Rev bort badrumsspegeln (Vedum) för att kika var elen kommer ut. Tänkte byta till en större modell från Ballingslöv.

Såg då detta, känns spontant inte ok? Borde man inte ha någon typ av genomföring när man tar upp hål i metall? Skulle det skära igenom så kan den teoretiskt bli strömförande?

Det rör sig alltså om nyproduktion.

Vänligen,

En elektrisk kabel utan genomföring som passerar genom ett skarpt uthugget hål i en metallprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledning som passerar genom ett oskyddat hål i en metallkonstruktion, risk för slitage utan genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nick&Wald
  • Laddar…
E
Tycker du gör en bra reflektion där.
Nu borde det väl synas på höljet ifall något kan vara skadat och så ska du upp med nytt skåp så problemet försvinner ju för dig men jag antar att du tänker på dina grannar?

Ja, detta kunde gjorts bättre, till och börja med inga vassa kanter sen finns det ju något man kunde klistrat på metallkanten. Allra helst gått in där det var tänkt såklart.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det är ju definitivt inte bra. Men det är en kabel som förhoppningsvis inte rör sig, så risken för att isoleringen med tiden skärs igenom är nog obefintlig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tycker du gör en bra reflektion där.
Nu borde det väl synas på höljet ifall något kan vara skadat och så ska du upp med nytt skåp så problemet försvinner ju för dig men jag antar att du tänker på dina grannar?

Ja, detta kunde gjorts bättre, till och börja med inga vassa kanter sen finns det ju något man kunde klistrat på metallkanten. Allra helst gått in där det var tänkt såklart.
Ja jag tog för givet att man inte slarvar med el. Jag som försöker göra en del själv här hemma vad gäller det mesta är väldigt nogrann och trodde man var än mer nogrann när det gäller andras säkerhet.

Detta är i ett ytrymme med lite högre luftfuktighet så ledningsförmågsn är rätt god om kabeln skadats. Jag funderar om jag ska låta det passera eller ta det med Plats ledningen då det är ett pågående bygge. Finns väl regler för hur saker ska vara utförda? Detta skapar dessutom frågetecken för mig, vad mer har dom slarvat med?
 
H hempularen skrev:
Det är ju definitivt inte bra. Men det är en kabel som förhoppningsvis inte rör sig, så risken för att isoleringen med tiden skärs igenom är nog obefintlig.
Så är det, dock är det rätt trångt och kabeln hade redan klämmärken. Konstruktionen pressas mot väggen, det är så väggfästet är utformat. Tänker ifall någon annan råkat skära in i kabeln, så är någon där och tvättar spegeln och det gnuggar lite ytterligare på kabeln.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Så är det, dock är det rätt trångt och kabeln hade redan klämmärken. Konstruktionen pressas mot väggen, det är så väggfästet är utformat. Tänker ifall någon annan råkat skära in i kabeln, så är någon där och tvättar spegeln och det gnuggar lite ytterligare på kabeln.
Där ser man, då är det upp till den som installerar spegeln att göra det på ett så bra sätt som möjligt. Om detta är så bra som möjligt är en definitionsfråga. Men vassa kanter som skär i kabeln borde man kunnat undvika.

Kanske mätt ut innan montage var hålet bör vara och då tagit ett par storlekar större borr hade varit vettigt.
 
Det brukar inte vara så enkelt att mäta ut vart kabeln ska komma fram ur väggen, jag tror inte att jag varit med om att den som bygger sitt hus vet vad som ska sitta över tvättstället i det skedet som rör/slang dras
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det brukar inte vara så enkelt att mäta ut vart kabeln ska komma fram ur väggen, jag tror inte att jag varit med om att den som bygger sitt hus vet vad som ska sitta över tvättstället i det skedet som rör/slang dras
Fast elen kommer ut bakom spegeln inom markerat område på bilden, detta är delen som sen går upp till själva belysningen. Så det är samma på alla och inte svårt att mäta ut. Finns bara ett ställe för elen att gå till själva belysningen.

