A ajn82 skrev:
Fel på båda sidor av väggen, så 5%
Haha, du kan ju inte addera på det sättet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Haha, du kan ju inte addera på det sättet.
I skadeståndskrav kan alla räknesätt användas valfritt och glöm inte momsen! :cool:
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Haha, du kan ju inte addera på det sättet.
Kompensation enligt procent på "felet" är ju tokigt till att börja med. I vissa fall är 1% försumbart i andra måste man riva och börja om. Därför är det mer intressant vad det skulle kosta att åtgärda.

Har de åtagit sig att bygga ett hus med vissa mått men märker att det är osmidigt (inget är omöjligt) efter kontraktsskrivning. Så borde det vara deras förlust. Det var deras affärstabbe vilket man som konsument bör ha noll sympati för. Du har ju lyckats förhandla till dig ett kap.

I princip allt går att bygga. Det går att specialrita avväxlingar. Cnc kapa 3000 unika reglar etc. När en entrepenör/leverantör säger att det inte går betyder det att hen inte vill för att det blir dyrt eller bara obekvämt.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Min bekanta inom byggbranschen säger samma som du Det som företaget har sagt är att den måste vara helt centrerad för de bärande stålbalkarna skull som fäster in i taket. Men min bekanta som säger precis som du att det verkar märkligt att det inte gick att lösa med en något sidoförskjuten variant. Kanske dyrare lösning för dem som de ville undvika?
Struntprat en bärlina inte kan vara ocentrerad
 
För att förtydliga, alla kan bygga en bro som håller, få bara som precis.
 
S
gingercat gingercat skrev:
Vi har hamnat i en meningsskiljaktighet med vår hustillverkare och skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp!

Som rubriken lyder har alltså vår husleverantör flyttat en vägg under byggets gång 10,8cm. Det är hjärteväggen som löper genom hela husets nedervåning och som påverkar husets samtliga rum utom ett. Trappan har flyttats som konsekvens vilket också medför att hela övervåningens planlösning har påverkats. Alla rum har alltså blivit större eller mindre. Kök, vardagsrum samt matsal är mindre medan hall, gästrum, tvättstuga och badrum är större.

Vi har försökt att lösa detta med husföretaget men de vill inte kännas vid att de gjort något fel. De menar att det var nödvändigt för att takkonstruktionen skulle gå att lösa och att de har rätt att göra ändringar i konstruktionen. Det enda fel som de vill kännas vid är att de skulle informerat oss när planlösningen ändrades vilket de missat. De vill inte godkänna någon kompensation till oss för detta.

Är det rimligt? Vi har skrivit under en typ av planlösning i kontraktet men de har byggt en annan utan vårt godkännande eller ens informerat oss om detta. Om vi har rätt till ersättning hur ska vi nu gå vidare när dialogen med hustillverkaren har strandat?

Tacksam för all input!
Jag hade aldrig accepterat att något ändras utifrån given ritning utan att ha blivit kontaktad och fått förklarat för mig nödvändigheten. Man tycker att en husritning ska ha alla huvudproblem lösta. Vad ska ritningen vara till för annars? Skulle det vara kutym i branschen att man bygger lite på en höft. Fast med tanke på alla byggfel som förekommer nu för tiden så är det kanske detta som är problemet. Och som husägare får betala dyrt för eller kämpa som en gnu för att få rätt mot byggföretaget eller husfirman.
 
Jag kan ge ett perspektiv på det här med 10-11 cm. Vi renoverar en sekelskifteslägenhet där köket kommer mäta 3,60 i bredd. Ett 10 cm smalare rum och vi hade inte kunnat få en ordentlig beredningsyta mellan ho och häll - som helst ska vara 80 cm. Samma sak är det motsatta - att 10 cm bredare och vi hade sluppit allt krångel med placering av diskmaskinen etc - eftersom det hade varit mer självklart.

Vårt sovrum är 3,90 brett - 15 cm till och vi hade kunnat ha 4 st 1 meters garderober, nu fick vi 3 på 1 meter och 1 på 75 cm. Osv osv.

I ett smalt rum kan 10 cm vara hela skillnaden vad gäller exempelvis bänkyta - vilket är oerhört viktigt och gör hela skillnaden i ett kök. 10 cm extra mellan köksbänken och bordet kan göra hela skillnaden för om man går på varandra i köket eller ej. Så ja, 10 cm kan vara mycket i vissa sammanhang.

Jag skulle kanske inte hävda att planlösningen blivit fel men att rummens funktion avsevärt försämras.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Jag hade aldrig accepterat att något ändras utifrån given ritning utan att ha blivit kontaktad och fått förklarat för mig nödvändigheten. Man tycker att en husritning ska ha alla huvudproblem lösta. Vad ska ritningen vara till för annars? Skulle det vara kutym i branschen att man bygger lite på en höft. Fast med tanke på alla byggfel som förekommer nu för tiden så är det kanske detta som är problemet. Och som husägare får betala dyrt för eller kämpa som en gnu för att få rätt mot byggföretaget eller husfirman.
En A ritning är en visualisering, inte ett byggdokument. Knappt få byggherrar är införstådda med
 
I IaMatsErik skrev:
En A ritning är en visualisering, inte ett byggdokument. Knappt få byggherrar är införstådda med
Hoppas du inte jobbar i byggbranchen...
A ritningar är absolut byggdokument (om de är bygghandlingar). K, VS, L, E ritningar är också byggdokument. De beskriver alla olika aspekter av huset. Generellt görs de utifrån A handling och en process av granskning och koordinering skall se till att inget avviker.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
En A ritning är en visualisering, inte ett byggdokument. Knappt få byggherrar är införstådda med
Vad dillar du om? Alla bygghandlingar är byggdokument. Arkitektritningar har oftast flest bygghandlingar kontra de andra disciplinerna. All rumsbildning av icke bärande väggar redovisas t.ex. på A-ritningar. De förekommer inte ens på K.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Hoppas du inte jobbar i byggbranchen...
A ritningar är absolut byggdokument (om de är bygghandlingar). K, VS, L, E ritningar är också byggdokument. De beskriver alla olika aspekter av huset. Generellt görs de utifrån A handling och en process av granskning och koordinering skall se till att inget avviker.
Inte för att ”outa” någon, men @IaMatsErik har enligt egen utsago ritat hus i 40 år och är arkitekt. Det har hen skrivit i en annan tråd.[/QUOTE]
 
  • Haha
  • Gilla
gullegrizen och 2 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
Struntprat en bärlina inte kan vara ocentrerad
Ursäkta, men ... Va?
Det är väl klart att det finns oändligt med steg mellan helt fribärande och ett krav på absolut centrererad bärlina.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E eleson skrev:
Ursäkta, men ... Va?
Det är väl klart att det finns oändligt med steg mellan helt fribärande och ett krav på absolut centrererad bärlina.
Verkligen!
Vårt hur tex. Det är 10 meter brett. Bärande vägg går vid 4 + 6 meter, halva vägen, dvs mitt i huset byter den bärande väggen sida. Väldigt märkligt. Men fullt fungerande.
 
@gingercat Har ni kommit något längre i dialogen med hustillverkaren?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.