Lulaua Lulaua skrev:
Nä, skulle aldrig klara av att ha en granne på 3m avstånd.
Skönt för grannen
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Vissa av kommentarerna i denna sajt kan få en att gråta, mer stjälp än hjälp, men som många andra sagt så får du tackla det på nåt vis, helst inte med barnslighet. Spydiga grannar har alla haft, enklast är väl att sätta upp gardiner (om det är bara under säsongen) eller jalusier (om det är året runt)
 
  • Gilla
Frank1stein och 3 till
  • Laddar…
A Alfred2008 skrev:
Oerhört dum kommentar
Varför då? En granne som inte visar respekt och bryr sig om sin omgivning kommer ta mkt av din energi och ibland är det helt enkelt lättare att flytta.

A Alfred2008 skrev:
Skönt för grannen
Japp, skönt för alla!

Välkommen till forumet förresten, du kanske har något tips till TS?
 
CCPusher CCPusher skrev:
Om man kör solfilmstricket hade jja valt den med reflekterande utsida "envägsspegel"
Kostar typ 200 spänn på biltema
Om det inte går att diskutera det med grannen så hade jag också valt någon form av lösning som reflekterar tillbaka grannens ljus.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
Jag har en besvärlig granne som riktade en stark spotlight in till oss, så jag satte upp en spegel som vinklade tillbaks ljuset in till deras vardagsrum.
På så sätt kunde de ju själva välja om de ville ha strålkastarljuset in i sitt vardagsrum.
De fattade inte vinken utan klagade till och med hos kommunen över våran spegel.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Nyfniken och 90 till
  • Laddar…
G
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Jodå, majoriteten av svaren här är rena chansningar.
Du kan visst klaga. Hör av dig till kommunen så hjälper dom dig vidare. Vet tex är grannar som stör sig på att det luktar från eldning i kamin kan få rätt och ge grannar eldsningsförbud vissa tider osv.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
En av mina grannar har förkärlek för starkt (blå)-vitt ljus. Inga gardiner eller blommor i fönstren. Ser grymt tråkigt ut, men han får väl ha det så om han vill. I höstas kom det upp en lykta trädgården. Illstarkt vitt ljus där också. Störande? Jo, det är det om man bryr sig, men skit samma. Han gillar väl sin fula lampa. Och så litet blinkande juleljus på det. Det är inte starkt och så är det varmvitt. Inte så snyggt det heller, men ändå acceptabelt i jämförelse.
Jag tänker inte bråka om det hela, men passar på att prata belysning när tillfälle ges. Så att med tiden fattar han nog.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Eller Eddie Meduza. "Köksschottis" är en låt med en riktig snuskig text som grannen kunde mysa med på kvällarna.
 
Försök i alla fall att inte bemöta störning med störning som många inlägg spår in här. Jag pratade med mina grannar innan jag skrev under kontraktet men detta är ju ingen garanti för den dagen grannen säljer för någon annan. Men i princip köper man sig i ett område som inte kräver högre resurser i investering så riskerar man att hamna bredvid en låg resurs personlighet. Många har ju inte någon annan valmöjlighet och därför får man träna upp sin tolerans.
 
  • Gilla
Smygvinkeln och 1 till
  • Laddar…
1 En granne till oss som bor i en lägenhet monterade spotlights i sitt tak i lägenheten. De riktade några så olyckligt så att det lyste rakt mot oss. Vi berättade om vårt lilla problem och då riktade de om lampan.
2 Hos en kompis som har ett fritidshus hade grannen mitt emot en strålkastare riktad från deras hus mot deras gård. Och även då mot mina vänners hus. Det lyste rakt in i sovrummet. Mina vänner hade haft så en tid och "inte velat besvära". Jag påtalade problemet med strålkastaren för grannen, som jag känner, som inte tog illa upp utan riktade om lampan så det inte lyste så besvärande.
Det kan vara ide´att tala med sina grannar vid lämpligt tillfälle när problem uppstår. Bättre det än att kriga.
 
  • Gilla
Smygvinkeln och 8 till
  • Laddar…
D Dispangularity skrev:
Jag har en besvärlig granne som riktade en stark spotlight in till oss, så jag satte upp en spegel som vinklade tillbaks ljuset in till deras vardagsrum.
På så sätt kunde de ju själva välja om de ville ha strålkastarljuset in i sitt vardagsrum.
De fattade inte vinken utan klagade till och med hos kommunen över våran spegel.
haha bästa !
 
Flytta till skogen eller lär dig att bo i ett samhälle där det finns människor
 
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Hej.
Vänd dig till kommunen och motsvarande miljönämnd. De kan be grannen vidta åtgärder om man i samförstånd inte kan lösa en sådan sak. Det är precis som med ljud eller liknande.
Lycka till! :)
 
Är det bara någon meter ljusslang, eller en liten tomte, som blinkar så är det inte så mycket att göra men handlar det om en betydande ljusbild som lyser upp grannskapet krävs det faktiskt bygglov inom detaljplanerat område.

Är det såpass störande så anmäl men räkna inte med att det är avgjort innan grannen tagit/släckt ner belysningen.
 
  • Gilla
FixarMats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.