Tänkte ge mig på att bygga ett platsbyggt kök, och dela med mig av processen i denna tråden. Den som känner sig manad får gärna komma med glada tillrop, eller ännu bättre, lite konstruktiv kritik och tips. Vem vet, kanske lär man sig något på resan.

Tanken är att det ska bli lite i shakerstil med infällda enkla spegeldörrar/luckor. Ska vara en ganska "rejäl" känsla då huset i det stora hela är renoverat/byggt rejält. Inget smådutt mao. Bygget kommer göras med limfogskivor i furu till stommar, luckrammarna kommer göras i massiv björk och speglarna kommer göras i björkplywood. Lådor blir antingen IKEAs eller att jag bygger egna, har inte bestämt det ännu. Bänkskiva tror jag blir platsgjuten betong samt en lite köksösnutt i alm.

Först ut är att lägga lite golv. Svart granti golv som jag köpt billigt för många år sen.
Renoveringsprojekt startfas med laserinstrument och vattenpass på ett betonggolv i en oinredd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt svart granitgolv i en pågående renovering av ett kök, med synlig trästomme och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HerrLöfgren och 25 till
  • Laddar…
Det ska bli grymt att följa projektet! Är i samma process själv, är kanske lite biased men tycker dina materialval till stommar/luckor/bänkskivor är bra :ok:
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Efter golvet var lagt så täckte jag det med board/massonit samt gjorde hål i väggen för köksfläkten. 160mm med 30mm brandmatta runt. Lite eldragning, isolering samt skivning av vägg osv. Det blir ett vinkelkök, och i själva hörnet blir "teknikrummet", dvs elvärmepanna, golvvärmefördelare, inkommande el och vatten VVB. Elcentralen blir på väggen vänster om bilden:
Renoverat utrymme med ny lagt golv och isolerade väggar, hål för köksfläkt, och elpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunder jag äntligen börja med köket. Här är sidostyckena tillsågade. Eftersom köket blir litet så tänkte jag utnyttja sockeln och göra sockellådor, därav gör jag inte en låda som jag stället själva köket på utan låder sidostyckena gå ner hela vägen till golvet.

Då golvet inte är helt hundra jämt, samt att plattorna ju kan tanda någon mm osv så tyckte jag att jag var superlistig att väga av sidostyckena första ett i taget för att få allt hel perfekt efter golvet, för att sen sätta ihop skåpet och allt kommer klaffa perfekt och blir rakt och fint. Detta visade sig vara en tankevurpa och resulterade i skeva skåp. Mer om det längre ner.
Renoveringsprojekt med träskivor tillsågade för köksskåp och täckt golv, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är en topp eller bottenskiva, bredden görs för att passa IKEAs lådor, då dessa bredder passa köket väldigt bra. Så får vi se sen om jag gör egna lådor eller köper färdigt. Stommarna kommer sättas ihop dels med Fickhålsskruvar (pocket holes screws)
Obehandlat träskåpsdel stående på ett arbetsbord i en verkstad, med en skruvdragare och tvingar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt att de kommer kexas ihop, samt limmas. Kexen är mest för att få skiten att hålla sig där det ska vara under ihopskruvning. Visade sig vara väldigt bra för att få bitarna att linjera ocskå, då limfogen som köpts på byggmax hade en tendens att slå sig rejält om det sågades till ena dagen och monterades ihop några dagar senare.
Hantverksprojekt med träskiva på arbetsbänk i verkstad, verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var det dags att sätta ihop det första skåpet. Den högra delen är helt ihoplimmad och färdig på bilden och de vänstra är bara ihoptryckta och hålls på plats med tvingar för att testa. Här visade det sig att mitt genitrick med att väga av sidorna först resulterade att avståndet skiljde mellan toppen på sidostycket till där sockeln började på några millimeter. Det resulterade att skåpet blev lite skevt. Funderade ett tag på om det var acceptabelt och något jag kunde andpassa luckorna efter men kom fram till att det kunde vi inte. Ska det göras så ska det göras ordentligt.

