Tänkte vi kan lägga upp bilder hur era Elementhusfrån utsidan och se om nån har samma husmodellen m.m

Börja med mitt:

Byggår 1967
En plan med vinkel på 129kvm med källare på 125kvm Ett vinkelbyggt enplans elementhus från 1967 med gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enplans elementhus med vinkel, byggt 1967, med vit fasad omgivet av grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av enplanshus med källare från 1967 visar vardagsrum, kök, sovrum och övriga utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av källarplan till Elementhus från 1967, inkluderar bastu, förråd och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Mitt i renoveringen av detta från -65.
Numer utan altan då den blåst bort för 2 veckor sen
 
  • Röd vit husbyggnad under renovering, saknar altan, byggmaterial synligt, trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Chr3
Elementhus Växavillan med valmat tak. 150 kvm. Byggår 1975.
 
  • Ritning av Elementhus Växavillan från 1975 med valmat tak, visar planlösning på 150 kvm inklusive rum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementhus med valmat tak och enkel garagebyggnad, byggt 1975, omgivet av träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
Mockfjärds Elementhus med 18° valmat tak. 119kvm boarea, 44kvm biarea. Byggt 1974. Vit enplansvilla från 1974 med valmat tak, grusuppfart och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mockfjärds Elementhus med valmat tak, vit fasad omgivet av gräsmatta och trädäck, byggt 1974.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett Mockfjärds Elementhus med valmat tak, visar planlösning med rum och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av Mockfjärds Elementhus bottenvåning med valmat tak inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
D Dros skrev:
Mockfjärds Elementhus med 18° valmat tak. 119kvm boarea, 44kvm biarea. Byggt 1974. [bild] [bild]
[bild] [bild]
Roligt att se! Så likt mitt hus, samma hus egentligen fast spegelvänt samt där ni har förråd har jag ett allrum, sedan har vi sovrum 4 och 5 i ert garage, så att säga

vilken härligt stor altan!
 
Chr3 Chr3 skrev:
Roligt att se! Så likt mitt hus, samma hus egentligen fast spegelvänt samt där ni har förråd har jag ett allrum, sedan har vi sovrum 4 och 5 i ert garage, så att säga

vilken härligt stor altan!
Har ni byggt boyta av garaget eller var det så från början? Vårat garage används för tillfället men tanken på att göra om i framtiden finns redan (om jag bygger ett garage). Nackdelen med vårat hus är att det knappt finns någon förvaring....

Om ca 1 månad påbörjas en renovering av badrum och tvättstuga som skall bli till ett rum. Verkar vara rätt speciella lösningar i dessa hus så det blir nog riktigt klurigt för firman som skall utföra jobbet.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
D Dros skrev:
Har ni byggt boyta av garaget eller var det så från början? Vårat garage används för tillfället men tanken på att göra om i framtiden finns redan (om jag bygger ett garage). Nackdelen med vårat hus är att det knappt finns någon förvaring....

Om ca 1 månad påbörjas en renovering av badrum och tvättstuga som skall bli till ett rum. Verkar vara rätt speciella lösningar i dessa hus så det blir nog riktigt klurigt för firman som skall utföra jobbet.
Vårt hus har fristående garage, byggt så från början.
Förmodar att den heter Växavillan just för att man kunde inreda dessa två sista rum i huset.
Bifogar originalritning här, observera att det där var planerat för bastu som aldrig byggdes, vilket jag är glad för då vi istället har en vedeldad bastu ute på baksidan.
De hade även tänkt bygga toalett och dusch där vi idag har en klädkammare -precis där vi tänker oss bygga ett badrum så småningom.

spännande med ombyggnation, du får gärna fota före och hela vägen genom bygget och visa hur det går.

Originalritning av ett enfamiljshus planlösning med markerad plats för en utebliven bastu och utrymme för framtida badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
Lägg gärna upp bilder på renoveringen av badrum m.m intressant att se lösningar och hur husen är bygda. Då dom är så knepiga hus :D
 
  • Gilla
elolo och 2 till
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Vårt hus har fristående garage, byggt så från början.
Förmodar att den heter Växavillan just för att man kunde inreda dessa två sista rum i huset.
Bifogar originalritning här, observera att det där var planerat för bastu som aldrig byggdes, vilket jag är glad för då vi istället har en vedeldad bastu ute på baksidan.
De hade även tänkt bygga toalett och dusch där vi idag har en klädkammare -precis där vi tänker oss bygga ett badrum så småningom.

spännande med ombyggnation, du får gärna fota före och hela vägen genom bygget och visa hur det går.
Ja det låter som ett bra antagande. Där ni idag har en KLK har vi luckan till vinden, har ni den där med?

Ja det kan jag göra!
 
Chr3
D Dros skrev:
Ja det låter som ett bra antagande. Där ni idag har en KLK har vi luckan till vinden, har ni den där med?

Ja det kan jag göra!
nej, luckan sitter i sovrum 2, mot köket
 
Köpte ett elementhus från 75.
136m2 uppe och 136m2 inredd källare.
Inte dom bästa bilderna men ska försöka ta lite nya.

Då ni andra här också verkar ha liknande modeller på husen. Har ni provat att byra golv? Började läsa nu om att dom hade nån slags lådkonstruktion som golven vilade på eller har ni haft vanliga golvreglar under?
 
  • Utsida av ett brunt elementhus med fönster och spånskivebeklädnad, stenlagd gång och trädgårdsspade vid grusbelagd kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enplans elementhus från 1975 med solpaneler på taket och en uteplats med trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3
Eriklundwcist2 Eriklundwcist2 skrev:
Köpte ett elementhus från 75.
136m2 uppe och 136m2 inredd källare.
Inte dom bästa bilderna men ska försöka ta lite nya.

Då ni andra här också verkar ha liknande modeller på husen. Har ni provat att byra golv? Började läsa nu om att dom hade nån slags lådkonstruktion som golven vilade på eller har ni haft vanliga golvreglar under?
Nu blev jag ju nyfiken på planlösningen i ert hus. Har ni någon ritning på den? :)
 
Chr3
D Dros skrev:
Har ni byggt boyta av garaget eller var det så från början? Vårat garage används för tillfället men tanken på att göra om i framtiden finns redan (om jag bygger ett garage). Nackdelen med vårat hus är att det knappt finns någon förvaring....

Om ca 1 månad påbörjas en renovering av badrum och tvättstuga som skall bli till ett rum. Verkar vara rätt speciella lösningar i dessa hus så det blir nog riktigt klurigt för firman som skall utföra jobbet.
Hur har det gått med renoveringen av badrum och tvättstuga?:D
 
Chr3 Chr3 skrev:
Hur har det gått med renoveringen av badrum och tvättstuga?:D
Det har gått bra, vi har nu njutit av badrummet i snart 2 månader. Tänkte lägga upp en massa bilder när jag hinner
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Nu blev jag ju nyfiken på planlösningen i ert hus. Har ni någon ritning på den? :)
Här kommer planlösningen :) dock har vi gjort ett till sovrum i källaren utanför dusch/bastudelen :)
 
  • Planritning av en bostad med fyra sovrum, badrum, WC, entré, kök/matplats, matsal och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett källarplan med bastu, pannrum, förråd, öppen spis och kontorsdel, samt notering om tillagt sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.