Lite kryptisk trådrubrik kanske...? ;)

Mer utförligt förklarat så har jag vid sommarstugan bytt ut den gamla elcentralen med proppsäkringar till en ny med automatsäkringar. Däremot sitter det fortfarande proppsäkringar i skåpet på stolpen på utsidan. Problemet är att när jag fläskar på lite för mycket med värmen när jag kommer dit en kall höst/vinterdag och säkringen går så går säkringen i stolpskåpet istället för huvudsäkringen i elcentralen. Följden blir att jag istället för att dra ner effekten på något element och flippa upp automatsäkringen i centralen får leta upp en ny proppjäkel, ta på mig kängor/stövlar, mössa, jacka och eventuellt ta med paraply och gå ut i mörkret, knata över klippor, buskar och staket för att ta mig till stolpen, öppna skåpet, mota bort 28 förbannade spindlar och förhoppningsvis se vilken av propparna det är som gått och byta den. (Brukar vara tydligt 1 gång av 3, de andra gångerna har plutten inte lossnat. En gång när jag fick lossa säkring för säkring för att lista ut vilken som gått lyckades jag ta fel och lossade grannens säkringar, varpå grannen stack ut huvudet genom fönstret och undrade varför hans tv dog.:rolleyes:)

Så, min fråga är egentligen; kan jag byta antingen huvudsäkringen i centralen till snabbare eller propparna i stolpskåpet till trögare så att jag slipper detta nästa gång?

Om det spelar någon roll: Båda ställena har 16A säkringar. Jag troooor att aut.säkringarna är Häger... Om mer info behövs, vad behöver jag kolla?

Tack på förhand! (y)
ToRy
 
Att en huvudsäkring löser ut för överbelastning och inte en gruppsäkring hänger samman med att huvudsäkringen belastas av flera gruppsäkringar. De individuella gruppsäkringarna har en lägre belastning men huvudsäkringen får ta en summabelastning från flera gruppsäkringar.

Du får kanske kolla upp hur större belastningar är fördelade över faserna (antar att du har trefas). Att huvudsäkringarna går som du beskriver det tyder på snedbelastning. Normalt ska inte huvudsäkringarna lösa ut.
 
Hade du problem med att säkringarna gick innan centralbytet också, eller har det dykt upp nu?
 
S Strontus skrev:
Hade du problem med att säkringarna gick innan centralbytet också, eller har det dykt upp nu?
Bra tanke! Dock; innan centralbytet värmde jag inte upp huset alls, så jag plockade inte ut så mycket effekt att någon säkring gick över huvud taget.
 
E etompau skrev:
Att en huvudsäkring löser ut för överbelastning och inte en gruppsäkring hänger samman med att huvudsäkringen belastas av flera gruppsäkringar. De individuella gruppsäkringarna har en lägre belastning men huvudsäkringen får ta en summabelastning från flera gruppsäkringar.

Du får kanske kolla upp hur större belastningar är fördelade över faserna (antar att du har trefas). Att huvudsäkringarna går som du beskriver det tyder på snedbelastning. Normalt ska inte huvudsäkringarna lösa ut.
Nu vet jag inte om jag missuppfattat benämningarna på saker och ting, eller om jag uttryckt mig otydligt, så jag försöker förklara hur det ser ut.

På stolpen sitter ett skåp med mätare och "yttre huvudsäkringar", tre styck gamla 16A keramiksäkringar. Det är en av dessa som pajar.
I husets elcentral sitter vad jag kallar för "inre huvudsäkringar", 3 st 16A automatsäkringar. Nu blir jag osäker på om de tre är separata säkringar eller om de liksom är en enhet med tre vippor, om du förstår vad jag menar...? Sen sitter såklart en massa gruppsäkringar på 10A.

Det jag menar är att jag hellre hade sett att en av de "inre huvudsäkringarna" går istället för en av de yttre. Däri ligger egentligen problemet.
Att det går en säkring ibland förvånar inte. När jag behöver fläska på med värmen så handlar det om friggebod med väggelement på upp till 2000W, golvvärme på 750W, kyl/frys på ca 1100W har jag för mig. Sen kanske jag drar på 1000W i toahuset om jag känner behovet just då. :poop: I huset är det ett par värmefläktar på 1-200W plus golvvärme på 2x ca 1000W tror jag. Så jag är säker på att jag ligger på gränsen på minst en fas, kanske fler, men tror också att dessa effektslukare är hyfsat jämnt fördelade mellan faserna.
Sen händer det att man utan att tänka på det drar igång ytterligare en grej och då smäller en säkring. Så oftast funkar det, men ibland går det en propp.
 
T ToRy skrev:
Nu vet jag inte om jag missuppfattat benämningarna på saker och ting, eller om jag uttryckt mig otydligt, så jag försöker förklara hur det ser ut.

På stolpen sitter ett skåp med mätare och "yttre huvudsäkringar", tre styck gamla 16A keramiksäkringar. Det är en av dessa som pajar.
I husets elcentral sitter vad jag kallar för "inre huvudsäkringar", 3 st 16A automatsäkringar. Nu blir jag osäker på om de tre är separata säkringar eller om de liksom är en enhet med tre vippor, om du förstår vad jag menar...? Sen sitter såklart en massa gruppsäkringar på 10A.

