E e3henri skrev:
Har nu jnstallerat två sådan här lås och allt givk förvånansvärt smidigt (mundre än 30 min per dörr). Men på bägge dörrarna aå tycker jag att både ute och innedelen liksom sitter lite sladdrigt i överkant.
Har använt de kapbara skruvarna och de smiter år fint helt tät gummilist både nedtil och på mitten där skruvarna sitter. Men där uppe så sitter gummilisten inte så tajt och det finns ju inga heller inga skruvar på övre halvan. Möjligen skulle man kunna dra fast palttan för innedelen med ett par träskruv, men det hjälper ju inte på utsidan.
Någon som upplevt samma sladdeighet!
Precis installerat två stycken Yale v2n och en av dessa har precis samma sladdrighet i övre delen. Har inte läst hela tråden. Hur löste du det?
 
E EasyCash skrev:
Precis installerat två stycken Yale v2n och en av dessa har precis samma sladdrighet i övre delen. Har inte läst hela tråden. Hur löste du det?
Har nu monterat 9-10st Doorman och ingen har haft detta problem. Är verkligen anliggningsytan på låset plan så det inte är det som orsakar att det inte ligger an mot dörren? Är det insidan eller utsidan som inte sitter korrekt?
 
D danne.sk skrev:
Har nu monterat 9-10st Doorman och ingen har haft detta problem. Är verkligen anliggningsytan på låset plan så det inte är det som orsakar att det inte ligger an mot dörren? Är det insidan eller utsidan som inte sitter korrekt?
.
Det är utsidan som är så. Känns som att den trycker emot och att det i sin tur pressar ut gummit. Ser egentligen inga funktionsrisker ned detta utan ner ett skönhetsfel. Kan försöka ta en bild?

Att tilläggas så använde jag standardskruvarna och inte de klippbara då det inte behövdes. Upplevde dock att hålbilden var på gränsen till att passa.
 
D danne.sk skrev:
Har nu monterat 9-10st Doorman och ingen har haft detta problem. Är verkligen anliggningsytan på låset plan så det inte är det som orsakar att det inte ligger an mot dörren? Är det insidan eller utsidan som inte sitter korrekt?

Tror du att det kan ha och göra med fyrkantspinnarna och den platta pinnen. De skriver såhär i manualen;
"Anpassa längden på medbringaren. Den ska nå
fram till förreglingskolven.
Välj bland de tre återstående fyrkantspinnarna."

... men på bilden så är den platta övre pinnen, med ringaren, inte "fram till förreglingskolven" utan når fram till mitten om man tittar noga.

Vågar man sig på att montera ner och prova klippa bort den första "etappen"... Jag menar låset funkar och hela bakstycket är ju under tryck så det borde vara tätt?
 
E EasyCash skrev:
Tror du att det kan ha och göra med fyrkantspinnarna och den platta pinnen. De skriver såhär i manualen;
"Anpassa längden på medbringaren. Den ska nå
fram till förreglingskolven.
Välj bland de tre återstående fyrkantspinnarna."

... men på bilden så är den platta övre pinnen, med ringaren, inte "fram till förreglingskolven" utan når fram till mitten om man tittar noga.

Vågar man sig på att montera ner och prova klippa bort den första "etappen"... Jag menar låset funkar och hela bakstycket är ju under tryck så det borde vara tätt?
Du bör ju montera ner och mäta tjockleken på dörren samt medbringarpinnen så du kan klippa den till rätt längd samt skruvarna och att du har rätt pinnar till handtagen. Jag skulle inte lämna dörrlåset sådär då det verkar som det inte är rätt monterat.
 
D danne.sk skrev:
Du bör ju montera ner och mäta tjockleken på dörren samt medbringarpinnen så du kan klippa den till rätt längd samt skruvarna och att du har rätt pinnar till handtagen. Jag skulle inte lämna dörrlåset sådär då det verkar som det inte är rätt monterat.
Kollade dörrarnas spec.

A-mått 64 mm (dörrbladstjocklek)

Att tilläggas, båda dörrarna byttes och är av samma modell. På den ena dörren är gummitätningen "fladdrig" och på den andra dörren ser det inte ut så.

Med den dörrbladstjockleken, behöver man klippa pinnen och byta den fyrkantiga pinnen? Antar att man inte behöver göra det då det är standardmått?

PS. Det sitter tajt och går ej rucka på själva låsdelen. Bara det övre gummit.
 
