Hej, fick en bakteriell påbyggnad i garaget förra året, men som ej vuxit vad jag kan se, efter jag hittade källan att förra ägaren stängt alla ventiler och jag tillförde fukt från snöslunga.

Då detta garage används som förråd mer eller mindre till att vi flyttade till huset och har en massa möbler/kartonger vi ej sorterat ut ännu pga tidsbristen, så är min fråga.

Dessa saker som nu finns i garaget har även de fått "mögel" trots att jag ej ser det, eller hur förflyttar sig mögel?

Jag har ju läst att mögel består av "trådar" så min känsla är ju då att möglet måste ha kontakt med materialet för att kunna flyttas över, men kan ha fel.

Jag vill gärna ha kunskap om detta och ej vanliga gissningar, då det är min sambo som behöver informationen då hon anser att allt i garaget måste kastas pga detta.

Tack på förhand
 
Syns det inget mögel eller känner lukt av det, är det ingen fara. Men möbler, kartonger, kläder och annat organiskt material mår bättre i ett uppvärmt förråd.
 
Immobil Immobil skrev:
Syns det inget mögel eller känner lukt av det, är det ingen fara. Men möbler, kartonger, kläder och annat organiskt material mår bättre i ett uppvärmt förråd.
Det står på 10graders värmning hela tiden, så det är ej någon fara på så vis
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Man behöver absolut inte kasta allt. Men det finns säkert en del saker som farit illa. sdpeciellt att stänga in saker som ska stå och smälta kommer tillföra oönskad fukt

Ta tag i att röja ut nu. Står det bara i garaget och ni inte orkar ta tag i det så är det antagligen till 90% sånt som ni kan kasta eller sälja. Hade det varit saker som var av värde eller ni ville använda så hade det inte stått där ute :)
 
Appendix Appendix skrev:
Man behöver absolut inte kasta allt. Men det finns säkert en del saker som farit illa. sdpeciellt att stänga in saker som ska stå och smälta kommer tillföra oönskad fukt

Ta tag i att röja ut nu. Står det bara i garaget och ni inte orkar ta tag i det så är det antagligen till 90% sånt som ni kan kasta eller sälja. Hade det varit saker som var av värde eller ni ville använda så hade det inte stått där ute :)
Tro det eller ej, men det har faktiskt ej funnits tid då en massa andra saker i livet kommit i vägen som ej fanns med i beräkning från början. Det skall rensas ut absolut då en hel del saker ej används längre, men det finns även saker som man vill ha kvar och det är väl mest för dessa jag söker kunskapen om för att lugna ett oroligt sinne
 
Mögel sprids inte på det viset, det växer och frodas där det finns tillgång till fukt och näring. Mögelsporer finns omkring oss konstant i vanliga luften helt naturligt och det är de som får fäste här och där om förutsättningarna är rätt. Det är inte så att så fort det möglat så sprids just de sporerna till övriga husdelar och börjar gro vart som helst.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Finns en artikel om mögel här på Byggahus. [länk]
Där står det även hur mögel sprider sig.
Ja, den där har jag läst tidigare, och är bra. Försökte även maila damen i intervjun, men fick aldrig svar tyärr =)

Tack i alla fall
 
S Stefan1972 skrev:
Mögel sprids inte på det viset, det växer och frodas där det finns tillgång till fukt och näring. Mögelsporer finns omkring oss konstant i vanliga luften helt naturligt och det är de som får fäste här och där om förutsättningarna är rätt. Det är inte så att så fort det möglat så sprids just de sporerna till övriga husdelar och börjar gro vart som helst.
Och samtidigt är det ju just så att finns det ett litet utrymme där det är fuktigt och gött så.... Växer mögel.

Därför finns det inget standardsvar utan man får gå igenom allt. Allt kommer inte behöva kastas.

Men förra vintern växte det mögel på motorn i min gräsklippare när den stod inomhus i ett garage då det var så fuktigt.
På lackerad kall metall :D
Dock var det garaget kallställt och det är inga känsligare saker som förvaras där på vintern.

har man känsliga saker stående är avfuktare en väldigt bra grej. Woods har riktigt fina som både värmer och avfuktar.
 
Appendix Appendix skrev:
Och samtidigt är det ju just så att finns det ett litet utrymme där det är fuktigt och gött så.... Växer mögel.

Därför finns det inget standardsvar utan man får gå igenom allt. Allt kommer inte behöva kastas.

Men förra vintern växte det mögel på motorn i min gräsklippare när den stod inomhus i ett garage då det var så fuktigt.
På lackerad kall metall :D
Dock var det garaget kallställt och det är inga känsligare saker som förvaras där på vintern.

har man känsliga saker stående är avfuktare en väldigt bra grej. Woods har riktigt fina som både värmer och avfuktar.
Ja jag skall kolla på avfuktare. Det är ju sällan det går över "riskvärdena" för tillväxt (mäter med smartsystem), men de gånger det gör så kan det ju vara bra att få hjälp. Speciellt dessa fuktiga vintermånader när inte kylan kommer och sänker fuktigheten i luften, som troligen vi kommer stöta på mer i framtiden
 
N Nygge72 skrev:
Ja jag skall kolla på avfuktare. Det är ju sällan det går över "riskvärdena" för tillväxt (mäter med smartsystem), men de gånger det gör så kan det ju vara bra att få hjälp. Speciellt dessa fuktiga vintermånader när inte kylan kommer och sänker fuktigheten i luften, som troligen vi kommer stöta på mer i framtiden
Har runt 13 grader i tvättstugan och miljön där inne är helt annorlunda med avfuktare. Så kan verkligen rekommendera :)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
det är min sambo som behöver informationen då hon anser att allt i garaget måste kastas pga detta.
En fullkomligt extrem överreaktion enligt min mening.

Är det tvättbara textilier så är det naturligtvis trevligt att tvätta dom men en möbel som inte är synbart påverkad är inga som helst problem att använda. Är något påverkat får man helt enkelt rengöra det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En fullkomligt extrem överreaktion enligt min mening.

Är det tvättbara textilier så är det naturligtvis trevligt att tvätta dom men en möbel som inte är synbart påverkad är inga som helst problem att använda. Är något påverkat får man helt enkelt rengöra det.
Sambon kanske vill kasta all skit i garaget :D
 
Alfredo Alfredo skrev:
En fullkomligt extrem överreaktion enligt min mening.

Är det tvättbara textilier så är det naturligtvis trevligt att tvätta dom men en möbel som inte är synbart påverkad är inga som helst problem att använda. Är något påverkat får man helt enkelt rengöra det.
Det är den åsikten jag har med, men vill kolla om det finns stöd för den. För ibland är det svårt att argumentera utan stöd :)
 
Appendix Appendix skrev:
Sambon kanske vill kasta all skit i garaget :D
Ha ha ha ha inte helt omöjligt :D
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.