Staffans2000
engs engs skrev:
Misstänker att vissa av de som fällt syrliga kommentarer om att TS snart kommer stå ensam om han inte blir mer generös hör till kategorin som själva kamperar med en gold-digger. Deras inlägg i tråden är ett sätt att undvika kognitiv dissonans.

Det om något är sorgligt, tecken på dåligt självförtroende och desperation. Man tror inte det går att hitta en partner om man inte på något sätt betalar för det, så man vill att alla andra ska ha det lika.

Måste väl kännas mycket bättre att hitta kärleken hos någon som uppskattar en för den man är och inte efter vilken levnadsstandard man kan erbjuda?
Lappri!
Det säger mer om dig själv, än om de du försöker analysera!

Låt oss för skoj skull tänka oss att den blivande sambon inte har någon inkomst alls. Hur skall ekonomin då fördelas?

Staffan
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
engs
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lappri!
Det säger mer om dig själv, än om de du försöker analysera!

Låt oss för skoj skull tänka oss att den blivande sambon inte har någon inkomst alls. Hur skall ekonomin då fördelas?

Staffan
Nu är ju fallet inte så för TS, vilket är det som diskuteras och de som kritiserat TS.
Skrev också att alla möjliga sätt att lösa det är OK, bara man är överens. Men om man löst det på ett annat sätt och tar till sådana övertoner mot TS, luktar det.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lappri!
Det säger mer om dig själv, än om de du försöker analysera!

Låt oss för skoj skull tänka oss att den blivande sambon inte har någon inkomst alls. Hur skall ekonomin då fördelas?

Staffan
Då är det kanske inte så smart att bli sambo innan det problemet är löst.
I övrigt så kan man alltid lägga upp en plan över normalfallet.
Jag skulle tex aldrig tillåta att min sambo eller fru blev min vårdare i fall av att jag skulle bli allvarligt sjuk eller skadad. Då är det separation/skilsmässa som gäller. Det förhindrar inte att man fortfarande kan vara ett par, men att lägga den bördan på sin partner är i mina ögon helt uppåt väggarna. I det ekonomiska är det precis likadant.
 
Fairlane
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då är det kanske inte så smart att bli sambo innan det problemet är löst.
I övrigt så kan man alltid lägga upp en plan över normalfallet.
Jag skulle tex aldrig tillåta att min sambo eller fru blev min vårdare i fall av att jag skulle bli allvarligt sjuk eller skadad. Då är det separation/skilsmässa som gäller. Det förhindrar inte att man fortfarande kan vara ett par, men att lägga den bördan på sin partner är i mina ögon helt uppåt väggarna. I det ekonomiska är det precis likadant.
Det är ditt val såklart. Jag hoppas att du kommunicerat det till din partner för rimligen går det väl åt båda håll, om partnern blir dålig så åker hem ut. Kan vara bra att veta.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ditt val såklart. Jag hoppas att du kommunicerat det till din partner för rimligen går det väl åt båda håll, om partnern blir dålig så åker hem ut. Kan vara bra att veta.
Självklart har vi pratat och är överens om detta, som det mesta annat.
Vad är det som säger att hon åker ut? Hon är som jag; vill inte lägga last på den andre. En relation är inte, enligt oss, för att man skall vara beroende av varandra, utan för att man väljer att och vill vara tillsammans.
 
Sovsäck, spritkök och enmannatält förberett på vinden om en bilolycka eller cancerbesked skulle ställa till det med löneutbetalningarna. Charmigt! :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då är det kanske inte så smart att bli sambo innan det problemet är löst.
Jo, men om det inte kan lösas. Skall de två älskande leva åtskilda för den heliga principens skull?

Har ni diskuterat igenom hur sjuka ni skall vara för att bli dumpad av den andre. Jag menar, det kan ju vara en fallande skala.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo, men om det inte kan lösas. Skall de två älskande leva åtskilda för den heliga principens skull?
[media]
Har ni diskuterat igenom hur sjuka ni skall vara för att bli dumpad av den andre. Jag menar, det kan ju vara en fallande skala.

Staffan
Ta av de rosa glasögonen. Om den med jobb är beredd och villig att bära den andre så är ju allt fine and dandy. Om inte, så bli inte sambo förrän problemet är löst. Det jag säger är att alla skall vara ansvariga för sina val. Att försöka skamma någon för att den sett om sin ålderdom och inte vill riskera den eller planerat att pensionera sig tidigt eller whatever är bara löjligt. Det känns som att den typen av moralpredikande kommer från personer som sitter i en situation de inte är nöjda med själv.

Det kommer att falla sig naturligt. Ingen kommer att avkräva den andre att agera skötare. Det är en sak vi betalar skatt för, så det skall skötas av det kollektiva.
 
