Hej!

Vår stadsnätsleverantör (Eskilstuna Energi & Miljö) har bytt kommunikationsoperatör till IP-Only i sitt nät och nu har priserna stigit rejält. Utöver pris till den operatör man väljer betalar vi 40kr/månad till EEM.

Från att ha betalat runt 200kr/månad för 100/10MBIT går det nu inte längre att välja 100/10 utan 100/100 är lägsta hastighet så kostar det nu från 318kr och uppåt beroende på leverantör.

Hur ser priserna ut runt om i landet?
 
  • Gilla
Nene
  • Laddar…
Känner igen detta. Här försvinner ett antal hastigheter, bla 10/10 som jag har haft. Nu är det min. 100/100 som gäller. Bredband2 tar nu 349 kr/mån för denna hastighet.
 
  • Gilla
Erik Ahnqvist1
  • Laddar…
299 för Banhof 100/100 i Vellinge Stadsnät.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
K _kiM__ skrev:
Hej!

Vår stadsnätsleverantör (Eskilstuna Energi & Miljö) har bytt kommunikationsoperatör till IP-Only i sitt nät och nu har priserna stigit rejält. Utöver pris till den operatör man väljer betalar vi 40kr/månad till EEM.

Från att ha betalat runt 200kr/månad för 100/10MBIT går det nu inte längre att välja 100/10 utan 100/100 är lägsta hastighet så kostar det nu från 318kr och uppåt beroende på leverantör.

Hur ser priserna ut runt om i landet?
Runt 325:- för 100/100 är väl rätt så standardaktigt på de flesta håll. Dom håller nog koll på varandra.
 
F falkn skrev:
299 för Banhof 100/100 i Vellinge Stadsnät.
Använder också VESAB, men Banhof går lös på 339 kr vid nyteckning vad jag kan se i portalen.
Billigast jag kan hitta är Th1ng som tar 283 kr. Dock osäker på deras kvalité.
 
E etompau skrev:
Använder också VESAB, men Banhof går lös på 339 kr vid nyteckning vad jag kan se i portalen.
Billigast jag kan hitta är Th1ng som tar 283 kr. Dock osäker på deras kvalité.
Kan vara att de höjt för nya kunder.
 
Jag tycker runt 300kr/mån låter helt okay.
Här har Telia ”mutat in” allmännyttan och tar 399kr/mån och erbjuder endast 100/100Mbit/s.

Ett pris som kanske inte passar alla.
 
Använder man internet i begränsad omfattning kan mobilt bredband vara ett alternativ till Telias 400 kr/mån.
Har för mig att Telia tar 199 kr/mån för 30 GB.
 
Senaste tre åren för Telia
2019 329kr 100/100
2020 349kr 250/250
2021 379kr 500/500

Ingen begränsning i mängd data.

Finns konkurrens på station från två andra operatörer i samma fibernät.
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
Lägger stadsnäten på marginal på tjänstepriserna? I vårt öppna nät i fiberföreningen ligger tjänsteleverantörerna från 225 kr (Bredband2) till 420 kr (Telia, Com Hem). Banhof tar 238 kr. Samtliga priser avser 100/100.
 
Hade Bahnhof till 30/11 och dom ville höja rätt rejält från 1/12 när IP-Only tog över. Dom menar på att IP-Only tar ut högre driftavgift än tidigare aktör och måste därför justera priset. Er fiberförening är väl antagligen rätt billig i drift :)
 
  • Gilla
belrain
  • Laddar…
Om föreningens nät är billig i drift kan säkert vara en faktor. Vi har dock valt att lägga förvaltningskostnaden på en enskild post som faktureras separat och verkar inte ta betalt av tjänsteleverantörerna för att de ska få leverera i vårt nät. Kanske är där vi har skillnaden i pris.
 
Flyttar snart till en bostadsrätt med uppkoppling till Halmstad Stadsnät.
Ingen aning vad nätet kostar, men månadskostnaden, "hyran", är rätt hög.

Så får vi väl betala en slant till operatören också.
I'll keep you posted!
 
Bahnhof 280 kr cirka. Kunde valt en billigare leverantör men Bahnhof funkar bra och jag gillar deras inställning ang datalagring av personuppgifter
 
  • Gilla
J-O58 och 3 till
  • Laddar…
ullet
Betalar just nu 124,50 kr/månad, men blir 249 kr/månad snart (ny kund-erbjudande) för 100/100 Mbit/s.

Bytte nyss från Bredband2 till VK media då dom förra höjde priset med drygt 60 kr/månad utan förvarning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.