Monteringsanvisningar med mått och elplacering för spegel, noter och blixtsymbol representerar strömuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Om det är en belysning som hör till spegeln så känns det mer som en tillverkningsblunder än att montören gjort fel vid inkoppling av spegeln
 
E Emil_K skrev:
Om det är en belysning som hör till spegeln så känns det mer som en tillverkningsblunder än att montören gjort fel vid inkoppling av spegeln
Håller helt med, detta hål skulle kunnat vara förberett från fabrik, oavsett om man valt till belysning eller ej. Men det fråntar ju inte montören sitt ansvar att göra installationen säker.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Håller helt med, detta hål skulle kunnat vara förberett från fabrik, oavsett om man valt till belysning eller ej. Men det fråntar ju inte montören sitt ansvar att göra installationen säker.
Såhär ser installationen ut från utsidan. Hade dom borrat upp hålet för kabeln större än genomföringen för belysningen hade det inte varit ett problem. Nu är det dock klämskador på kabeln orsakade av de vassa kanterna pga för litet hål. Skulle den skära igenom helt och ligga mot fas så skulle spegeln vara strömförande?

Elkabel klämd av för litet hål vid genomföring för badrumsspegelns belysning mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Emil_K skrev:
Om det är en belysning som hör till spegeln så känns det mer som en tillverkningsblunder än att montören gjort fel vid inkoppling av spegeln
Det verkar inte vara från Vedum i alla fall utan montör/elektriker som gjort en synnerligen dålig installation.
Enligt Vedums kundtjänst:
"I Billan spegeln finns ingen förberedd genomföring utan detta genomförs av kunden själv – eller dess hantverkare/elektriker. Så detta är inte genomfört av oss."
 
det skall site en "genomföring" av plast med gummitätning i sådan fall har jag för mig. Kostar inte många kronor.
Obs du får ej koppla el i badrum själv, men i detta fall verkar elektrikern inte heller få lov att göra det.
Dragnigne var fullständigt livsfarlig, så jag skulle definitivt uppmärksamma den som bygger att de har en slarvig elektriker.

Man undrar hur många andra farliga kopplingar det är i huset då men ser sådant.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Någon form av genomföring hade ju varit lämpligt, men tätande gummipackning är väl bara aktuellt om man vill ha täthet. Den här kabeln går ju inte in eller ut från något tätt utrymme.

Jag är osäker på om det är ett direkt fel, men klart olämpligt.

Om man ex. tittar på elcentraler med plåtkåpa, så är det ju vanligt att det går mantlade kablar rakt igenom sidan eller botten, utan att det finns något skydd på plåtkanten. Det fungerar eftersom det är fast förlagda kablar som inte rör på¨sig. Om det däremot är en anslutningskabel till en lös apparat så måste det finnas både dragavlastning och nötningsskydd.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Någon form av genomföring hade ju varit lämpligt, men tätande gummipackning är väl bara aktuellt om man vill ha täthet. Den här kabeln går ju inte in eller ut från något tätt utrymme.

Jag är osäker på om det är ett direkt fel, men klart olämpligt.

Om man ex. tittar på elcentraler med plåtkåpa, så är det ju vanligt att det går mantlade kablar rakt igenom sidan eller botten, utan att det finns något skydd på plåtkanten. Det fungerar eftersom det är fast förlagda kablar som inte rör på¨sig. Om det däremot är en anslutningskabel till en lös apparat så måste det finnas både dragavlastning och nötningsskydd.
Detta är så som du beskriver, fasta delen jordad och rörliga, locket ej.

I detta fall kunde man även jordat de metalliska delarna, det ingår i Elinstallatörens uppgift att grundligt undersöka detta behov för det är ju givetvis så att kabel eller ej så kunde metalldelen med ett enkelt handgrepp blivit spänningsförande.

Och då ska givetvis alla delar vara nöjaktigt förbundna inbördes.

Har vederbörande Ohmmätt huruvida detta nu, eller i framtiden kan utgöra främmande men ledande delar?

Därför så viktigt med kravet att kablar i väggar ska skyddas av jordfelsbrytare.

Men lägg upp ett hehetsfoto för beskådan, där finns kanske fler dolda risker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.