Staffans2000
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kommer att falla sig naturligt. Ingen kommer att avkräva den andre att agera skötare. Det är en sak vi betalar skatt för, så det skall skötas av det kollektiva.
Och när du märker att det kollektiva låter den andre ligga med variga sår och blöta blöjor. Skulle du inte sagt till din avtalspartner: -"åt helvete med principerna. Nu bär jag hem dig"?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det känns som att den typen av moralpredikande kommer från personer som sitter i en situation de inte är nöjda med själv.
Eller också är det folk som mer bryr sig om varandra, än ekonomisk millimeterrättvisa, sålänge det finns tak över huvudet och magen får såväl mat som killikill.



Staffan
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Bara svara utifrån vad ni tycker själva om TS frågeställning.. så får TS lite insikt i hur andra tänker.. innan TS tar upp det med sin andra halva - och ni slipper bli sura på varandra här i tråden.. (”bara” pga att ni haft olika tur och otur med människorna i ert liv).
Spola till 1:32 om du inte hamnar där direkt.

 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och när du märker att det kollektiva låter den andre ligga med variga sår och blöta blöjor. Skulle du inte sagt till din avtalspartner: -"åt helvete med principerna. Nu bär jag hem dig"?



Eller också är det folk som mer bryr sig om varandra, än ekonomisk millimeterrättvisa, sålänge det finns tak över huvudet och magen får såväl mat som killikill.



Staffan
Då tar det hus i helvete och vi kommer att se till att det kollektiva sköter sina åtaganden. Jodå, jag har fått eld i r_ven på en allmän vårdi rättning som inte gjorde vad de skulle.

Detta är inte principer för oss. Det handlar om självständighet, oberoende och att låta var och en frodas som den önskar.

Jag har inte nämnt ett ord om millimeterrättvisa. Jag håller bara högt att mina planer är minst lika mycket värda som min partners. Det är bara jag som är ansvarig för mig och mitt.
 
Men så här då, här kommer den totalt rättvisa lösningen:

Husägaren + sambo delar lika på alla driftskostnader.
Om vi säger att huset har ett marknadsvärde på 2,7 Mkr så kan sambon t ex amortera 540 kr mån vilket gör att hen köper in sig på en 5 000-del per månad av boendet (och pensionsförsäkringen). Lånet var ju på 600 K vilket ger en årsränta på kanske 9 000 kr. Om sambon betalar hälften av räntan också så skulle det bli en räntekostnad per månad på 375 kr.

Så månadskostnaden blir 915 kr, vilket är ett rätt låg kostnad. Efter en månad så äger sambon en 5 000-del, efter 2 månader en 2 500-del av huset. Efter ett år en 417-del osv. Om förhållandet (mot förmodan) spricker eller om huset säljs så betalar TS sambon i förhållande till ägarandel.
T ex - huset säljs efter ett år för 3 000 000 kr, sambon äger 1/417, vilket gör en vinst för sambon på 7 194 kr minus andelen av kvarvarande lån som är 587 040 kr (600 000 - (1 080*12)/417= 1 408 kr). Vinsten blir sålunda 5 786 kr för sambon och 2 407 174 kr före reavinstskatt för TS.
Efter reavinstskatt på 22% blir sambons vinst alltså 4 513 kr. (Detta under förutsättning att inte vinsten minskar pga förbättringsutgifter, lagfartskostnad osv).
TS vinst blir 1 877 596 kr att disponera som pensionssparande.
Busenkelt ju.
:)
 
  • Haha
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då tar det hus i helvete och vi kommer att se till att det kollektiva sköter sina åtaganden. Jodå, jag har fått eld i r_ven på en allmän vårdi rättning som inte gjorde vad de skulle.
Men dåså. Då lämnar ni varandra inte iallafall. För att få "eld i röven" på någon, kan vara en heltidssyssla. Dessutom har vi inte en aning om hur vården kommer att bedrivas i framtiden, när vi får fler och fler att försörja.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men dåså. Då lämnar ni varandra inte iallafall. För att få "eld i röven" på någon, kan vara en heltidssyssla. Dessutom har vi inte en aning om hur vården kommer att bedrivas i framtiden, när vi får fler och fler att försörja.

Staffan
Nej, och det skrev jag inte heller, men som gift eller sambo så kan du bli ansvarig för att sköta din partner. Desto mer självständig man är desto bättre för precis alla inblandade. Att vara beroende av någon är aldrig någonting bra.

Det är en helt annan fråga som troligen kommer att explodera om inte kommande val så nästa.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dessutom har vi inte en aning om hur vården kommer att bedrivas i framtiden, när vi får fler och fler att försörja.
Jodå. Det kommer bli sämre.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.