fredrikchail fredrikchail skrev:
Hej,

Jag är helt ny här, men tänkte dela med mig av vår renoveringsresa som startade april 2018, då jag och min sambo tog över mina farföräldrars hus. Jag är en glad amatör med viljan att lära mig så mycket jag kan och till min hjälp har jag haft främst min pappa som väglett och visat mig det mesta. Denna tråden kommer att rivstarta med en hel del bilder då vi redan har gjort en god del fram till idag. Som rubriken lyder har vi en begränsad budget, så vi har verkligen försökt att renovera så smart som möjligt genom att spara en del saker och inte blåst ut allting på en gång utan vi tar det steg för steg och försöker prioritera där det behövs som allra mest.

Detta kommer att vara som min egen byggdagbok där jag ska försöka uppdatera så gott det går under resans gång. Hoppas ni vill följa med på denna resa och ställ gärna frågor om ni undrar något.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så stolt jag är över mina tre grabbar som bygger så bra.. Mina föräldrar som ägde huset ler nog ifrån himlen ner på dig Fredrik.
 
  • Gilla
  • Älska
jenzino och 10 till
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Taket är så pass snett, så därför valde vi att rikta taket med laser och sadla på för att sedan skruva innertaket i nästa lager läkt. (kolla bild nummer två och den sadling så ser ni vad mycket det skiljer i höjd på taket)
Undrar om de visste vad vattenpass var 1960
 
  • Haha
andost och 1 till
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Vad är en villa utan altan? Just precis.
Avkoppling utan en hemskt stor träyta som ska oljas varje år. Dessutom utan alla gifterna i tryckimpregnerat virke. Det där med begränsad budget var tydligen bara retorik...
 
  • Haha
  • Gilla
Bajs83 och 2 till
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Avkoppling utan en hemskt stor träyta som ska oljas varje år. Dessutom utan alla gifterna i tryckimpregnerat virke. Det där med begränsad budget var tydligen bara retorik...
allt är väl relativt och upp till var och en. Om du gillar att koppla av på bar gräsmatta är väl det upp till dig. Hur menar du då? Med begränsad ur mitt perspektiv innebär det en prioritering av hur jag avlägger min budget. En altan i söderläge är viktigt för mig, därav går pengarna dit. Så att kalla det för retorik är väldigt märkligt. Men tack för din åsikt!
 
  • Gilla
_Anders_ och 12 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat Mycket fint och genomtänkt.
 
  • Gilla
magnfris och 1 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Snyggt jobbat Mycket fint och genomtänkt.
Stort tack för de orden! :D
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Stort tack för de orden! :D
jag vet hur mycket arbete det är :)
Vi har gjort en liknande resa köpte våran gård 2019 i juni och gjort om hela insidan och utsidan med altan och pool samt plåtfasaden har blivit i trä men vi är långt ifrån klara
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
jag vet hur mycket arbete det är :)
Vi har gjort en liknande resa köpte våran gård 2019 i juni och gjort om hela insidan och utsidan med altan och pool samt plåtfasaden har blivit i trä men vi är långt ifrån klara
Kul att höra från någon som gjort liknande resa! Det lät spännande, har du lagt upp här på Byggahus? det får jag kika in isåfall :D
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Kul att höra från någon som gjort liknande resa! Det lät spännande, har du lagt upp här på Byggahus? det får jag kika in isåfall :D
Nej tyvärr gjorde vi inte det och fick kasta in telefonen och där försvann en hel del bilder :(
Kanske skall lägga upp något i framtiden.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Nej tyvärr gjorde vi inte det och fick kasta in telefonen och där försvann en hel del bilder :(
Kanske skall lägga upp något i framtiden.
Trist! det tycker jag absolut du ska göra. hade varit kul att följa!
 
JPC-CONSULT JPC-CONSULT skrev:
Undrar om de visste vad vattenpass var 1960
Sadla tak kunde de varje fall.
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Innertaket ska på plats och såga ut för varje spotlight.
Snyggt! , men ska inte spotarna sitta i”burkar” för värmens skull?
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Snyggt! , men ska inte spotarna sitta i”burkar” för värmens skull?
Dessa är LED, dvs. dom avger ingen värme! Det man bör ta hänsyn till är deras inbyggnadsdjup och att man uppfyller de kraven som du ser på bilden:

Hade det däremot varit halogen och man ska ha dem nära ex. isolering så ja, då måste man ha "burkar"
 
  • Teknisk ritning av LED-inbyggnadsspot med måttangivelser och inbyggnadsdjup.
fredrikchail fredrikchail skrev:
Dessa är LED, dvs. dom avger ingen värme! Det man bör ta hänsyn till är deras inbyggnadsdjup och att man uppfyller de kraven som du ser på bilden:

Hade det däremot varit halogen och man ska ha dem nära ex. isolering så ja, då måste man ha "burkar"
Du har gjort ett bra och gediget arbete som du kan vara stolt över!
 
  • Gilla
Liwa1957 och 3 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Du har gjort ett bra och gediget arbete som du kan vara stolt över!
Tack så mycket! Kul att höra :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.