Det vänstra skåpets delar var ju inte limmade och de kunder jag använda igen medan det högra fick bli annat än framtida kök. Gör om, gör rätt.
Pågående köksbygge med omonterade träsidor av köksskåp och verktyg på ett oslipat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
En spännande tråd att följa.
Jag röstar för egenbyggda lådor. Mitt kök från tidigt 50tal har hembyggda lådor och de ger en helt annan känsla än ikealådorna (kökslådor) vi har under dotterns säng.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En spännande tråd att följa.
Jag röstar för egenbyggda lådor. Mitt kök från tidigt 50tal har hembyggda lådor och de ger en helt annan känsla än ikealådorna (kökslådor) vi har under dotterns säng.
Jag röstar egentligen också för det. Men får se vad tid och lust räcker till. Men är alltid skönt att ha ikea lådsmöjligheten.
 
Jag bygger för att återanvända gamla ikea-lådor. Känns rationellt då vi redan har dem från gamla köket. Dessutom är det rätt bra kvalitet på dem, inte en enda som verkar sliten/dålig trots att de är från -99.
Men det är klart, kan inte tävla med känslan av lådor i massivt trä med laxsinkor..
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Det gamla skeva skåpet klöv på mitten och fick bli lite verktygsförvaring. Här ska det senare stå en kamin, men nu tjänar det bra att knöla in lite vektygslådor och tvingar i.
Verktygsförvaringsskåp av återanvänt gammalt skåp med verktyg och verktygslådor mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa försök så sågade jag ner skåpen längs ner 1-2 cm så alla blev lika dana men för korta. Så det gick att få ihop skåpen raka och fina. Ska dock sägas att de inte blev helt perfekta då limfogsskivorna slog sig ganska rejält av att få av sig plasten och kapas till. Men blev helt klart bra och absolut något jag godkänner.
Träskåp under konstruktion med tvingar som håller samman bitarna, i ett verkstadsutrymme med verktyg och en varmvattenberedare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakstycke på av 4mm furuplywood. Klamras fast helt utan finnes.
Barn böjer sig över hemgjort träskåp i ett verkstadsrum med verktyg och barnritningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till att få skåpen rakt. Jag satte dit skåpet där det skulle vara, och hissade upp den och vägde av det perfekt med hjälp av kilar. Sen tog jag lämplig träbit och grovsågade ner den på bordssågen så den nästan passade i höjd, men aningens för hög. Längden ca 15cm.
En träbit används för att justera höjden på en möbeldel mot ett svart och gult mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter hyvlades biten ner till mer eller mindre perfekt passform. Här en liten idolbild på en hyvel jag köpte halvrostig och skruttig på tradera för några hundringar. En Eskilstuna nr4 med EA Berg stål. Efter några timmars planande av sula samt polerande, samt schellack av handtagen så såg den redigt grann ut. Bara slipa upp stålet på tormeken, och den hyvlar, enligt mina lekmanna kunskaper som en dröm. Kul att gammalt skrot kan bli så fint och användbart.
Restaurerad Eskilstuna handhyvel nr4 på en arbetsbänk med bakgrund av plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biten passade nästan perfekt, men en liten lie nielsen 102 i brons fick det att bli perfekt. Jag har väldigt lite erfarenhet av hyvlar och börjar precis lära mig, men inser att denna nyfunna kärlek kommer att vara varaktig.

Blev bara fötter i fram, tycker det räcker, de sitter sen fast med skruvar i väggen i överkant. Längst till vänster blev det dock tassar både i fram och bakkant pga den ökade vikten där.
Ett gammalt handhyvelverktyg bredvid hyvlade träspån på en MDF-skiva med gult och svart varningsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet på plats, VVB är monterat i skåpet. Blev som sagt inte helt perfekt med tror det blev tillräckligt bra, för att ingen annan än jag ska märka något.
Renoverat verktygsskåp av trä intill en vattenberedare i ett arbetsrum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 8 till
  • Laddar…
Angående låder så gillar jag kvaliteten i IKEA lådorna, det är ju trots allt Blüm, men visst vore det trevligt med lådor i trä.

