kashieda kashieda skrev:
Skulle tro att tex [länk] funkar.

Öppna datorn och kolla så att de ser liknande ut först, bara.

Om den inte är vansinnigt gammal kanske det är värt att slänga in 2x8 GB extra? Kolla vilket moderkort du har och se om det finns någon begränsning där.

Lycka till!
De du länkar till är för bärbara datorer.
 
Tog en bild
Närbild av ett datorns inre med en snurrande kylfläkt och RAM-minnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppet datorchassi med synliga delar som RAM-minnen och grafikkortets kylfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kashieda kashieda skrev:
Då funkar nog de jag länkade till utmärkt.
Nja, ska nog vara DIMM och inte SODIMM
 
Ja mina är avlånga
 
Cheesen
kashieda kashieda skrev:
Skulle tro att tex [länk] funkar.

Öppna datorn och kolla så att de ser liknande ut först, bara.

Om den inte är vansinnigt gammal kanske det är värt att slänga in 2x8 GB extra? Kolla vilket moderkort du har och se om det finns någon begränsning där.

Lycka till!
NEEEEEEJ dom funkar inte... det är en stationär dator!!!!!

Men https://www.komplett.se/product/826...nter/minne/kingston-valueram-ddr3-1600mhz-8gb
kommer nog att funka.

Men om TS bara vill ha en snabbare dator så är en SSD-disk antagligen bästa uppgraderingen som TS kan göra.
 
  • Gilla
Arnmark och 1 till
  • Laddar…
Det brukar gå bra att blanda minnen. Se bara till att de du köper är minst lika snabba så ska det gå bra.

Ska även gå att köra 2*8gb till utan problem.
 
Jag har ssd disk
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Isåfall tror jag inte du kommer att märka av en minnesuppgradering i ditt system om du inte håller på med 14 flikar öppna i Crome eller 3D-ritningar i cad
 
Cheesen Cheesen skrev:
Isåfall tror jag inte du kommer att märka av en minnesuppgradering i ditt system om du inte håller på med 14 flikar öppna i Crome eller 3D-ritningar i cad
Mer minne är sällan fel. Att förbruka mer än 8gb är inte svårt i dagsläget... inte för 5-6 år sedan heller.
 
R Rolle85 skrev:
okej men vad har jag idag? måste jag ha samma?
DDR=Double Data Rate
Du har alltså idag 1333 Mhz minnen(2x667).

Det finns ett antal "Memory update" i bios uppdateringarna, men hittar inget mer om det, så moderkortet kan stödja snabbare minnen än 1333 Mhz.

Det du behöver beakta är att du skall ha
DDR3 DIMM(240 pin) 1333 MHz, max 8GB per sticka.

Om du uppdaterar till senaste versionen av Bioset så stödjer moderkortet troligen snabbare minnen, även om de inte kommer gå i en högre klockfrekvens än din nuvarande minnen, dock är det nog lättare att hitta minnen.

Just nu verkar du köra dina minnen i singel Channel, Vanligt att Minerna skall installeras parvis i socket 1 och 3, och nästa par i socket 2 och 4. Men det står i manualen. Så är inte minerna installerad på rätt positioner så passa på att flytta dem till rätt positioner när du sätter in mer minne.
 
Cheesen
O OskarJ skrev:
Mer minne är sällan fel. Att förbruka mer än 8gb är inte svårt i dagsläget... inte för 5-6 år sedan heller.
På en 9 år gammal dator är det inte så enkelt...
Alltså jag håller ju på med Cad-ritningar, avancerade spel och en massa i kontorsmiljö.. har 16 Gb ram men kommer ytterst sällan upp i en användning av mer än 6 Gb... När jag redigerar film så behöver jag mitt ramminne men det är enda gången.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ok ska jag söka på ddr3 4gb 1333mhz och köpa 2stycekn?
 
Har di två stickor och vill köra dubbelkanaligt så bör du populera minnesbankerna parvis enligt färg.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja.. men inte SOdimm (det är till en laptop)
Min förra dator hade ungefär samma specs som TS men jag hade bara 4GB ram.. bästa uppgraderingen jag gjorde till den var att sätta in ett nytt grafikkort... det och SSD disken gjorde underverk.. men det är ju snart två år sedan jag gjorde den uppgraderingen. Ramminnet som jag köpte på tradera var en helt onödig investering... märkte ingen skillnad på 4 och 16 GB i den datorn
 
R Rolle85 skrev:
Ok ska jag söka på ddr3 4gb 1333mhz och köpa 2stycekn?
Som mattoys skriver ovan så ska du oavsett om du köper mer minne eller inte flytta så du har dina minnen på rätt platser. Du utnyttjar nu inte minnena fullt ut eftersom de sitter på fel platser på moderkortet. Som du ser så har du svarta och blåa minnesplatser och nu har du ett minne på en svart plats och ett minne på en blå plats. Flytta så att du har minnena på samma färg!
Edit: Fluxor hann före mig också :)
 
  • Gilla
Ickedickedoa och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
H Hajjen skrev:
Som mattoys skriver ovan så ska du oavsett om du köper mer minne eller inte flytta så du har dina minnen på rätt platser. Du utnyttjar nu inte minnena fullt ut eftersom de sitter på fel platser på moderkortet. Som du ser så har du svarta och blåa minnesplatser och nu har du ett minne på en svart plats och ett minne på en blå plats. Flytta så att du har minnena på samma färg!
Edit: Fluxor hann före mig också :)
Nej, det är i det här fallet fel. Man ska utnyttja kanalerna... moderkortet har två kanaler och har man två stickor så ska man ha en sticka på ena kanalen och andra stickan på andra kanalen...
När man uppgraderar så sätter man ett par på blå kanal och det andra paret på svart kanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.