GustavN
379kr/mån Telia 250/250 erbjudande på 1 år, sedan 529kr/mån
 
K _kiM__ skrev:
Och ändå får jag betala 40kr/månad utöver det direkt till dom... :(
Njae. Betalar du en separat "nätavgift" gäller inte det jag sa.
 
Stadsnätet i Tranås kostar 184:-/månad i fast avgift, sedan väljer man mellan olika tjänsteleverantörer, Har Junet 1000/100 för 149:-/månad.

Har även TV via fibern.

Helt okej tycker jag,
 
j.f.s
Har Telia öppen fiber och bor i villa i mindre ort i Dalarna. Bahnhof 250/250 a 399kr/månad. Inga andra nätavgifter eller liknande.

Edit: lade till bostadsform och placering i landet.
 
Redigerat:
359 kr för 100/100 med Bahnhof i Hässleholms stadsnät.
 
  • Gilla
x-can
  • Laddar…
Det man kan konstatera utifrån ts frågeställning att 250-400 kr är ett normalpris för en Internetuppkoppling via fiber enligt inläggen.
Men de är också mycket beroende på förutsättningar, så ni som har de högre priserna får gärna skriva det för det är vanligt förekommande (jo jag vet att det är så);) Även jämförelse flerfamiljshus/fastighetsbolag där det kanske bara finns leverantör kontra egen fastighet ger olika förutsättningar.
Blir lätt en tävling "vem har lägst pris" och då försvinner mera än 90% av det som skulle kunna ge en helhetsbild och hyfsad "statistik".

Men generellt utifrån TS fråga, 300-400 kr/månaden uppkopplad via fiber är ett helt ok pris. Sedan kan man i enskilda fall tycka att det är för mycket, men så är det med alla produkter man köper.
 
  • Gilla
hbenke
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Det man kan konstatera utifrån ts frågeställning att 250-400 kr är ett normalpris för en Internetuppkoppling via fiber enligt inläggen.
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
Tycker det är kanon med öppet nät, som jag skrev betalar jag 149kr/månad för 1000/100, behöver jag inte så snabbt kan jag välja 10/10 för 49kr/månad.

Att betala 184:-/månad till stadsnätet är rimligt med tanke på vad det kostar att bygga och underhålla ett stadsnät.
 
C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
Ja ur ett konsumentperspektiv kan man säga att man får betala för valfrihet och vill man inte ha valfrihet finns det bättre alternativ.

Ett annat perspektiv är just konkurrensperspektivet. Man skapar en liten bubbla där alla samlas kring en prisnivå för en tjänst, och det är inte nödvändigvis det lägsta priset för tjänsten eftersom bubblan satt en högre nivå som standard....
 
319:- för 100/10 hos Gavlenet.
Hade nyss nån konkurrent här som ville erbjuda oss att koppla in på deras nät istället.
Ingen anslutningsavgift men vi skulle spara 20:- i månaden. Jag stannar kvar ändå hos stadsnätet då jag tycker att deras support är toppen.
 
C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
Det vet du inte, tittar du på internetmarknaden de 25 år som den funnits så förändras den som allt annat. Den man kan konstatera är att under de senaste 10 åren har många av de mindre lokala fibernäten köpts upp eller hanteras idag av kommunikationsoperatör.
 
Borlänge stadsnät med Bahnhof 100/100:
175:- i nätavgift och 109:- till Bahnhof.
 
C cpalm skrev:
Det har länge slagit mig att öppna nät är ett slående exempel på att konkurrensutsättning inte fungerar som man får lära sig i grundskolan. Är glad över att ingen av mina tre fiberabonnemang är öppna nät. Som t.ex. bostadsrättsförening eller fiberförening bör man ta sig en funderare över huruvida ett öppet nät är rätt väg.
Helt klart är det så. Vi har några föreningsnät runtomkring som har gruppavtal och de betalar för kompletta paket mindre än vad en 100/100-anslutning kostar här där vi har "öppet nät". Det är föreningsnät även här men vi var dumma nog (?) att samarbeta med kommunens nätbolag. De är benhårda på att det ska vara öppet nät för folks bästa. Att 93 % kör på Telia år efter år och aldrig skulle komma på tanken att byta bekymrar inte. Enda praktiska skillnaden vore att många kommuninvånare satt kvar med x antal hundralappar extra varje månad.
Merarbetet blir för föreningen med ett gruppavtal att istället för att bara skicka faktura på nätavgift även ha med avgiften för abonnemanget, dvs. fakturering sker redan så bara ett annat belopp. Från Telia eller annan operatör får föreningen då istället en klumpsumma att betala.

Tillägg: Min teori är att man på något vis vill skapa massa onödiga säljjobb. För om man får 100/100 från A3, Bredband2, Boxer, Bahnhof, Telia, Comviq, med mera kvittar ju. Det viktiga är ju att fibern går in i huset och alla uppräknade skulle inte röra en tumme för att medverka till det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ja ur ett konsumentperspektiv kan man säga att man får betala för valfrihet och vill man inte ha valfrihet finns det bättre alternativ.
När det gäller Internet så får man dessutom betala dyrt, för att få välja mellan äpplen, äpplen eller... äpplen.

Förstår att det är många som känner sig supernöjda med priset och tjänsten, men det förändrar inte det faktum att många andra betalar minst en hundring mindre per månad för samma tjänst.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Falu stadsnät med Bahnhof 100/10 279:- (pris endast Bahnhof, kommer inte ihåg startsnätets avgift) from Jan. Finns billigare leverantör men jag gillar Bahnhof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.