Känner att det kunde vara lite roligt att dela lite bilder och tankar från ett projekt som tagit alldeles för mycket tid i anspråk dom sista åren. Bakgrunden är att gården vi bor på tidigare drevs som aktiv bondgård av min far och mor men nu, när vi "bara bor" här har den gamla ladugården mest stått som ett monument från svunna tider och inte använts till mer än att skräphögarna tillåtits växa sig allt större. Samtidigt har behovet funnits av ett riktigt stort garage och verkstad för gårdens maskiner samt ett kontor. Efter en hel del klurande började så en städning för ett par år sedan. Första bilden får helt enkelt bli en före bild, sedan skall jag försöka lägga in lite bilder i kronologisk ordning för att landa till nutid. Projektet är inte färdigt, det tar tid att bygga själv på lediga stunder men förhoppningsvis skall det börja dra ihop sig.
Hoppas att denna tråd kan ge någon annan inspiration till galna projekt.

Mvh
Anders
 
  • Gilla
Försöker
  • Laddar…
Hus tomte
Fin bild:thinking:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Så här såg det alltså ut från början. Bygget är en klassisk "högbyggd" ladugård med en stor höskulle ovanför ladugård/loge. Tanken är alltså att röja undan allt skräp, bygga ett nytt innertak och därefter riva det golv ni ser på bilden. Mycket att klura på bara för höskullens golv håller liksom ihop hela huset i den konstrktion som är.
 
  • Rörigt ladugårdsinteriör med höskulle, träplankor, skräp och gammalt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En äldre höhiss med ett lastat grepp fullt av bråte mot en mulen himmel, vid en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal höhiss lyfter utrivet bråte genom en ladugårdsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla höhissen fick jobba in i det sista med att lyfta ut allt bråte...
 
  • Gilla
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket funderande kom jag fram till att dwt enklaste och absolut billigaste sättet att få till ett nytt innertak med spännvidden på 9,5 meter var att köpa färdiga takstolar. Byggde alltså ett "hus i huset".. Installation av en färdig takstol på en byggnad med hjälp av lyftanordning och traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny monterade trä-takstolar inuti en befintlig byggnad, som en del av ett "hus-i-huset"-projekt med 9,5 meters spännvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Här är takstolarna på plats, även då var det skönt att ha den gamla hissen kvar till hjälp.
Golvet i delen med takstolar skall alltså rivas så att det blir en takhöjd på 5 meter i själva verkstadsdelen. Delen närmast i bild blir alltså en trappa upp från verkstaden och skall rymma ett kontor och förråd. Uppförd stomme och takstolar i en ljus verkstadsbyggnad, med material och gammal hiss synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Spännande, ska bli kul att följa! (y)
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Måste ge den gamla höhissen en extra bild. Den har liksom varit hjärta i huset, den sattes in när det byggdes och har fått lyfta åtskilliga ton genom åren. Nu lyfts den ner en våning, betänk att den nu står på golvet som alltså skall rivas sedan, det är en våning kvar nedanför. Huset är Högt!! FUnderar på att göra en "nostalgihylla" i ena hörnet av verkstaden, ca 3 meter upp. Bara en liten hörnhylla där man kan parkera hissen, någon gammal separator och mjölkkruka. Är väl ingen nostalgiker i stort men kunde vara skoj attspara något från förr också när man gör om såhär mycket.

Gamla höhissen i ett hus visas nedmonterad med kedjor och hissmotor synliga, omgiven av trä och skräp på ett golv som snart ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar även in en bild på fikabordet från begynnelsen, mitt i bedrövelsen men en kopp kaffe MÅSTE man ha ibland :)

Improviserat fikabord med stolar och byggmaterial på ett dammigt golv i renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar även med ett par bilder från utsidan på den första bildent lyfts den gamla hissporten upp för sista gången och reglas fast. Mit tunder den skall ett nytt hål tas upp för porten. Har valt en 4x4 meter takskjutport. Till vänster om porten blir det en gångdörr och till höger ett fönster. Man måste nog se det i huvudet om man skall förstå :) Jag är ingen ritningarnas mästare som många av er andra här på sidan men jag har bilden klar i huvudet och bygger efter husets förutsättningar