  • Närbild på dörr med synlig dörrbladstjocklek och fladdrig gummitätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E EasyCash skrev:
Kollade dörrarnas spec.

A-mått 64 mm (dörrbladstjocklek)

Att tilläggas, båda dörrarna byttes och är av samma modell. På den ena dörren är gummitätningen "fladdrig" och på den andra dörren ser det inte ut så.

Med den dörrbladstjockleken, behöver man klippa pinnen och byta den fyrkantiga pinnen? Antar att man inte behöver göra det då det är standardmått?

PS. Det sitter tajt och går ej rucka på själva låsdelen. Bara det övre gummit.
I montageanvisningen står väl beskrivningen vilken dörrtjocklek som pinnen och skruvarna är anpassad för.

Jag skulle nog kolla om anliggningytan på den yttre gjutna aluminiumframstycket verkligen är plan. Är den inte det skulle jag kräva utbyte av denna del då den ska ligga plan emot dörren så tätningen kan täta korrekt annars kan fukt komma in mellan dörr/framstycke.
 
E Ekedal skrev:
Halloj

haft mitt doorman v2n i strax över 3 år. Av en händelse upptäckte jag idag att jag kan öppna låset utifrån trots att det är låst. Bara jag håller handtaget i ett visst läge. Bifogar en film som visar problematiken. Någon som fått samma problem?

Ringde supporten och fick prata med en trevlig norrman som skickade mig ett mail att visa upp där jag köpt låset för att få en ny låskista men personalen var oförstående med all rätt. Så ser ut som jag ska få en låskista utskickad nu.

[media]
Det där är ju läskigt! Jag provade min dörr (samma lås) och har ännu inte lyckats öppna dörren utifrån på det sättet. Men däremot kan jag faktiskt göra om tricket inifrån!!!! Ingen katastrof men jag blir ju orolig att nån ska kunna göra samma sak utifrån. Min dörr är högerhängd, tvärtemot dörren i filmen. Kan det ha betydelse, kan låset vara aningen asymmetriskt?
 
G gusse02 skrev:
Det där är ju läskigt! Jag provade min dörr (samma lås) och har ännu inte lyckats öppna dörren utifrån på det sättet. Men däremot kan jag faktiskt göra om tricket inifrån!!!! Ingen katastrof men jag blir ju orolig att nån ska kunna göra samma sak utifrån. Min dörr är högerhängd, tvärtemot dörren i filmen. Kan det ha betydelse, kan låset vara aningen asymmetriskt?
Kan du öppna dörren inifrån när den är låst med endast handtaget är nått fel. Hängningen på dörren har ingen betydelse, pinnarna ifrån handtagen påverkar samma vred i låskistan så det låter mkt konstigt. När dörren är låst ska vredet till handtagen vara bortkopplat ifrån hakregeln och endast handtagen ska röra sid upp/ner.
 
Sundlöf Sundlöf skrev:
Hur upplever ni ljudnivån från låset?

Då menar jag det mekaniska ljudet när man öppnar dörren. Vårt låter helt galet högt, man hoppar högt i soffan 15 meter bort från ytterdörren när någon öppnar den (Nästan inte överdrivet ;) ). Jag skulle vilja öppna kistan och vaddera alla metalldelar för att få det lite tystare.

Det är inte den stora regeln som låter tror jag, utan de mindre under som alltid slår in/ut vid öppning.

En guldstjärna i kanten och fjäder i hatten till den som vet om det finns någon lösning på det här.
samma här , skramlar till som fasen när ungarna kommer hem
 
Ja, det är för oss det enda negativa med låset. Det låter för högt
 
Ljudnivån från låset är extremt låg, det hörs ingenting om man inte lägger örat emot.
Däremot ljudet när man trycker på knapparna, eller vredet är alldeles för högt. Finns ju tyvärr bara två inställningar i appen, antingen högt (som är alldeles för högt) eller lågt (som är alldeles för lågt). Jag skulle vilja ha ett mellanting. Alltså lagom som vi svenskar gillar :)
 
Jag håller med om ljudnivån, men det är när man öppnar/stänger dörren som det är ett mekaniskt ljud - svårt, för att inte säga omöjligt, att stänga dörren tyst om man kommer hem sent
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Ja ljudet är högt när man stänger och öppnar dörren.
 
Min far och mor har installerat Yale doorman och tycker det låter väldigt mycket också. Någon lösning på problemet eller bara att hoppas på att nästa version inte har detta problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.