A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Tänk bara på att sådana insynsskydd kan kräva bygglov, men växter gör det inte.
Det är av något slags tyg. Så det behövs knappast. Tar bort det till vintern.
 
A
Magnus Filip skrev:
Det är av något slags tyg. Typ segelduk med hål i. Så det behövs knappast. Tar bort det till vintern.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att två parter ser en konflikt ur olika perspektiv betyder inte nödvändigtvis att någon av dom ljuger.

Du tycker alltså att en lämplig åtgärd mot en "potentiellt våldsam" granne är att djävlas lite helt i onödan. Vi får konstatera att vi har helt olika uppfattning!
Vi måste utgå från att en TS berättar vad som är nödvändigt för att ge råd, ja. Alltså inte försöka vrida och vända på TS resonemang.

Absolut. Om jag inte vågar plantera det jag vill ha på min tomt av rädsla för vad en granne kan komma att göra, vad har jag då för trygghet, frihet och glädje av att bo där?
 
Magnus Filip skrev:
Ja personen har ett självhävdelsebehov och mindervärdeskomplex, bra ord! Personen har alltid onödigt fina käder också med något slags märke på. Kanske för att bli sedd. Tror de flesta struntar i det egentligen,

Som någon annan skrev vore det förnedrande att ta första steget. Och det kan bli som att man accepterade det som skedde tidigare och så är man där igen. Bättre är nog att håla distansen tills grannen kommer fram och vill något.
Så sammanfattningsvis. Din granne:
  • Var lite av ett arsle för 20 år sedan
  • Kör för fort med bilen
  • Lägger grenar på uppfarter
  • Har finare kläder än dig
Tycker du ärligt talat att du ger det här rätt proportioner? Har han gjort så mycket oförrätter mot dig att du inte ens kan gå och säga hej när han flyttar in? Ärligt talat tror jag inte att grannen ser det som någon större förlust.
 
  • Gilla
Lajnus och 13 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Så sammanfattningsvis. Din granne:
  • Var lite av ett arsle för 20 år sedan
  • Kör för fort med bilen
  • Lägger grenar på uppfarter
  • Har finare kläder än dig
Tycker du ärligt talat att du ger det här rätt proportioner? Har han gjort så mycket oförrätter mot dig att du inte ens kan gå och säga hej när han flyttar in? Ärligt talat tror jag inte att grannen ser det som någon större förlust.
Osmakligt bemötande.
 
Att plantera en häck och sätta upp massa kameror kommer definitivt inte skapa nån trygghet, snarare motsatsen.

TS kommer att titta sig över axeln och aldrig kunna slappna av så länge det finns en konflikt.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
L Luddasm skrev:
Att plantera en häck och sätta upp massa kameror kommer definitivt inte skapa nån trygghet, snarare motsatsen.

TS kommer att titta sig över axeln och aldrig kunna slappna av så länge det finns en konflikt.
Det gör han ju redan, så vad är skillnaden? Jo, stolthet. Att inte känna förnedring.
 
Förnedringen ligger ju i att barrikadera sig mot nån som har utfört hyss för 20 år sen.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
L Luddasm skrev:
Förnedringen ligger ju i att barrikadera sig mot nån som har utfört hyss för 20 år sen.
Absolut inte.
 
Magnus Filip skrev:
Personen har alltid onödigt fina käder också med något slags märke på.
:rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 11 till
  • Laddar…
S
Magnus Filip skrev:
Inte bara, de vandaliserade vårt hus, slet bort saker och så, men inte värre än att vi kunde fixa själva. Jag skall prata lite allmänt när vi ses nästa gång. Så får vi se. Han är faktiskt trevlig som person egentligen. Fast jag vet att han en annan sida också han kan vara elak mot andra och sabba och så. Någon som konkurrerar med hans företag vet jag att han jäklades med i lönndom. Han böjde böjde skylten med fäste och allt med en rörtång på gräsmattan framför företagarens hus så att inte skulle synas från vägen så lätt. . Han har sprutat majonäs innanför dörrhandtagen på en jättefin BMW en gång. Föraren var en dryg typ som parkerade på två rutor utanför affären och gav sjutton i det när folk sa till. Egentligen som jag ser det var han avundsjuk på BMWn. Då var han kanske 28 år gammal. Jag var med så för vi åkte tillsammans för vi umgicks en del då. Jag sa inget då tyvärr. Han har släppt ur luften ur däcken på bilar till några han inte gillar. Har sett själv. En förbaskad typ med andra ord.
Han testade liksom gränser på folk ibland och småbråkade. Han har ingen direkt känsla för folk och kan bli förbannad om de inte går med på det som han vill eller har annan åsikt.
Men är himla trevlig och charmig också. Man behöver känna honom lite för att förstå de olika sidorna

Sedan för att kanske gottgöra sitt sinne är han engagerad med att hjälpa barnbyar i Asien. Hjälper även handikappade.

Vilken är diagnosen?
Om det känns otryggt och ni är rädda för vandalisering så är nog bästa lösningen ett bra och heltäckande system av övervakningskameror, larm och strålkastarlik utomhusbelysning med rörelsesensor. Att anlägga en hög häck och bygga ett ordentligt staket bör vara lösningen för att få till insynsskydd.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är av något slags tyg. Så det behövs knappast. Tar bort det till vintern.
Kan behövas. Finns rättsfall på det. Segelduk jämställdes med plank har jag för mig. Jag har dock inte målnummer på rak arm.
 
Grannen behöver egentligen inte göra nått. Denne äger sin tomt och stadsbyggnadskontoret ger ok till rivning/nybygge. Trivs man inte med det får man själv flytta tyvärr.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Onödigt fina kläder? För vad? För vem? Får man inte klä sig som man vill nu heller utan att bli utpekad som huligan? Tycker väl mer att onödigt fina kläder skulle tyda på att han skärpt till sig de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut. Om jag inte vågar plantera det jag vill ha på min tomt av rädsla för vad en granne kan komma att göra, vad har jag då för trygghet, frihet och glädje av att bo där?
Här är det mer fråga om en hämndaktion, än rätten att få bedriva agriakultur. Ännu ett råd som knappast kan gynna TS.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp, och det löser man med extremt aggressiva och högväxande växter som helst skuggar hela grannens tomt. Då fungerar det ypperligt.
Staffan
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.