Hej!

Känner mig lite osäker på hur jag ska koppla så jag frågar experterna.
Ska byta en enkel strömbrytare men blev lite osäker när jag tog bort den gamla.
Jag har två Gul/gröna (jorden), två Svart (Fas), två Blå (Nolla)

Så här ser Jacket och beskrivning:

Skiss av installation för strömbrytare med märkningar för jord (gul/grön), fas (svart) och nolla (blå).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakifrånvy av en strömbrytare med etikett visande anslutningar för N, L och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vad min lilla hjärna har räknat ut så ska de två blå in i N . Sen undrar jag var Fas och Jord ska?

//Niklas
 
Jord kopplas ej till en strömbrytare.
Fas till L
Neutral till N
Tändtråd till L1.

Manualen ser inte ut att stämma med din brytare.
 
  • Gilla
bara problem ! och 1 till
  • Laddar…
Tändtråd har jag ej. Så jag då är det bara att koppla in fas och neutral?

Jorden satt i gamla brytaren, kan jag bara låta jorden ligga kvar bakom brytaren?
 
Glömde säga att denna strömbrytare (sitter inomhus) styr ett strömjack för motorvärmare (utomhus), är det fel strömbrytare som jag har köpt, antar att jorden måste användas då?
 
Jorden har inget med strömställaren att göra, låt dom två trådarna vara ihopkopplade med en toppklämma.
 
Jorden får du ALDRIG bryta! Ta ett kort på din gamla brytare som @etompau föreslår.
 
Tacksam för era svar, så här ser den gamla ut. Jag har ritat in de kablar som gick in tidigare...
Grön eldosa med schematisk skiss och inritade blå linjer som markerar var kablar var kopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
håller med om tidigare skribenter om att det är mycket viktigt att jorden förblir stabilt sammankopplade, sen är det oklart hur den ursprungliga strömbrytaren var inkopplad, det framgår inte av din beskrivning

och om du tänkt styra ett vägguttag (motorvärmare) med denna så betänk att den nya apparaten är uppmärkt att klara maximalt 1000W, eller 4 ampere -- vilket är klart mindre än vad en motorvärmare/kupévärmare drar, och generellt klart mindre än vad man kan förvänta sig att ett vanligt vägguttag ska bistå med
 

Bästa svaret

Du kopplar din ena svart (matning från central) till L och den andra svarta (utgående till uttaget) till L1 på din nya brytare.
De två blåa kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
De två gulgröna kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
I din gamla brytare är jord och noll kopplade på X-plintar vilka bara är en förbikopplingspunkt lik en sockerbit, dvs. de har inget med brytarens funktion att göra.

Jag håller med föregående om att den nya brytaren är i klenaste laget vad gäller lasten den skall klara.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
De två blåa kopplar du ihop med varandra bredvid brytaren i en sockerbit/Wago/ubåt.
...och till den nya strömbrytaren
 
harka harka skrev:
...och till den nya strömbrytaren
Ja, självklart till skruven märkt N...glömde tillägga det. Tack.

Edit:
Får de bägge blåa plats i N-skruven så kan de ju så klart kopplas direkt i den, tycker bara att den ser ut att bara lite i klenaste laget därav kopplingen bredvid.
 
Letar man upp databladet för brytaren på nedis.se så specar de bara 300W för en WIFIWS10WT. :thinking:
 
Magnus E K
Men en motorvärmare är en rent resistiv belastning och då klarar den 1000 W enligt bilden (suddig). Men om det är kupévärmare också (onödig lyx) så är det för klent.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Letar man upp databladet för brytaren på nedis.se så specar de bara 300W för en WIFIWS10WT.
det verkar vara lite förvirring hos importören... databladet säger 300W -- exemplaret är uppmärkt 1000W glödljus, 400W lysrör och 300W markismotor -- översättaren tog det lägsta värdet? oavsett vilket, så är det ingen lämplig produkt för att styra ett vägguttag

Magnus E K Magnus E K skrev:
motorvärmare är en rent resistiv belastning
nja, min motorvärmare är då inte rent resistiv -- det ingår en cirkulationspump också, men både den pumpen och fläkten i kupévärmaren är förvisso ganska små jämfört med värmeelementens effekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.