Jag kan dela med mig av en kalkyl i morgon när jag startar datorn igen :rofl:
 
S Sandra. H. G skrev:
Hej, spännande tråd, håller själv på att planera för tillbyggnad. Där planen är att delvis bygga själv.
Är intresserad av kostnads kalkyl, 8 (är det momentet jag sitter med nu)
Har du möjligtvis en grovskiss på budegt. Ska bli spännande att få följa er resa.
I grova drag är min kalkyl såhär:

Bygglov 20 000:-
Grävning/schaktning för plintar 25 000:-
Plintar 5 000:-
Bjälklag 15 000:-
Väggar 25 000:-
Yttertak 60 000:-
Innertak 5 000:-
Golv 15 000:-
Fönster 40 000:-
El 5 000:-

Så cirka 215 000:-, sen lägger jag på 10% för sånt jag inte har räknat med. Som listverk och annat jag kan ha glömt.
 
  • Gilla
Josefine S 92
  • Laddar…
El för 5000 låter billigt även om man gör det själv. Sen hur ska det värmas upp?
 
Purre Purre skrev:
El för 5000 låter billigt även om man gör det själv. Sen hur ska det värmas upp?
Ja det är billigt men har en svåger som har eget installationsföretag. Är bara lite slang och dosor som kostar typ.
Luftvärmepump ska installeras som uppvärmning men jag räknar inte in den i utbyggnaden då vi har budgeterat för att köpa en oavsett utbyggnaden eller inte.
 
Kollade nu på elbutik.se och vad det kostar med 100m fk i blå, brun, g/g, orange samt vit, 100m flexslang, 8st 2-vägs vägguttag, 2st trapp strömbrytare och 2st lamputtag för tak. Slutade på ~2300 för det vilket inte är något märkvärdigt. Men då är inga dosor med, inget kopplingsmaterial, ingen belysning (spottar, skena eller så) eller vad annat man kan önskas. Så visst det går väl att få ihop men man får inget extra för det och absolut ingen arbetskostnad
 
maah maah skrev:
Vi har jobbat vidare med bygglovet i helgen. Det tar lite tid när man ska passa på att göra det medans den nytillkomne familjemedlemmen sover.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Sektionsritningen vet jag inte om det räcker sådär bara? Ska det ritas in att det är fackverkstakstolar?
Situationsplanen och kontrollplan återstår att göra.

Den som kan sin matematik kan nog se att 35m² inte stämmer längre. Alla som vi har pratat med säger "bygg inte för litet" så vi har utökat till närmare 45m².
Tack! Äntligen fick jag tummen ur att börja rita..
 
  • Gilla
sevenfifty och 1 till
  • Laddar…
Otroligt intressant tråd. Ska bli spännande att följa och i framtiden ta hjälp av den kunskap du delar med dig av!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Nu är bygglovshandlingarna klara, planerar att skicka in dom i veckan.
Är det någon som kan se några uppenbara brister? (Jag har maskerat fastighetsbeteckningen)

Skiss av en husfasad med noterade mått, material och färger, visar en tillbyggnad och markerad befintlig del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad mot sydost med skala och angivna färger för tak och fasad, text maskerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en byggnads fasadritning märkt "Fasad mot nordost" med mått, skala och färgkoder enligt NCS, datum och revisionsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad fasadritning av en enplansvilla med angiven skala och datum, samt text som döljer fastighetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett bostadshus med maskerad fastighetsbeteckning och anteckningar om mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en byggnad med taklutning, måttangivelser och textnoteringar, daterad 18 november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning för tillbyggnad med skala och dimensioner, vissa detaljer maskerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Situationsplan med markerade byggnader, höjdkurvor, gränser och noteringar, fastighetsbeteckning censurerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josefine S 92 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
I grova drag är min kalkyl såhär:

Bygglov 20 000:-
Grävning/schaktning för plintar 25 000:-
Plintar 5 000:-
Bjälklag 15 000:-
Väggar 25 000:-
Yttertak 60 000:-
Innertak 5 000:-
Golv 15 000:-
Fönster 40 000:-
El 5 000:-

Så cirka 215 000:-, sen lägger jag på 10% för sånt jag inte har räknat med. Som listverk och annat jag kan ha glömt.
Min erfarenhet är att allt alltid blir dyrare än man tror. Det här kanske du redan har medräknat i de olika posterna?

