Hej!

Jag har funderat över källarprojekt under en tid och huvudspåret har varit ett "källarprojekt light" - dvs lägga isolering på befintlig betongplatta.

Ett traditionellt källarprojekt har dock uppenbara fördelar - i alla fall när det är klart.

På senare tid har jag därför mer och mer glidit över mot att göra "på det jobbiga sättet".

Blotta omfattningen på mitt projekt gör mig dock nervös. Vi snackar cirka 80 kvm betongplatta som ska bort...

Jag har ett antal frågor jag hoppas forumets "källarkungar" kan ha vänligheten att hjälpa till med

1) Hur stora (i kvadratmeter räknat) har era projekt varit?"

2) Hur lång tid (för en gubbe) tror ni att det tar att bila upp 80 kvm platta och frakta ut betong plus grus/jord/sand eller vad som nu finns under plattan? Hur djupt bör man gräva, 20-30 cm?

3) Hur är det smidigast att hantera avfallet? Slänga det på gräsmattan framför huset (med svåra skador som följd) eller i container? Hur löser man problemet med att få avfallet över kanten på containern?
 
Ja det var väl det jag trodde.... :) Tyckte minsann att ditt projekt inte längre lät speciellt "light"....


1. 40 kvm ungefär.
2. Hur lång tid det tar beror helt på vad som finns under betongen. Att få bort betong + sten som låg under min platta tog mig cirka 5 dagar skulle jag gissa. Att få bort ytterligare 5cm lera tog minst, MINST, lika lång tid till. Då är allt handjagat och skottkärrat ut ur huset.
3. Jag tror att du kommer vilja hyra en liten grävmaskin och gräva allt på en gång. Då gräver du också med några extra centimeter för ett avjämnande lager så du slippter fjanta med leran som jag gjorde. Med maskin på plats tar du ut allt på en gång och då är det nog smidigast med en container. Fast det är nog billigare att bara släppa det på marken och låta lastbilen hämta med skopa. Containern är oftast öppen i ena änden så att du kan köra in där med maskin eller kärra.

4. Räkna med 20cm isolering, 10cm betong (kan kapa ett par centimeter där kanske), samt ytterligare några centimeter för avjämningsskiktet i botten.
 
Ska du göra allt detta för hand och utan hjälp så lär det ta tid och svett i stora mängder. 80 kvm och 30 cm djup ger 24 kbm massor som ska transporteras ut. Gjorde detta jobb själv i badrummet i källaren och då va detta bara 10 kvm. Det tog många vändor med hinkar för att få ut allt detta.
 
Och jag tar mig friheten att fylla på Mathias kommentarer

MathiasS skrev:
Då gräver du också med några extra centimeter för ett avjämnande lager så du slippter fjanta med leran som jag gjorde.
Jag gjorde samma misstag, delvis på MDTs rekommendationer. Det var en liten lögn i h-lv-t- att få leran plan och tillräckligt jämn för Isodränskivorna som jag körde med. Så gräv ur dryga 5cm extra för ett gruslager som är enkelt att jämna ut

MathiasS skrev:
Fast det är nog billigare att bara släppa det på marken och låta lastbilen hämta med skopa.
Tips är att lägga ut några skivor på marken innan så att skopan inte tar med sig underlaget (gräsmattan eller garageuppfarten). Väljer man "skop-alternativet" så kan man ha lite tur att få massorna "sålda" till någon annan som i mitt fall. Kör man med säckar (dyyyrt) blir det garanterat tippavgift och torde vara samma sak med container.
 
Som snuttjulle skriver - underskatta inte mängden massor... Jag har ett sutteränghus från 30-talet där man sprängt ur en bergssluttning "för att få plats med huset" (om Ni förstår). Min källarplatta bestod av mellan 3 och 7 cm oarmerad betong. Den va busenkel - spett och slägga, pang och bom. Men, därunder fanns sprängsten i alla möjliga dimensioner blandat med sand, grus, singel och jord. Det var en hel del STORA stenar. I vissa delar stötte jag dessutom på en hel del berg i dagen (puckelpist). Dessa skrapade jag och borstade jag rena, som en arkeolog på Birka typ. I rum nr 1 (8 kvm tvättstuga) körde jag med skottkärra och släp för att få bort massorna. Det funkar inte. Det blev istället en 10 kubiks container som fylldes (så att lastbilen gick upp på bakhjulen när han skulle dra på containern) två ggr i de resterande två rummen om totalt 35-40 kvm. Containern kostade 2800 kr styck (förutsättning att det var fyllnadsmassor). Det var en av mitt livs bästa beslut att satsa på container. Vart jag vill komma är att nog att olika hus har olika förutsättningar. Man vet inte förrän man börjar gräva. Jag hoppas bara att jag en dag (inom ett år) kan sitta med en fet öl därnera i källaren med badrum och tvättstuga, helkaklat pannrum, gästrum, kontor och sätta ner fötterna på ett varmt och skönt golv och förhoppningsvis tänka att det har varit värt mödan. Fan tro't.
 
