Vi hyr ett härbre här uppe i Åre över säsongen men efter 2 dagar såg vi det här bakom sängen. Är det mögel? Hyresvärden säger att han ska fixa något medel och tvätta/skrubba bort. Kommer det räcka? Eller måste man göra något efteråt tex luftrenare? Han tror att det är från någon fukt från utsidan och ska spika upp plankor på utsidan
 
  • Misstänkt mögelskada på trävägg bakom säng i stuga, med mörka fläckar och fukttecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögelliknande fläckar bakom säng i hyrt härbre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka fläckar som tyder på mögel på en trävägg, synligt mellan träplankor inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka missfärgningar som liknar mögel på träpanelen bakom en säng i en hyrd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant tror jag ni överlever utan några större men, bara fokusera på skidåkningen! Ni ska väl inte jobba hemifrån härbret och vara hemma så mycket ändå? Jmf med alla franska mögel-säsongarl-lägenheter...vi bodde i ett källarrum där det blåste in snö genom det som var vårt tak!
 
  • Haha
  • Gilla
Freerole och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Det är fukt i träet som gjort det missfärgat.
Ser mer ut som blåfuru... Exklusivt så nånting.
 
Om det bara är precis där sängen har kontakt med väggen skulle jag tro att det beror på att väggen blir tillräckligt kall för att fukten i rumsluften ska kunna kondensera mot den delen av väggen. Sängen isolerar väggen. Och väggen isig är troligen inte superisolerad.
 
Ser ut som en o isolerad planktimmer vägg. Säkert kondens från insidan där den möter den kalla delen av väggen. Väggen är kall därför att sängen står mot på insidan så den varma luften inte kommer åt.
Tvätta väggen och lämna en glipa 5-10cm mellan säng och vägg så blir det bra.
 
och nej, ni behöver inte rena nån luft.........det finns trettielva miljarder mögelsporer i luften ändå.....Att de sen har hittat en mysig miljö att bosätta sig på gör ingen skillnad. Tvätta rent och flytta ut sängen lite som sagt så behöver man inte göra nå mer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Hispaniola skrev:
Spontant tror jag ni överlever utan några större men, bara fokusera på skidåkningen! Ni ska väl inte jobba hemifrån härbret och vara hemma så mycket ändå? Jmf med alla franska mögel-säsongarl-lägenheter...vi bodde i ett källarrum där det blåste in snö genom det som var vårt tak!
Nej det är ju sant men man är ju där när man inte jobbar eller är i backen samt att min sambo är astmatiker
 
H HSP skrev:
Ser ut som en o isolerad planktimmer vägg. Säkert kondens från insidan där den möter den kalla delen av väggen. Väggen är kall därför att sängen står mot på insidan så den varma luften inte kommer åt.
Tvätta väggen och lämna en glipa 5-10cm mellan säng och vägg så blir det bra.
så här ser de ut på utsidan
 
  • Rödmålad träpanel på husets utsida nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sliten röd yttervägg med flagnande färg och en synlig skada på en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en byggnads hörndetalj med rödfärgade, slitage synliga träplankor och en regnränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stefan1972 skrev:
och nej, ni behöver inte rena nån luft.........det finns trettielva miljarder mögelsporer i luften ändå.....Att de sen har hittat en mysig miljö att bosätta sig på gör ingen skillnad. Tvätta rent och flytta ut sängen lite som sagt så behöver man inte göra nå mer.
hmm okej, om man bara tvättar bort det man ser, vad händer med resten som man inte ser då? Det är väl lika farligt?
 
A Adart skrev:
vad händer med resten som man inte ser då? Det är väl lika farligt?
Eller lika harmlöst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Adart skrev:
hmm okej, om man bara tvättar bort det man ser, vad händer med resten som man inte ser då? Det är väl lika farligt?
Farligt och farligt, så länge nivåerna/halterna inte är för höga så händer det ju inget. Det man andas in normalt i luften är inte mer än vad kroppen tar hand om helt problemfritt. Tvättar man bort ett lokalt angrepp och ser till att förutsättningarna för tillväxt avtar så dör det ju ut och blir harmlöst. Det man reagerar på är ju annars fullstora angrepp som fått gro ett bra tag. Bakom väggar/golv där det läcker in vatten som man kanske inte ser osv osv. Det är väl då kroppen börjar reagera.
 
Ska enligt hyresvärden ha varit damm som möglat för att sängen stod emot.
 
Det hade nog möglat oavsett. Sånt där kan man ibland se i vanliga hus också om det är lite sisodär med ventilation och tveksam väggkonstruktion.. Då blir det svart på väggen bakom en sänggavel tex.
 
S Stefan1972 skrev:
Det hade nog möglat oavsett. Sånt där kan man ibland se i vanliga hus också om det är lite sisodär med ventilation och tveksam väggkonstruktion.. Då blir det svart på väggen bakom en sänggavel tex.
han ska ha tvättat bort det nu och sprutat i något medel i kvistarna tror jag han sa. Men ni menar alltså att det är helt safe att flytta in igen?
 
A Adart skrev:
Nej det är ju sant men man är ju där när man inte jobbar eller är i backen samt att min sambo är astmatiker
A Adart skrev:
Nej det är ju sant men man är ju där när man inte jobbar eller är i backen samt att min sambo är astmatiker
Hade jag varit hyresvärd hade jag antagligen fått bryt på er....Ni väljer ju att hyra något över säsongen på en av Sveriges dyrare orter, försök höja blicken och minnas varför ni överhuvudtaget gjorde det, säsongslivet passar inte alla medan för många är det faktiskt en magisk lycka! Hoppas ni ska trivas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.