P-plats P-plats skrev:
Hämtade inredningen till sambons blivande "hundfixarrum" som ska monteras när jag är klar med golvet och målat väggarna.

[bild]
Schysst cykel.. gjorde en med långgaffel på svetsmekano i skola för 30 år sedan ,...
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Schysst cykel.. gjorde en med långgaffel på svetsmekano i skola för 30 år sedan ,...
Denna har jag också byggt och slängt på en elmotor också...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Denna har jag också byggt och slängt på en elmotor också...
Oj, oj.. egen ram ?
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har en känsla av att det läcker in nånstans runt ventilationshuven, sedan har det runnit på pappen tills det har stannat vid en läkt 2 m nedanför. Såg tydliga rinningar därifrån till en "pöl" 2 meter nedanför. Tror inte heller det är något allvarligt, men första "tillbudet" i huset sen vi flyttade in 2009
Ok, vi hade hål på nockpappen som sagt men det var fuktigt på råsponten först 1,5 meter längre ner så det kan även rinna långt ovanpå råsponten innan det hittar igenom. I nödfall kan du ju lägga pressening under nockpannorna och ut över venthuven.

Går säkert bra :)
 
P-plats P-plats skrev:
Denna har jag också byggt och slängt på en elmotor också...
Utgick från en Beach Cruiser-ram som jag byggt om "lite".
Sen har jag byggt ett eget batteri av lösa celler m.m.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Utgick från en Beach Cruiser-ram som jag byggt om "lite".
Sen har jag byggt ett eget batteri av lösa celler m.m.
Snyggt.. Jag hade en gammal ram fr en Novalette som styrröret vinklades på och vad jag minns en crescent gaffel som moddaes...
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Monterat en dragbegränsare på den gamla Egor Duplomat-pannan. 5 mm plåt med billigaste hålsågen på Biltema var ingen dans på rosor.

Dragbegränsare monterad på en gammal panna med synlig isolering och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tittat på färg som torkar. Linoljefärg. Det går inte särskilt snabbt.
 
  • Haha
Violina och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har en känsla av att det läcker in nånstans runt ventilationshuven, sedan har det runnit på pappen tills det har stannat vid en läkt 2 m nedanför. Såg tydliga rinningar därifrån till en "pöl" 2 meter nedanför. Tror inte heller det är något allvarligt, men första "tillbudet" i huset sen vi flyttade in 2009
@thadanne, moget att göra en skrattande smiley åt någon som har fått takläckage..
Skärmdump av diskussionsforum där medlemmen Zamora diskuterar takläckage och kritiserar användaren thadannes oempatiska svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tittat på färg som torkar. Linoljefärg. Det går inte särskilt snabbt.
Torkar den fortfarande?
Äsch! Du behöver inte avbryta för att svara. Dumt av mig att störa i arbetet
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Avsticken proppade. Ser tätt ut än så länge.

Det ska få torka en smula, sen blir det att regla för isolering.
 
  • Två rör som kommer genom en vägg med proppar och isolering under bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rörledningar proppade med isolering i väntan på att torka för vidare renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Närbild på ett handfat med en nyinstallerad kromad kran intill en demonterad äldre modell av Gustavsbergs blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytt en modell äldre Gustavsbergs blandare mot en ny. Mätte dåligt innan. Så det fick bli en snabb vända iväg för att inhandla halvkoppling R15x10mm för att kunna montera den nya. Den gamla satt med 11mm rör. Sen med forumets hjälp lyckades jag söka fram att en del satt med konisk tätning. Milt våld och avdragare misslyckades. Så bågfilen åkte fram för att lossa den gamla från handfatet.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Rivit ”köksön” idag och tagit bort lite mer korkgolv..

Kök före och efter rivning av köksö samt borttagning av korkgolv, visar delvis avlägsnat golv och köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Igår löste jordfelsbrytaren för garaget ut och idag påbörjades felsökningen. Det visade sig vara kabeln som matar pumpen i dräneringsbrunnen som var boven i dramat. När jag lyfte på locket till brunnen såg jag problemet direkt. Sladduttaget där stickproppen till pumpen är inkopplad var full med vatten. Dräneringsgubbarna hade hängt den så att den kunde vattenfyllas. Dra ur, lyft upp och låta torka och sen några timmar senare var det bara att koppla ihop igen. Jag passade på att kolla att pumpen verkligen funkar och satte en liten krok i brunnen som jag kunde hänga upp kabeln i.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fortsatt med trappan. Denna gången var det alla sättsteg som skulle fixas till. Först bort med skruvarna som någon kompletterat med någon gång.
Trappa under renovering med borttagna sättsteg och synliga träkilar mellan steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det drev jag i träkilar mellan sättsteg och plansteg för att få ut spikskallarna så jag kunde dra ur spiken.

Trapprenovering där sättsteg och plansteg möts med synliga skruvar och träkilar insatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa under renovering, visar sättsteg, plansteg och borttagna skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av trappsteg med verktyg, borttaget sättsteg och en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bort med sättsteget och rensa bort decennier av smuts på sättsteg och plansteg

Renovering av trappsteg med en röd skruvpress som håller fast ett trästycke, verktyg och avlägsnade skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan tillbaka med sättsteget och spänna upp det ordentligt för att sedan skruva fast sättsteget.

Tappan blev i det närmaste ljudlös nu efter ett par dagars arbete, får se om det håller i sig.
Nu återstår att måla skrubben under trappan vit och lägga in ett nytt golv innan städsakerna ska tillbaka igen.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.