Våtrumsspackel (fast det inte är krav på det)
 
Hej Micke! Vet inte om du fortfarande svarar här men jag provar!
Kul att få ta del av ditt väldokumenterade bygge! Hoppas allt är till belåtenhet nu några år senare!
Jag har en fundering. På en bild ser det ut som du har tryckt virke under golvreglarna, som bär upp trossbotten? Hur fäste du dessa när det är så tajt med plats under?
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Hej Micke! Vet inte om du fortfarande svarar här men jag provar!
Kul att få ta del av ditt väldokumenterade bygge! Hoppas allt är till belåtenhet nu några år senare!
Jag har en fundering. På en bild ser det ut som du har tryckt virke under golvreglarna, som bär upp trossbotten? Hur fäste du dessa när det är så tajt med plats under?
Hej. De är skåskruvade från ovansidan.
 
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Grymt inspirerande bygge. Jag hade tänkt göra samma sak nu och sitter med ritningar för fullt, blir däremot tvungen att göra iordning hela alltet i Sketchup för att vår kommun vill ha in Fasadritning, Planritning, Sektionsritning och Konstruktionsritning så handjagad ritning räcker inte. Så jag studerar ditt bygge med lupp och lär mig en hel del på det. En fråga dock, stämmer det att du ställde huset rakt upp och ned på plintarna? Inga balkfästen för att hålla allt på plats? :)
 
R rulebreaker skrev:
Grymt inspirerande bygge. Jag hade tänkt göra samma sak nu och sitter med ritningar för fullt, blir däremot tvungen att göra iordning hela alltet i Sketchup för att vår kommun vill ha in Fasadritning, Planritning, Sektionsritning och Konstruktionsritning så handjagad ritning räcker inte. Så jag studerar ditt bygge med lupp och lär mig en hel del på det. En fråga dock, stämmer det att du ställde huset rakt upp och ned på plintarna? Inga balkfästen för att hålla allt på plats? :)
Kul att du inspireras av mitt bygge, Ja det stämmer att huset står löst på plintarna. Det var två anledningar till det. I första hand så tänkte vi, att om vi ångrar oss, skulle det bli enkelt att sälja och lyfta bort huset med kranbil.( Det kommer dock sannolikt aldrig inte ske nu när jag inser vilket pensionförsäkring det blivit med en extern hyresgäst, Jag kan bo "gratis" resten av livet om jag vill) För det andra tänkte jag att det skulle bli enklare att justera om ngn plint sätter sig och huset skulle bli snett. In med en domkraft och in med ngn liten kloss.....
Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ah! Ännu en fundering som jag inte riktigt lyckas klura ut. Vad använde du för material till blindbotten? Det ser ut som blindbottenbrädorna är impregnerat trä eftersom det vilar mot plintarna, men vad körde du med för att hålla isoleringen på plats?
 
Asfaltsboard la jag som blindbotten
 
  • Gilla
rulebreaker
  • Laddar…
Väldigt inspirerande projekt! Är på väg att göra likadant själv efter att ha läst denna tråden

Är lite nyfiken och undrar om du har varit och kollat hur det ser ut under huset än? Tänkte på hur virket mår.
Och luftas det med självdrag genom trallen runt huset?
Mvh Sam
 
Nej jag har faktiskt inte tagit mig tid för att titta under även fast jag tänkte det flera gånger. Är dock inte orolig för tomten står högt och det är väldränerad mark. Sen har nederbörden varit måttlig de senaste åren... Jag kanske letar fram min fiberoptik kamera och kikar snart så slipper jag skruva bort trall.. Ja det är självdrag och trallen har ju torkat upp sen länge så det är ca 1cm springor runt om hela.
 
  • Gilla
Mall3
  • Laddar…
M MickeK skrev:
Nej jag har faktiskt inte tagit mig tid för att titta under även fast jag tänkte det flera gånger. Är dock inte orolig för tomten står högt och det är väldränerad mark. Sen har nederbörden varit måttlig de senaste åren... Jag kanske letar fram min fiberoptik kamera och kikar snart så slipper jag skruva bort trall.. Ja det är självdrag och trallen har ju torkat upp sen länge så det är ca 1cm springor runt om hela.

Okej. Tacks jätte mycket för att du svarade !
Som sagt jätte inspirerande tråd!
Har funderat ett bra tag på om jag ska gjuta en platta eller bygga på plint! Lutar åt plintar pga av att det kostar så mycket med att gjuta en platta.
 
Hur är höjden på loftet och känns det tillräckligt?

Gjorde du entrén nedsänkt för att kunna bygga högre än de egentliga 4m maxhöjd?
 
Ja det står nog tidigare . Ca 140cm - 100cm på loftet. Ca 210 i höjd i hall och toalett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.