KristinaRT
danniee skrev:
Har jag fel? Kanske. Jag hoppas det. Men har man följt diskussionerna på detta forum framgår att EN exponering faktiskt kan räcka för att på sikt utveckla cancer.
Som sagt, hörsägen finns alltid om allt. Det är inte en trovärdig källa till saklig och säkerställd kunskap och information.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
danniee skrev:
EN exponering faktiskt kan räcka för att på sikt utveckla cancer.
Du få hela tiden EN exponering, men den undviker du lätt, genom att sluta andas.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Min mening var inte att starta pajkastning mellan olika epokers byggande. Vi utsätts för diverse farliga ämnen, i hemmet, i tunnelbanan, i trafiken. De flesta klarar de flesta av utan att dö av det. Om mar röker, bor i storstad i ett blåbetonghus, kapar eternit med rondell utan munskydd så löper man säkert statistiskt sett större risk att drabbas.

Men det jag menar är att din oro att bo i en villa är överdriven och din tro att det vi bygger idag kommer visa sig 100% rättbyggt och ofarligt är... ja, naivt var ett bra ord... Jag är övertygad vi kommer komma på saker som är farliga eller som är mindre lyckade.

Om sen mögel, bottenvåning, asbest är "farligast" är nog individuellt. Men att bosätta sig i en nybyggd lägenhet och tro att man är helt safe från alla cancerrisker är nog fel. MEN oavsett om man bor i sekelskifte på landet eller nybyggt i storstad och gå och oroa sig för detta tror jag bara är negativt. Självklart ska man undvika att köpa ett hus som luktar mögel och är byggt av blåbetong om man är orolig av sig. Men i övrigt tror jag man mår bäst av att köra på, inte fundera så mycket men när ett problem kommer upp, ta det på rimligt allvar. Försöka sanera bort det som är farligt på ett rimligt enkelt sätt.
När folk drar till med "korkad" och "troll" så blir det pajkastning (inte du som gjord det ska tilläggas). Men antar det är sådant vissa kör med när de saknar argument.

Som jag skrev inledningsvis, min oro är möjligen obefogad och min hälsoångest gör att jag troligen överdriver min oro. Men det går ändå inte att komma ifrån att asbest, blåbetong och radon är cancerogena, och om jag kan slippa det i min boendemiljö då gör jag helst det.

I dagsläget finns ingenting som pekar på att det finns dylika farliga ämnen i nyproduktioner. Kan det framkomma längre fram? Ja, det är så klart alltid en möjlighet, men i dagsläget finns ju inga belägg för det så vad ska jag oroa mig för blir ju frågan. Jag vet således inte om jag håller med om att det är naivt. Naivt är väl snarare att ignorera asbest som hälsovådligt med den kunskap och fakta man sitter på idag.

Men som sagt, jag lider ju av hälsoångest så för mig blir det en big deal och då kan det kanske bli svårt att förstå varandra. Jag tycker i övrigt ditt inlägg är vettigt.
 
  • Haha
TheGame
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du få hela tiden EN exponering, men den undviker du lätt, genom att sluta andas.

Staffan
Haha, du är jävligt skön ändå måste jag säga. Gillar din "no fucks given" attityd ;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
danniee skrev:
I dagsläget finns ingenting som pekar på att det finns dylika farliga ämnen i nyproduktioner. Kan det framkomma längre fram? Ja, det är så klart alltid en möjlighet, men i dagsläget finns ju inga belägg för det så vad ska jag oroa mig för blir ju frågan. Jag vet således inte om jag håller med om att det är naivt. Naivt är väl snarare att ignorera asbest som hälsovådligt med den kunskap och fakta man sitter på idag.
I alla tider har det resonerats, som du gör. Så vad får dig att tro att den trenden plötsligt skulle upphöra just nu?

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Haha, du är jävligt skön ändå måste jag säga. Gillar din "no fucks given" attityd ;)
Han har en poäng oavsett hur han framför den. Man exponeras konstant för asbest- givetvis mer i städer än ute på bygda dock.
Så bor man i en större stad så utsätts man defintivt för mer asbest än om man river en plastmatta ute på landsbygden någon gång ibland.
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I alla tider har det resonerats, som du gör. Så vad får dig att tro att den trenden plötsligt skulle upphöra just nu?