Hitta några tjuriga och sega människor. Vi körde ut ca 11m[sup]3[/sup] en lördag.
Sen gick jag lite själv i veckan på semestern coh nästa lördag var allt ute
Tror vi kört ut runt 20m[sup]3[/sup]Enda felet är ju att man har ett jobb som tar för mycket tid
Kolla på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13415
 
Hyr ett smalt rullband i 2-4 delar så är det bara att ösa. Kanske avsluta med en grävare som lastar i container. Vet inte om rullbanden når över kanten.

Lagavulin
 
Tack för all jättebra information. Nu ser jag fram emot projektet med skräckblandad förtjusning.

Ytterligare några frågor har dock dykt upp:

1) När i tiden ska man genomföra projektet? I mitt fall måste man beakta att det kan ta TID. Är det bättre att dra igång på våren av praktiska skäl?

2) Jag antar att husets väggar är placerade på någon slags betongfundament som är nedgrävda i marken (detta är dock ett antagande) Är det enkelt att indentifiera "gränsen" mellan platta och grundens fundament när man bilar? Jag vill för allt i världen inte orsaka sättningar eller sprickor i huset.

3) Förmodligen är rör till husets värmesystem ingjutna i plattan. Vad gör man åt det?
 
Svenne Banan skrev:
Tack för all jättebra information. Nu ser jag fram emot projektet med skräckblandad förtjusning.

Ytterligare några frågor har dock dykt upp:

1) När i tiden ska man genomföra projektet? I mitt fall måste man beakta att det kan ta TID. Är det bättre att dra igång på våren av praktiska skäl?

2) Jag antar att husets väggar är placerade på någon slags betongfundament som är nedgrävda i marken (detta är dock ett antagande) Är det enkelt att indentifiera "gränsen" mellan platta och grundens fundament när man bilar? Jag vill för allt i världen inte orsaka sättningar eller sprickor i huset.

3) Förmodligen är rör till husets värmesystem ingjutna i plattan. Vad gör man åt det?
1. Detta är som med tandläkaren. Inte roligt och det blir inte roligare för att man skjuter upp det hela.

2. Jag skulle nog försöka ersätta dessa redan innan du börjar. Du vill antagligen (?) inte ha kvar rören i den nya plattan och då är det lika bra att fixa detta direkt.
 
Jag hackade lite i plattan igår med hammare och stämjärn. Verkar stenhårt. Är det normalt, eller har jag otur som drabbats av denna betong?
 
Hej!

Vi har hållit på med vårt källarprojekt i snart ett år nu. Eftersom det är inomhus, så har ju årstiden inte så stor betydelse. Det finns väl ingen anledning att skynda heller, mer än att det blir lerigt överallt när man har lergolv i källaren. Just nu firar vi första lagret med isolering och väntar på rörmokaren som ska dra nya avloppsrör åt oss :D

Ska du modifiera värmesystemet så är ju sommaren bra, för då kan man ju lätt stänga av det utan andra biverkninagr än att varmvattnet tar slut. Vi väntade också ut vintern med att gräva, eftersom vi skulle lägga massorna på tomten och det var ju så mycket snö i år, så man hade ju ingen aning om vad man la dem på i vintras.

On ditt hus är från 30-40-talet så är det antagligen inga problem att hitta gränsen mellan golvet och sulan. Det var det inte för oss i alla fall. Det delade sig där emellan alldeles av sig själv. Golven var inte armerade alls och uppenbarligen gjutna efter sulorna, som ver lite hårdare än golven och armerade. Är det ett nyare hus med "riktig" betong och armering mellan sulor och golv som man gör nu för tiden så antar jag att du måste såga isär det på något vis. Vårt golv var mellan 5 och 7 cm tjockt och hade en lite hårdare yta på ca 1 cm och sedan ganska mjuk gammal betong. Att bila bort det var inga problem.

Vi i hade tur och fick ca 15 m2 färdigutgrävda med grävskopa när vi rev vårt garage och byggde ut. Resterande 25 m2 grävdes ut med spade och skottkärra. Det mesta försvann ut under ett gräv-och-grillparty i somras och sedan fick vi finjustera i några dagar till. Som i alla riktiga källarprojekt så dök det också upp en sten som behövde delas med snigeldynamit för att kunna bli utburen.

Kan också rekommendera dig att du införskaffar en krysslaser. Den har definitivt varit värd sin dryga 1000-lapp när vi skulle väga in golvet. Jätteenkelt :D

/pinebar





 
Svenne Banan skrev:
Jag hackade lite i plattan igår med hammare och stämjärn. Verkar stenhårt. Är det normalt, eller har jag otur som drabbats av denna betong?
Jag skulle snarare säga att du har tur om det är mjukare än så.....

Jag hade tur. :cool:
 
Bob_the_builder
Nu är kanske inte ett stämjärn det ideala verktyget för ändamålet heller... :)
 
Bob_the_builder skrev:
Nu är kanske inte ett stämjärn det ideala verktyget för ändamålet heller...  :)
Hehe. helt rätt. Stämjärnet var dock bara för att testa betongens hårdhet. Knappast för att knacka upp hela plattan...
 
Ta fram ett spett eller en huggmejsel iaf. Med ett stämjärn är nog all typ av betong hård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.