfarande kunna elda ordentligt som reserv om det skulle bli strömavbrott nångång så vill inte byta kaminen.
 
Hur ventileras huset och rummet med kaminen i ?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Sitter en tilluftsventil i murstocken precis bakom kaminen.. och i övrigt vanliga tilluftsventiler genom väggarna i rummen samt mekanisk frånluft i badrum och tvättstuga med grundgående. Ingen FTX alltså.
 
E Exxor skrev:
Finns det något kreativt sätt att kunna få upplevelsen av eldningen men med mindre effekt?
Direkt kreativt vet jag inte men kanske öppna ett fönster. Påverkar kanske inte eldningens effekt men väl rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Köpa Cityved för kakelugn;)
 
Cityved, menar du såna där sågspånsbriketter?
Brinner de med lägre värme alltså? Har aldrig testat då jag har träd på tomten men det kanske är värt att testa för mysfaktorn
 
Alfredo Alfredo skrev:
Direkt kreativt vet jag inte men kanske öppna ett fönster. Påverkar kanske inte eldningens effekt men väl rumstemperaturen.
Ja, det brukar bli lösningen efter ett tag, har altandörrar precis bredvid kaminen och de öppna blir ju såklart kallare.. kaminen håller ju dock värmen rätt länge vilket var bra förr innan effekten nu inte behövs längre ;)
 
Krokben
E Exxor skrev:
Cityved, menar du såna där sågspånsbriketter?
Brinner de med lägre värme alltså? Har aldrig testat då jag har träd på tomten men det kanske är värt att testa för mysfaktorn
När dem väl brinner så blir det skitvarmt. Loggs brinner längre (ca 1 timme) och innhåller mer energi, så det vore väl om du eldar en åt gången men kanske blir trist att titta på en brinnande tegelsten
 
Skruva upp en klassisk takfläkt i rummet som kan piska runt värmen lite.
 
Magnus E K
Stäng av den ordinarie värmen 18 timmar innan ni tänkt myselda.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
En kaminfläkt, sprider värmen Svart kaminfläkt med fyra blad, placerad på en ställning, designad för att sprida värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skruva upp en klassisk takfläkt i rummet som kan piska runt värmen lite.
Det har jag faktiskt även om den inte används på länge.. har dock en väldigt öppen planlösning så spridningen är inte bekymret.

Kaminen ger helt enkelt för mycket effekt vid normal användning mot husets behov, särskilt om man är flera vuxna hemma.
 
Bilden kan inte visas.
E Exxor skrev:
Cityved, menar du såna där sågspånsbriketter?
Nej, sådana där parafindränkta klabbar som brinner väldigt långsamt och avger väldigt lite rök/värme. I brf i städer brukar det vara det enda man får elda med i kakelugnarna. Ingen rök och risk att skorstenar spricker blir då minimal. Kallas också stadsved: transparent.gif transparent.gif
transparent.giftransparent.gif
http://www.tgross.se/stadsved_styck Bilden kan inte visas.
 
Elda grövre klabbar - lägre effekt över längre tid. Pressad spån avger högre effekt över kortare tid, så det blir tvärt emot vad du eftersöker
 
Hemma hos oss har vi ca16 grader i vardagsrummet där vi har täljstenskaminen. För att få det bekvämt där så är det bara att elda i kaminen. Att elda i kaminen när det redan är säg 22 grader i rummet är ju helt bortkastat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.