Gammal höhiss i en röd ladugård som lyfts ned med hjälp av en grävmaskin, omgiven av snö och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintervy av en stor röd lada med en höhiss och diverse byggmaterial framför, mot en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....På insidan stöter jag på lite bekymmer. Stolparna som går längs ytterväggarna har alla en generalskarv mitt för golvet som skall rivas.Det är liksom som att man först byggt en fyrkantig låda i botten och sedan rest nya stolpar ovanpå. Det känns sådär att plocka bortdet som håller ihop huset mitt för en sådan skarv, resultatet kan bara bli ett, hela huset skulle "knäa" i det vecket. Det blir till att ta sig en funderar på hur det skall lösas.
Det är för trångt för att försöka resa några limstolpar inne i konstruktionen, men inser att det är något sådant jag skulle behöva.Bygger helt enkelt stolpar på plats med hjälp av 145-45 reglar, nån kubik med lim och en hel massa skruv. Börjar med att hyvla ner en "lamell så att den övre och undre delen av stolpen är helt jämn, sedan limmar jag på en regel, drar ihop det med skruv. (effekten av en knackande skruvdragare är suverän, limmet pyser ut överallt av vibrationerna :). Sedan byggs nästa regel på plats, och nästa. Till sist borras några genomgående hål för gängstänger genom hela kalaset och hela paketet dras ihop. Kladdigt och tidsädande men det löste sig till sist. 6 st stolpar fick genomgå denna behandling innan det var klart. Tanten jublade över att få ägna en hel semestervecka åt att stå och limma på mig, eller åt mig iallafall :).

Gammal höhiss som står på ett trägolv i en lada, med vägg och takbjälkar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny limmad regel monterad på äldre trästolpe med synliga skruvar i en mörk byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med Stolparna räddade kunde bygget fortsätta enligt plan med att skruva upp innertaket.
Jag vill ju göra så mycket som möjligt av arbetet uppefter tak klart innan jag river golvet. Bättre byggställning än såhär är svårt att hitta :)

En traktor med lyftarm vid en röd lada, med byggmaterial och en stege på marken, symboliserar landsbygdsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med byggnadsstommar och rörigt fikabord i ett delvis rivet gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sista som hinns med innan vintern är sedan att göra klart gaveln och förbereda för port. Planen hade varit att få in porten innan vintern men det försenades av extrajobbet på insidan. (vi pratar nu hösten 2019). Väljer att göra klart gaveln och sedan pausa jobbet till kommande vår, man är rätt mör efter ett intensivt byggande på varenda lediga stund.

Renovering av gammal lada med trästolpar och kedjor, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av gammal byggnad med höhiss sänkt till golvet som ska rivas, byggmaterial och verktyg spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höghiss som lyfts upp av en kran på röd ladugårdsfasad med öppet portutrymme nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd ladugård under renovering med en ny, stor öppning för en port, byggmaterial på marken och en arbetslampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus.svensson och 9 till
  • Laddar…
Skickar in ett par bilder till i historien som kanske skulle ha kommit tidigare men då förvillat intrycken ännu mer.
För dig som undrar hur det ser ut våningen under?... KAOS är ett lindrigt uttryck. Här ryms ett gammalt hönshus, svinhus en loge och bråte i parti och minut. Här skall alltså allt rivas och gamla foderbord och gödselrännor billas bort för att ge plats åt en ny platta. Det återstår som du förstår en del arbete innan man är där men började iallafall med att städa undan så att det blir roligare att komma ner en våning när den dagen kommer.I det här läget började jag dock att tvivla på mitt eget omdöme. Det hade varit enklare att låsa dörren om detta och byggt ett nytt hus bredvid :)

Oinredd ladugårdsinteriör med rester av hönshus och svinhus, spån på golvet och gammalt bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla slitna delar av hönshus med nätstaket, träplankor och diverse bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt, rörigt lantbruksutrymme under renovering med synliga gödselrännor och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla ladugårdens interiör med skottkärra och röran av hö och spiltor som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergivet och rörigt utrymme under renovering med gammalt virke, bråte och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Det blev en mild vinter 2019-20 . I januari drog jag igång bygget igen och började med att regla upp för kontor, förråd, dusch och wc. Det var riktigt spännande att såga hål i väggen för fönstren från kontoret. Tvekade i det längsta om det skulle räcka med 2 fönster i det partiet men såhär i efterhand är jag glad att jag tog det extrajobb som det innebar att växla av för ett brett fönster rakt över hela.

Utsikt från ett pågående byggprojekt med träreglar och öppen vägg mot vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom tre smala fönstren vetter ut mot det som skall bli verkstad, efterssom kontorsdelen/mancaven hamnar en våning upp får man alltså lite utsikt ner i verkstaden.
Under konstruktion av hemmakontor med spånskivevägg och tre utskurna fönsteröppningar mot verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan spikas det panel i taket och börjar läggas golv. Nu är vi inne i Feb/Mars och efterssom corona slagit till blir behovet av ett hemmakontor ännu mer aktuellt. Jag arbetar normalt sett som resande och en del tid hemma på kontoret men med heltid på kontor känner jag att det kan vara värt att ta ett par veckors semester och bygga färdigt kontorsdelen.

