K
F F_GRIBERG skrev:
Visst, kan fungera. Men mycket giftigt - är det värt det?

Skadligt vid förtäring. (H302) Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. (H314) Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter. (H410
det tvivlar jag på. har använt det själv och burit mig lite klumpigt åt och fått det på mig inte märkt något så det håller jag inte som trovärdigt
 
F F_GRIBERG skrev:
Visst, kan fungera. Men mycket giftigt - är det värt det?

Skadligt vid förtäring. (H302) Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. (H314) Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter. (H410
Skulle det vara så farligt skulle det inte få säljas. Samma text finns på mängder av rengöringsmedel eller liknande t.ex. Ajax rengöringsmedel för badrum.
Ja, det är det värt och om man kan skjuta på takbyte i 10-15 år. Behöver knappast förklara miljöpåverkan av att byta ett tak vid 2/3 av dess livslängd och den ekonomiska förlusten.
 
K Krille_90_ skrev:
det tvivlar jag på. har använt det själv och burit mig lite klumpigt åt och fått det på mig inte märkt något så det håller jag inte som trovärdigt
Jaså - det är från deras eget produktblad så det borde vara trovärdigt. Jag vill inte ha det i min trädgård i allafall.
 
Som ny och lite "påhoppande" kanske man ka n tänka sig lite med "fingrarna" i takläggarbranschen, goa kronor att få byta tak i förtid:cool:
 
F F_GRIBERG skrev:
Jaså - det är från deras eget produktblad så det borde vara trovärdigt. Jag vill inte ha det i min trädgård i allafall.
Ett tips, du ska inte spruta det i trädgården utan på taket en vindstilla dag.
Nä, nu har du inte fakta som håller. :rofl:
 
A AndersS skrev:
Skulle det vara så farligt skulle det inte få säljas. Samma text finns på mängder av rengöringsmedel eller liknande t.ex. Ajax rengöringsmedel för badrum.
Ja, det är det värt och om man kan skjuta på takbyte i 10-15 år. Behöver knappast förklara miljöpåverkan av att byta ett tak vid 2/3 av dess livslängd och den ekonomiska förlusten.
Men ajax spolas ner i avloppet och går till reningsverk. Detta medel rinner rakt ner i dagvatten eller trädgården.
Sedan till alla som läser detta - Grön fri förlänger INTE livslängden på ett tak. Grön fri lagar inte trasiga pannor, byter rutten läkt, gör nya underbeslag, fixar nocktätning eller annat som finns på de flesta tak som är 30-40 år. Bra lurendrejeri - OCH giftigt. Rent estetiskt - om man har mossa på taket går det utmärkt att åtgärda det med en rejäl sopkvart från byggmax för 25 kr....

https://www.byggmax.se/piassavakvast-p280081

Från Grön Fri eget produktblad. Hälsosamt?
VID HUDKONTAKT (även håret): Ta omedelbart av alla nedstänkta kläder. Skölj huden med vatten [eller duscha]. (P303+P361+P353). VID KONTAKT MED ÖGONEN: Skölj försiktigt med vatten i flera minuter. Ta ur eventuella kontaktlinser om det går lätt. Fortsätt att skölja. (P305+P351+P338). FörvaringFörvaras inlåst. (P405). AvfallInnehållet/behållaren lämnas till en godkänd avfallsanläggning. (P501).
 
A AndersS skrev:
Ett tips, du ska inte spruta det i trädgården utan på taket en vindstilla dag.
Nä, nu har du inte fakta som håller. :rofl:
Det är inte mina fakta - det är Grön Fris egna. OCH som du kanske vet är det regnet som som tillsamman med Grön Fri tar bort lavar. Eller hur trodde du det fungerade? Att det ligger kvar för evigt på taket?
 
Jadu, gör som du vill så går jag på min erfarenhet om hur det fungerar i praktiken
Men det luktar lite som takläggare, som hellre ser att man byter än underhåller.:cool:
Lycka till!
 
A AndersS skrev:
Som ny och lite "påhoppande" kanske man ka n tänka sig lite med "fingrarna" i takläggarbranschen, goa kronor att få byta tak i förtid:cool:
Nej - oerhört trött på quick-fix-oersonligheter som inte kan få nog med kemikalier i garaget. Så
A AndersS skrev:
Jadu, gör som du vill så går jag på min erfarenhet om hur det fungerar i praktiken
Men det luktar lite som takläggare, som hellre ser att man byter än underhåller.:cool:
Lycka till!
Berätta hur det är underhåll?
 