Staffan
Jag tänker väl att vi har kommit väldigt långt och lärt oss på vägen. Jag vill ju gärna tro att det ställs högre krav på vilka material som får användas idag. Men ja, jag hör ju hur det låter så kanske är jag naiv trots allt lol.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Lite off-topic, men för att sätta asbest i ett perspektiv: Jag har precis läst en kurs i Arbets- och miljömedicin och fått veta följande;

Vi som är födda på 70-80 talet har som grupp någon poäng lägre IQ än de som är födda på 90- och 20- talet eftersom vi utsattes för mer bly pga blyad bensin och bly påverkar hjärnan.

Radon dödar ca 500 personer om året, trots att vi känner till riskerna väl. Men eftersom radon är en gas är den väldigt mycket svårare att hantera än asbest som är helt inert så länge man inte börjar dra sönder materialet.

Veganer och vegetarianer får i sig mer kadmium än andra (pga att det finns i jord och tas upp av växter), kadmium påverkar D-vitaminabsorptionen i njurarna och kan ge osteoporos...

Bara några exempel, som jag tyckte var intressanta.

Något som också är viktigt att veta är att oro i sig ger adrenalinpåslag och långvarig stress ökar risken för sjukdom och gör individen mer mottaglig för infektioner. Man ska försöka oroa sig och stressa så lite som möjligt :)

Som en äldre kollega sade (osäker på om hon citerade någon annan): Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
MPinje och 2 till
  • Laddar…
A
Ni har vettiga poäng, verkligen. Dock funkar det inte för mig att bo i hus där jag vet att det finns asbest, radon eller blåbetong. Det bara går inte och har helt klart att göra med hälsoångesten. Bodde som sagt i radhus som jag visste säkert hade asbest i rörisoleringen vilket resulterade i stor ångest. Ville inte ens gå ner i gillestugan. Kändes som allt var kontaminerat och att jag levde i ett cancerhus. Vart inte roligare när jag upptäckte mögel i badrummet heller :crysmile:

Är det löjligt och överdrivet? Ja, helt säkert för den som inte lider av hälsoångest. Men för mig var det skitjobbigt på riktigt. Jag behandlade de där rören som om de var Uran-stavar :crysmile:

Med den förklaringen kanske vissa av er förstår varför andra av oss reagerar som vi gör. Det är inte kul och jag önskar jag inte var sådan. Som KristinaRT påpekade är oron förmodligen farligare än själva ämnena.

Ibland tittar jag upp på månen och tänker vilken fin asbestfri miljö det måste vara där. Ahhh.
 
Staffans2000
danniee skrev:
Ibland tittar jag upp på månen och tänker vilken fin asbestfri miljö det måste vara där. Ahhh.
Säg inte det! Asbest är en naturlig mineral. Så finns den på jorden, finns den troligtvis på månen.:D Kanske dags att skicka upp asbestsanerare innan en månbas byggs.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Du behöver sanera bort asbesten , fråga om råd på en saneringsfirma . En sak du bör kolla på ett gammalt hus är ventilationskanalerna, dessa var oftast eternit i form av färdiga 4kantiga rör . Fasaderna på huset kan vara klädda med ”fattiglappar”, en slags eternit plattor, vidare har du rörisoleringen som också kan ha asbest i sig.
Eventuella golvmattor kan vara limmade med lim som det finns asbest i. Användande av asbestprodukter kom sig av att produkterna denna fanns i blev väldigt brandhärdiga
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Staffans2000
K Knuten26 skrev:
Du behöver sanera bort asbesten
Nej.

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Du behöver sanera bort asbesten , fråga om råd på en saneringsfirma . En sak du bör kolla på ett gammalt hus är ventilationskanalerna, dessa var oftast eternit i form av färdiga 4kantiga rör . Fasaderna på huset kan vara klädda med ”fattiglappar”, en slags eternit plattor, vidare har du rörisoleringen som också kan ha asbest i sig.
Eventuella golvmattor kan vara limmade med lim som det finns asbest i. Användande av asbestprodukter kom sig av att produkterna denna fanns i blev väldigt brandhärdiga
Man ska inte bygga in miljöfarliga material till kommande generationer! Därför ska det bort och tas om hand på rätt sätt, inte täckas över och byggas in.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Knuten26 skrev:
Man ska inte bygga in miljöfarliga material till kommande generationer! Därför ska det bort och tas om hand på rätt sätt, inte täckas över och byggas in.
Det har inte talats om att "bygga in" någonting. Så, sluta ge dåliga råd till redan ängsliga personer.

Staffan

P.s.
Argumenterar du emot dig själv?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det har inte talats om att "bygga in" någonting. Så, sluta ge dåliga råd till redan ängsliga personer.

Staffan
Om man inte tar bort det , så bygger man in det som finns där redan ! Menar du alltså på fullt allvar att man inte ska sanera bort asbesten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.