Ett pågående kontorsbygge med oskyddade OSB-väggar, öppna fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart kommer någon på ändringar under tiden, det blir ju snyggare att fälla in det tilltänkta pentryt I väggen än att ha det som en modul i rummet, det blir till att riva och göra om lite. Som tur var hann tanken komma innan avlopp och vatten var draget. Passsar även på att förbereda för dushrummet även om det ligger mer på framtiden i planeringen.
Grundreglat golv med synliga rörinstallationer och elledningar under uppbyggnad i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med golvbjälkar, avloppsrör som förbereds och byggmaterial på ett ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående byggnation av golv med isolering och träreglar, OSB-skivor lagda ovanpå, och avloppsrör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats inomhus med uppreglade väggar av OSB-skivor, takpanel, och rörgenomföringar för vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut blir det dags för tillverkning av fönstersmygar. Nu fick man ångra bredden av fönstret men med lite MDF, lister, lim och en god grannes snickeriverkstad gick det att få till smygar för ändamålet

MDF-plattor klämda i skruvstäd och verktyg samt träbitar på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långa vita MDF-brädor på en arbetsbänk, förberedda för att bli fönstersmygar i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par intensiva semesterveckor når sitt slut, det målas in i det sista men kontoret hinner bli klart.
Känns lite udda att smyga sig in genom en gammal loge, klättra upp för en tvär trappa och sedan mötas av doften av målarfärg och nymalet kaffe på samma plats som man i början av projektet rev hötorken :)
Nu är iallafall ett delmål färdigt. Till sommarens semester följer fortsättningen av själva verkstadsdelen

Byggarbetsplats med verktyg och material på bord, nyinstallerade fönster och dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående renovering av ett rum med oskyddade väggar, en stege, en plaststol och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörvy av ett under konstruktion kontor med tre nyinstallerade fönster som vetter mot natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kontorsutrymme under uppbyggnad med nytt golv och bord, osedda fönstersmygar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfräschad kontorsdel med ljust trägolv, beige soffa, matbord, svarta stolar och ett inbyggt kökspentry på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat hemmakontor med trägolv, ett stort fönster, kontorsstolar och ett justerbart skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat hemmakontor med skrivbord, stolar och inbyggda skåp, trägolv och vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Henningelvis och 21 till
  • Laddar…
wow, riktigt bra jobbat och även väldokumenterat. det här ser ut att bli en riktigt bra tråd!
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
Riktigt fint kontor!
 
  • Gilla
Svedjebo
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
wow, riktigt bra jobbat och även väldokumenterat. det här ser ut att bli en riktigt bra tråd!
Tack! Roligt med respons, ger energi att fortsätta galenskapen. Tänkte fortästta tanka ner lite bilder under kvällen så att man hamnar i nutid, sedan blir det nog lite färre uppdateringar.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
maah maah skrev:
Riktigt fint kontor!
Säger samma igen, tack för respons, roligt att nån vill följa med på resan. Det är mycket kvar än.
 
Även om det kan kännas gott att sitta inne på kontoret och dricka kaffe så måste ju faktiskt även resten av projektet fortsätta. På semestern reglades först väggarna färdigt till toa/wc (rummet rakt fram i bild där det för stunden ryms en arbetsbänk) och även förrådet blev reglat. Förrådet går i en vinkel runt själva duschrummet och i bakkant på förrådet är den dörr ut till kallförrådet (det som är kvar av gamla höskullen) För orienteringens skull är alltså kontoret till höger i bild, bakom byggcentralen.
Renoveringslokal med spacklat tak, reglade väggar, arbetsbänk och byggmaterial, samt byggcentral till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Semestern fortsatte med spackling och målning av taket, har fått många kommentarer på att det är totalt onödigt att spackla ett tak i en verkstad, det är säkert sant men så länge det bara är min egen tid som drabbas så tycker jag att det är värt att göra det.

Renoverat verkstadstak med spacklade skarvar och fläckar mot ett underarbete för målning, stegar och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt i spacklingen när jag var nära att överge hoppet om en travers i taket, gav äntligen blocketbevakningen napp, det blev till att stänga locket till spackelhinken, hitta en kompis med vuxet körkort och rulla ner till kungliga hufudstaden för att montera ner en travers som lyckligtvis kommer att passa i bygget. Till rätt peng dessutom, det här blir liksom kronan på verket känns det som.
Gul traversbalk lastad på släpvagn framför reklamskylt med texten "En gäspning är ett tyst rop på kaffe".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.