A AndersS skrev:
Jadu, gör som du vill så går jag på min erfarenhet om hur det fungerar i praktiken
Men det luktar lite som takläggare, som hellre ser att man byter än underhåller.:cool:
Lycka till!
De hör skojarna annonserar flitigt i lokalpressen. Taket "blir som nytt" om det sprayas. Det är skojeri.

Reklam för takbehandling med nanoteknologi och rabatterbjudande på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F F_GRIBERG skrev:
Nej - oerhört trött på quick-fix-oersonligheter som inte kan få nog med kemikalier i garaget. Så


Berätta hur det är underhåll?
Om du läser lite mera än bara argumenterar så borde du läst det tidigare.;)
De här annonsera har ju funnits i 5-10 års tid, är väl inget nytt och okänt, var det för dig:cool:
 
K
F F_GRIBERG skrev:
Jaså - det är från deras eget produktblad så det borde vara trovärdigt. Jag vill inte ha det i min trädgård i allafall.
fritt att göra som man vill men klanka inte ner på andra som vill underhålla sina tak. Kvast funkar bra men mossan och annat kommer tillbaka fort så då kanske man vill behandla med grönfri och slippa det i 3-4 år. Mossa binder fukt som kan bla köldspränga en panna under vintern vilket orsakar fuktskador . Så du kan förlänga takets livslängd genom att hålla efter och borsta och behandla taket. Ett plus är att du hittar trasiga pannor och får bra överblick över ditt tak när du genomför detta. jag har inte heller något till övers för att måla pannor men idiotförklara ändå inte det som du gör . Folk gör som dem vill och med trevligare ton lyssnar nog folk mer på dina tips
 
  • Gilla
David_85
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
fritt att göra som man vill men klanka inte ner på andra som vill underhålla sina tak. Kvast funkar bra men mossan och annat kommer tillbaka fort så då kanske man vill behandla med grönfri och slippa det i 3-4 år. Mossa binder fukt som kan bla köldspränga en panna under vintern vilket orsakar fuktskador . Så du kan förlänga takets livslängd genom att hålla efter och borsta och behandla taket. Ett plus är att du hittar trasiga pannor och får bra överblick över ditt tak när du genomför detta. jag har inte heller något till övers för att måla pannor men idiotförklara ändå inte det som du gör . Folk gör som dem vill och med trevligare ton lyssnar nog folk mer på dina tips
K Krille_90_ skrev:
fritt att göra som man vill men klanka inte ner på andra som vill underhålla sina tak. Kvast funkar bra men mossan och annat kommer tillbaka fort så då kanske man vill behandla med grönfri och slippa det i 3-4 år. Mossa binder fukt som kan bla köldspränga en panna under vintern vilket orsakar fuktskador . Så du kan förlänga takets livslängd genom att hålla efter och borsta och behandla taket. Ett plus är att du hittar trasiga pannor och får bra överblick över ditt tak när du genomför detta. jag har inte heller något till övers för att måla pannor men idiotförklara ändå inte det som du gör . Folk gör som dem vill och med trevligare ton lyssnar nog folk mer på dina tips
Kika på filmen från DM-tak. Visar hur takmålarskojarna sprayar över trasiga pannor, sprayar rakt ner på läkt mm.
Jag har aldrig argumenterat mot normalt underhåll; byta trasiga pannor, rensa, rännor, stuprör, ränndalar mm. Men att vräka ut uppenbart svårt giftiga kemikalier eller spraya med färg - det är inte underhåll.
 
A AndersS skrev:
Om du läser lite mera än bara argumenterar så borde du läst det tidigare.;)
De här annonsera har ju funnits i 5-10 års tid, är väl inget nytt och okänt, var det för dig:cool:
Slipp takbyte? De menar att man istället för att byta papp, läkt mm som är på väg att ta slut kan måla pannorna? Alltså - vika vänder sig dessa lurendrejare till?
 
K
F F_GRIBERG skrev:
Kika på filmen från DM-tak. Visar hur takmålarskojarna sprayar över trasiga pannor, sprayar rakt ner på läkt mm.
Jag har aldrig argumenterat mot normalt underhåll; byta trasiga pannor, rensa, rännor, stuprör, ränndalar mm. Men att vräka ut uppenbart svårt giftiga kemikalier eller spraya med färg - det är inte underhåll.

Jag har som sagt inte mycket till övers för att måla tak . Ja allt det behöver göras, men hade dessa kemikalier varit så giftiga som du påstår hade dem aldrig fått säljas. Mycket av det som skrivs ut på kemikalier är fri skrivningar så dem inte ska bli stämda . Att behandla ditt tak mot påväxt är underhåll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.