Inte silvertejp heller, den lämnar rester.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Inte silvertejp heller, den lämnar rester.
Jo men det går iallafall att tabort relativt enkelt med lösningsmeddel och det håller tätt från väta. Har ingen annan tejp som håller väta borta särskilt effektivt annars och som samtidigt fäster skapligt.

Alternativet är mer Tec7 just u skarven men jag vet inte vad säljaren kommer tycka om det.
 
J jonaserik skrev:
Syns klart på foto 1 att det inte är bra, även plåten skulle ha en större lutning ut. Att ordna något nu, ja då blir det till att täta till ända , in mot tröskeln, plåtskoningen går den in i ett spår på tröskeln, men inte i karmen, synd det med att dörren är på plats, blir svårt att få till det. I läget nu. Så täta till nere i ändan av karmen 1 cm upp räcker och några cm in på tröskeln så ska det klara sig, gärna då med under plåten med några cm ut från karmen.
Plåten är en del av tröskeln och inte eftermonterat
 
Precis, plåten sitter där från början och det ser ut som att de använt någon form av tätning(lim?) på insidan av karmen, det syns dock ingen massa på utsidan.

Jag drog bort tejpen, visst satt den men det gick bra, endast en liten, liten färgglaga som gick av men det är förväntat med tanke på fukt och spricka i färgen.

Jag får nu avvakta och se vad säljaren säger innan jag gör något mer, men spontant känns det som att det är slipning, olja och färg som gäller här. Inget kul jobb men ett måste. Eventullet att byta hela dörren men då måste mjukfogen göras om och den var oväntat dyr med tec7(jo jag vet att Biltema har billigare) :).
 
Varför bytte du ut dörren?
Var den dålig i nedre delen?
Backa ett par steg så man kan se vad som är över dörren.

För att få reklamera en vattenskadad träprodukt behöver du nog en besiktningsmans utlåtande som säger att den varit installerad enligt konstens alla regler.
 
Reklamera dörren till tillverkaren och bifoga bild där man ser att färgen är krackelerad.

Gå inte in på detaljer om varför eller vad du tror, låt dem göra bedömning och vänta på deras utlåtande.
 
I Ickedickedoa skrev:
Varför bytte du ut dörren?
Var den dålig i nedre delen?
Backa ett par steg så man kan se vad som är över dörren.

För att få reklamera en vattenskadad träprodukt behöver du nog en besiktningsmans utlåtande som säger att den varit installerad enligt konstens alla regler.
Tidigare dörren har suttit i huset sen det byggdes på 70 talet. I stället för en trätröskel så hade man gjutet en en tröskel i betong, dessutom stack karmarna ner i denna gjutning par cm. Jag skulle säga att det inte var alls konstigt att karmarna blev smått fuktskadade. Men det var engentligen skicket på själva dörrbladet som var huvudorsak till att vi bytte.

Över dörren hänger taket ut ca 20 cm och där är också en ränna som fungerar väl.

Ja, jag misstänker att de kommer vilja komma ut o titta så att allt är i sin ordning med själva monteringen. Det låter som i denna tråden att det inte finns några uppenbara felsteg från min sida.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Reklamera dörren till tillverkaren och bifoga bild där man ser att färgen är krackelerad.

Gå inte in på detaljer om varför eller vad du tror, låt dem göra bedömning och vänta på deras utlåtande.
Ja, jag har satt ihop ett mail med bilder där jag beskriver både monteringen och vad som är fel i detalj. Vi får se vad de säger.

Värt att veta är att detta är en av de billigare ytterdörrar man kan hitta så viss avvikande kvalité får man leva med antar jag, men fukta i karm efter 1 månad är lite väl dåligt, särskilt med tanke på att karmen praktiskt taget hänger i luften och stötas endast av plastdistanser och karmskruv.

Vi får se vad de säger.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Varför inte montera en plåt som går över tröskeln?

När är dörren tillverkad?

Sprickorna kan ha varit där innan..

Tror tyvärr inte du har någon chans med reklamation..
 
Plåt över tröskeln? Du menar en plåt som man fäster i skenan? Jo tanken är att det ska monteras en plåt där men den sitter i underkant och kommer inte nå upp till problemområdet om jag förstått rätt.

Om sprickorna var där tidigare låter jag vara osagt men det var inget jag noterade vid montering.

Vi får se vad säljaren säger, det låter ju som att jag egentligen inte hade kunnat motverka detta problem som nu uppstått vilket tyder på produktion eller design miss.
 
S snowjim skrev:
Plåt över tröskeln? Du menar en plåt som man fäster i skenan? Jo tanken är att det ska monteras en plåt där men den sitter i underkant och kommer inte nå upp till problemområdet om jag förstått rätt.

Om sprickorna var där tidigare låter jag vara osagt men det var inget jag noterade vid montering.

Vi får se vad säljaren säger, det låter ju som att jag egentligen inte hade kunnat motverka detta problem som nu uppstått vilket tyder på produktion eller design miss.

Den hindrar fukt från att ta sig in.
Min erfarenhet är att när du tätar som du har gjort är det nästan värre än att låta bli, för har du minsta lilla ställe fukten kan ta sig in på, så har den ingenstans att ta vägen sen. Ett tips är att köra ett varv till med tec7 och med bredare pip, släta med fingret åt båda hållen.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Den hindrar fukt från att ta sig in.
Min erfarenhet är att när du tätar som du har gjort är det nästan värre än att låta bli, för har du minsta lilla ställe fukten kan ta sig in på, så har den ingenstans att ta vägen sen. Ett tips är att köra ett varv till med tec7 och med bredare pip, släta med fingret åt båda hållen.
Det är lättbetong stenväggar vad jag kan se så fukten sluts inte inne.
Det tips jag lite sent kan ge om fogning är ett tejpa med papperstejp så bred fogen ska vara, sedan foga och stryka av fogen och försiktigt dra bort tejpen innan fogen stelnat men i detta fallet så är det redan fogat.
 
Stämmer bra, det är lättbetong med puts, det är dock återigen viktigt att poängtera att karmen inte rör vid betong eller puts direkt.

Jag provade faktiskt sätta papptejp vid fogningen, det gick uppenbarligen sådär. Första och största problemet var att tejpen inte ville fassnta på tegel och puts och där det faktiskt fastnade gav det en ful "kam" när man drog bort tejpen(innan det torkat).
 
När tröskeln skruvas på plats brukar man dra en sträng silikon längs karmkanten för att förhindra att vatten tränger in under den, det har man kanske missat här?
Sen skulle jag tro att färgkvaliteten är fel för ändamålet, den ska vara mer flexibel för rörelser i träet.
 
L Lasselano skrev:
När tröskeln skruvas på plats brukar man dra en sträng silikon längs karmkanten för att förhindra att vatten tränger in under den, det har man kanske missat här?
Sen skulle jag tro att färgkvaliteten är fel för ändamålet, den ska vara mer flexibel för rörelser i träet.
Aha, kan du förklara mer ingående var man drar denna silikon sträng? Menar du i underkant av karmen,d.v.s ändträdet? Mellan aluminum tröskeln och karmarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.