- spik/skruv
- verktygsinköp?
- ventilation?
- isolering?
- färg?
- belysning?

sen ser det helt okej ut med ritningarna - det där tror jag ni grejar alldeles utmärkt!
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, vi går i liknande tankar. Kommer följas :)

En sak om bygglovsritningarna.

Har du märkt ut var snittet(sektionsritningen) är gjort på huset. Det kan bygglovshandläggare kanske vilja ha. Vet inte hur petiga dem är.
 
  • Gilla
OlleOh och 1 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Min erfarenhet är att allt alltid blir dyrare än man tror. Det här kanske du redan har medräknat i de olika posterna?

- spik/skruv
- verktygsinköp?
- ventilation?
- isolering?
- färg?
- belysning?

sen ser det helt okej ut med ritningarna - det där tror jag ni grejar alldeles utmärkt!
Tack för synpunkterna. Jag har lagt på 10% för infästning samt snickerier (foder och socklar m.m), och för övrigt jag har missat! :)

Verktygsinköp blir det inte så mycket. Men i alla fall ett riktigt bra vattenpass.
Ventilation är självdrag så där blir det nog med ventiler i fönsterna. Isolering är medräknat.
Färg har jag faktiskt inte räknat med, borde lägga på 5000:- för det. Tack.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
T tommpi skrev:
Kul tråd, vi går i liknande tankar. Kommer följas :)

En sak om bygglovsritningarna.

Har du märkt ut var snittet(sektionsritningen) är gjort på huset. Det kan bygglovshandläggare kanske vilja ha. Vet inte hur petiga dem är.
Ja det är med, sektion A och B är utmärkt på planritningen.
Vi gör så nog vi bara kan med allt för att slippa komplettera. Vi bor där det varken är detaljplanerat eller områdesplanerat så det borde gå bra!
 
maah maah skrev:
Tack för synpunkterna. Jag har lagt på 10% för infästning samt snickerier (foder och socklar m.m), och för övrigt jag har missat! :)

Verktygsinköp blir det inte så mycket. Men i alla fall ett riktigt bra vattenpass.
Ventilation är självdrag så där blir det nog med ventiler i fönsterna. Isolering är medräknat.
Färg har jag faktiskt inte räknat med, borde lägga på 5000:- för det. Tack.
tips är att ändå lägga på lite budget för verktyg - kanske har du något som du gärna skulle vilja ha men inte kunnat motivera tidigare. I mitt fall var det en riktigt bra bänksåg :cool:

Svårare att motivera för sig själv och sambon i senare skede...
 
Cheesen
Nu är jag ju lite sent ute men jag har en kommentar angående planritningen...
Får jag föreslå att ingången till nya delen blir från köket och inte från entréhallen. Anledningen till detta är att det inte är så mysigt att passera hallen i tid och otid och tassa barfota eller i strumplästen där det gärna kan vara både grus och vatten på golvet.
Man slipper en hel del städning om man inte går i onödan i entréhallen. Ni har ju barn och jag lovar att det kommer att springas en hel del i den passagen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är jag ju lite sent ute men jag har en kommentar angående planritningen...
Får jag föreslå att ingången till nya delen blir från köket och inte från entréhallen. Anledningen till detta är att det inte är så mysigt att passera hallen i tid och otid och tassa barfota eller i strumplästen där det gärna kan vara både grus och vatten på golvet.
Man slipper en hel del städning om man inte går i onödan i entréhallen. Ni har ju barn och jag lovar att det kommer att springas en hel del i den passagen.
Det är inte för sent än! :)

Då försvinner ju det lilla sovrummet som är där idag med ingång från köket, eller hur tänkte du?
Fördelen med det vi har ritat nu är att vi får en större hall då den kommer gå in en del i utbyggnaden.
Det låter rimligt det du påstår om grus och annat så jag är öppen för förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.