Frågan är då om man ska göra de helt i björkplywood eller ska man göra sidorna i massivträ och botten i plywood? Om jag nu gör i massiv trä, hur ska man tänka då. Har en hel del björkvirke, dels som är kvarterssågat och en del stockar som bara är uppskivat. Hur vill man ha årsringarna, och kör man sidorna bara i ett stycke, eller ska man göra någon form av limmfog och bygga av? Botten blir oavsett av plywood antar jag.

Staplar med uppskivade och kvartersågade björkvirke och alumskivor på ett trägolv, möjliga material för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst ner i hörnet på bilden ligger några skivor Alm, som kanske blir en liten bänkskiva. Men jag har väldigt mycket mer dylika skivor så kanske skulle torka och göra lådorna i det istället.
Olika träslag och tjocklekar staplade i en hög, och en alm-skiva i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
W Wingburken skrev:
Utan att ha läst den själv så tror jag den här är något för dig: [länk]
tack för tipset, för spana in den. 3
 
  • Gilla
iittala
  • Laddar…
Nu är det dags att fixa diskbänksskåpet. Men att ha rör osv komma upp ur botten på skåpet verkar lite beigt tycker jag, vill gärna ha en fulldjup låda för sopsortering osv. Så försöker få ut avlopp och vatten ur bakstycket istället. En hel del karvande och trixande.
Installation av rör och avlopp monterade på träreglar i en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen på och bygga själva skåpet.
En träskåpstomme under konstruktion med långa klemmor som håller ihop brädorna medan de fästs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där på plats. Vilket var extremt trixande, men blev hyfsat bra tillslut.
Obyggt diskbänksskåp av trä med öppen baksida, rör och avlopp genom bakväggen, insida av verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även köpt hem lite material till nästkommande stommar. Denna gång köpta på biltema. Fördelen med biltema är att de förvarar dessa inomhus, vilket gör att man kan sortera bort någon som slagit sig inne i värmen, dock var alla i vettigt skick som fanns inne, så köpte alla som fanns i rätt dimensioner. Denna gången så provar jag en ny strategi, plasta av skivorna, lägga i strö samt i spänn. Den övre läkten är lite kurvformad för att inte skapa bara tryck på sidorna. Något man lärt sig av den stora @Daniel_N i hans klipp om tvingar.

Får se hur de håller formen och om det blir lite mer lättjobbat.
Träplankor spända med tvingar för att behålla formen under taklutning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även en ritning på hur väggskåpen kommer bli. Fläkten i "mitten", de två facken till vänster blir längst in i hörnet och blir lite högre. Tanken här är att göra två utdragbara historier som man kommer åt från sidan när de är utdragna och ska fungera som skafferi. Får se hur det blir. Även ritat upp hur jag tänker att skivorna ska hamna i förhållande till varandra, samt hur jag ska skruva ihop dessa. Vissa skarvar blir bara kex och lim, för att slippa se skruvskallar.
Handritad skiss av köksskåp och fläkt på träbit, plan för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsfas av ett kök med rörinstallation, oavslutade skåp och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spånhyvel och 9 till
  • Laddar…
Du kan ju fundera på ett mellanting till lådorna, bygg dem själv men i björkplyfa och köp expanderbeslag, stabilt och användarvänligt ?!
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Egna trälådor är en helt annan känsla men det är smart att ha standardformat så att man kan avsluta projektet i förtid om någonting skiter sig.

Det går för övrigt bra att bygga lådbottnar av limfog också.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Alla verkar vara överens om att det ska vara hemmabyggda lådor i trä, får kanske bli det då.

Ser att tråden ligger på förstasidan också, roligt.
 
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
När jag byggde ett kök för ett bra tag sedan införskaffade jag lådor från ett gammalt 40 tals kök och återanvände dem. Enkelt att byta/bygga om fronten.
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.