Det jag menar är att jag hellre hade sett att en av de "inre huvudsäkringarna" går istället för en av de yttre. Däri ligger egentligen problemet.
Att det går en säkring ibland förvånar inte. När jag behöver fläska på med värmen så handlar det om friggebod med väggelement på upp till 2000W, golvvärme på 750W, kyl/frys på ca 1100W har jag för mig. Sen kanske jag drar på 1000W i toahuset om jag känner behovet just då. :poop: I huset är det ett par värmefläktar på 1-200W plus golvvärme på 2x ca 1000W tror jag. Så jag är säker på att jag ligger på gränsen på minst en fas, kanske fler, men tror också att dessa effektslukare är hyfsat jämnt fördelade mellan faserna.
Sen händer det att man utan att tänka på det drar igång ytterligare en grej och då smäller en säkring. Så oftast funkar det, men ibland går det en propp.

Kanske är det något med utlösningskaraktäristiken för de inre "huvudsäkringarna" som gör att de håller men inte de keramiska.
 
  • Gilla
StureS
  • Laddar…
Det låter som du definitivt skulle ha god nytta av en belastningsvakt som balanserar dina stora förbrukare så slipper du att säkringarna går över huvud taget.
 
  • Gilla
Tramt
  • Laddar…
Eller höjer huvudsäkringen ett steg till 20 A. Men först skulle du gå igenom hur värmen är fördelad på dom olika faserna och se om du kan flytta något element till en fas som är mindre belastad.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
V
Jag har hört att det finns dom som byter passbit och säkring till 20A. :oops:
 
  • Gilla
  • Wow
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Ja, de kallas elektriker.
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 7 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske är det något med utlösningskaraktäristiken för de inre "huvudsäkringarna" som gör att de håller men inte de keramiska.
Det låter som något som går att kolla om jag tar reda på vad det sitter för säkringar...? Nu vill jag ju iofs hellre hitta trögare proppar och byta ute på stolpen, men går inte det kanske jag får byta inne. Fast å andra sidan så är detta förhoppningsvis ett övergående problem. När stugan är färdigrenoverad kommer jag inte behöva värma upp vare sig friggebod (nuvarande boende) eller toastuga längre.

mexitegel mexitegel skrev:
Det låter som du definitivt skulle ha god nytta av en belastningsvakt som balanserar dina stora förbrukare så slipper du att säkringarna går över huvud taget.
Mjoo... men jag tror att det är hyfsat balanserat, det är bara det att jag tillfälligt tar ut mycket effekt överallt när jag behöver värma upp stället. Men jag har länge tänkt kolla upp exakt vad som ligger på vilken fas, så det kanske är dags. :rofl:

E elmont skrev:
Eller höjer huvudsäkringen ett steg till 20 A. Men först skulle du gå igenom hur värmen är fördelad på dom olika faserna och se om du kan flytta något element till en fas som är mindre belastad.
Fast det känns onödigt att öka till 20A och få en större kostnad för elen när jag egentligen inte förbrukar mer. Jo jag vet, tillfälligt drar jag ju uppenbarligen mer än 16A, men det är ju bara när jag klantar mig och drar på exempelvis vattenkokaren utan att stänga av ett element. :rolleyes: Sist gick iofs proppen när tjejen tände ljuset i toastugan. De få watten fick bägaren att rinna över... (Strömt vatten i den bägaren... fniss :giggle:)


Jag tolkar frånvaron av tips om trögare proppar som att det troligen inte finns några. :thinking: Så mitt nästa steg får helt enkelt bli att kolla balansen mellan faserna ordentligt och eventuellt flytta något. Annars får jag väl skärpa mig med vattenkokare, toalampor och annat ett tag till. :rolleyes:

Tack alla för ert engagemang! (y)
 
Nej tyvärr eller kanske tack och lov så finns det inga säkringar som klarar större last över tid, säkringen är ju till för att skydda anläggningen för överlast i första hand och i andra hand för att inte nätet ska bli överbelastat utan att nätägaren har koll.
Och som har skrivits tidigare så klarar en trög inte en större last utom under en mycket kort tid.
Rent teoretiskt skulle man kunna byta bottenkontakter och säkringar utan att meddela nätägaren för att senare byta tillbaka.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
kanske läge att investera i en luftvärmepump i stället, och därigenom minska på behovet från direktverkande el (och minska elräkningen)?
 
Nej, jag förstår att det inte är bra att byta till säkringar som klarar större last över tid. Tanken är inte heller att systemet ska tillåta att jag överbelastar när jag slår på min vattenkokare, utan bara att en trögare säkring ute låter automatsäkringen inne hinna bryta först. Vet inte vad som skiljer en trög säkring från en snabb, men tänker att det handlar om max några sekunder...?
Vet egentligen inte ens om det finns snabb/trög säkring till vanliga elcentraler, bara att det finns i glasrörssäkringar...
 
Det ska mycket till för att jag ska sätta in en luftvärmepump, bland annat för att jag inte vill ha ljudet det medför. Plus att min förbrukning här är så låg att det inte är ekonomiskt försvarbart de närmaste 20-30 åren. Tanken har slagit mig iofs, men än så länge står jag emot. ;) Tack dock för tanken och tipset!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.