Cheesen
maah maah skrev:
Det är inte för sent än! :)

Då försvinner ju det lilla sovrummet som är där idag med ingång från köket, eller hur tänkte du?
Fördelen med det vi har ritat nu är att vi får en större hall då den kommer gå in en del i utbyggnaden.
Det låter rimligt det du påstår om grus och annat så jag är öppen för förslag!
Jag hade öppnat upp det sovrummet och använt som matsal/allrum.
Gör sovrum i allrummet där ni troligen har matsal idag istället. Blir mer praktiskt att duka äta och städa undan om man inte behöver gå runt skåpen i köket.
 
Ja rent planeringsmässigt är det inte ett dumt förslag. Men vi har en bra matplats idag intill köket. Åt det hållet har vi dessutom en fantastisk utsikt över åkrarna, medans åt andra hållet är det bara en väg och skog.

Vy från ett kök mot en matplats med röda gardiner och utsikt över åkrar genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En matplats med bord och stolar, röda gardiner och utsikt över åkrar genom fönstret, inrett med vardagsstök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på det autentiska vardagsstökiga med :rofl:
 
  • Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ja rent planeringsmässigt är det inte ett dumt förslag. Men vi har en bra matplats idag intill köket. Åt det hållet har vi dessutom en fantastisk utsikt över åkrarna, medans åt andra hållet är det bara en väg och skog.

[bild] [bild]

Bjuder på det autentiska vardagsstökiga med :rofl:
Öh, autentiskt vardagsstök? Har ni ens barn undrar jag? :crysmile: Hos oss är det mer en krutladdning som briserat en timme efter att man har storstädat :D
 
  • Gilla
-MH- och 12 till
  • Laddar…
Haha, vi har än så länge ett barn som inte kan stöka till själv. Det är bara trötta föräldrar som inte orkar ställa undan saker.
 
  • Haha
Chrissofsweden
  • Laddar…
Cheesen
Tänk på hur ni gör öppningarna där det ska bli dörr.. Jag noterade att ni har en timing.. Det finns dock kunskap här i forumet om hur man gör det bäst. heimlaga borde ha koll.
 
Intressant hade kanske varit och byggt ut mera och flytta dit köket och göra ett sovrum av gamla köket.
Själv gillar jag yta.
 
Jag är absolut bara en amatör, men kräver inte er kommun några detaljerade konstruktionsritningar?
Hållfasthetsberäkningar, markprover, brandskydd med mera.
Då vi ansökte var det petigt som fan och de skulle ha varenda lite detalj på papper.
Det var med andra ord omöjligt, att som lekman, ordna ett bygglov.
 
Mkt bra tråd den gillas
 
J johjos78 skrev:
Jag är absolut bara en amatör, men kräver inte er kommun några detaljerade konstruktionsritningar?
Hållfasthetsberäkningar, markprover, brandskydd med mera.
Då vi ansökte var det petigt som fan och de skulle ha varenda lite detalj på papper.
Det var med andra ord omöjligt, att som lekman, ordna ett bygglov.
Dom kräver inte sånt i första läget men komma att kräva det efter tekniskt samråd.

Det är utanför detaljplan så det ska inte va helt omöjligt att få till ett bygglov som lekman tycker jag.
Men fan va det är mycket att tänka på, vi har lagt ca 2x10h arbete på bygglovet nu.
 
Kul att se dina planer, som jag tycker ser bra ut! Jag fick ett ryck i våras och skickade in bygglovshandlingar för en utbyggnation av vårt fritidshus. Och fick mycket bra hjälp av handläggaren på kommunen. Vår detaljplan säger enplan max 80 kvm, med handläggarens hjälp har vi nu ett hus på 102,5 kvm (från tidigare 54).
Jag har gjort allt utom elen själv och hela huset fick ny papp och takpannor. Notan är uppe i 278000:- nu.
Bygglovet gick igenom 26 juni och jag planerar att skicka in slutbeskedet i nästa vecka om elen blir klar nu i veckan.
Det jobbigaste var helt klart taket, tajmade in två veckor 25 gradig sommarvärme.

Lycka till med bygget, ska bli kul att se hur det blir
 
  • Ritning av en utbyggnadsplan för ett fritidshus, inklusive måttangivelser och markerade ändringar som vägg som ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar som visar fasadvyer från fyra sidor av ett fritidshus, med en utbyggnadsdel markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus under renovering med nytt tak och pågående takarbeten sedd ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josefine S 92 och 2 till
  • Laddar…
P
M mabe542 skrev:
Kul att se dina planer, som jag tycker ser bra ut! Jag fick ett ryck i våras och skickade in bygglovshandlingar för en utbyggnation av vårt fritidshus. Och fick mycket bra hjälp av handläggaren på kommunen. Vår detaljplan säger enplan max 80 kvm, med handläggarens hjälp har vi nu ett hus på 102,5 kvm (från tidigare 54).
Jag har gjort allt utom elen själv och hela huset fick ny papp och takpannor. Notan är uppe i 278000:- nu.
Bygglovet gick igenom 26 juni och jag planerar att skicka in slutbeskedet i nästa vecka om elen blir klar nu i veckan.
Det jobbigaste var helt klart taket, tajmade in två veckor 25 gradig sommarvärme.

Lycka till med bygget, ska bli kul att se hur det blir
Hur gjorde handläggaren för att få det från 80 till 102,5 kvm? Delvis attefallstillbyggnad på 15 kvm? Men det fattas fortfarande 7,5...
 
P Patmark skrev:
Hur gjorde handläggaren för att få det från 80 till 102,5 kvm? Delvis attefallstillbyggnad på 15 kvm? Men det fattas fortfarande 7,5...
Exakt 15 attefall och Norrtälje kommun ger ok på avvikelse från detaljplan med 10% om grannarna är ok med det vilket våra var.
 
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
P
M mabe542 skrev:
Exakt 15 attefall och Norrtälje kommun ger ok på avvikelse från detaljplan med 10% om grannarna är ok med det vilket våra var.
Ah, vad bra.
 
A
maah maah skrev:
Tack för synpunkterna. Jag har lagt på 10% för infästning samt snickerier (foder och socklar m.m), och för övrigt jag har missat! :)

Verktygsinköp blir det inte så mycket. Men i alla fall ett riktigt bra vattenpass.
Ventilation är självdrag så där blir det nog med ventiler i fönsterna. Isolering är medräknat.
Färg har jag faktiskt inte räknat med, borde lägga på 5000:- för det. Tack.
Nu vet jag inte hur dynamiken fungerar i er familj, men. Jag har lättare att få köpa verktyg när det pågår ett projekt, än när jag bara är sugen på verktyg.

Är du verkligen säker på att du inte behöver lite fler verktyg?
 
  • Haha
  • Gilla
Freniño och 6 till
  • Laddar…
Ett potentiellt problem med bygglovet är ju rumshöjden. I befintligt hus är rumshöjden 220cm och eftersom vi vill förlänga huset och ha samma nockhöjd så kan vi inte få till mer än 220cm i tillbyggnaden.
I sånt fall skulle vi bli tvungna att byta till A-takstolar på tillbyggnaden och det är inte jag så sugen på för att det försvårar byggandet, tror det blir problem att få in tillräckligt mycket isolering i takfoten då.

Bifogar 2 dagsfärska bilder på fasaden så kanske ni också ser att det skulle se tokigt ut att ha ytterligare än nocknöjd på huset.

Ett enplanshus med en nockhöjd på 220cm och en inglasad veranda, omgivet av trädgård och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enplanshus med grå panel och svart tak i en trädgård, potentiellt för en tillbyggnad med befintlig nockhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.