HOBBY ARCHITECT
Handritade planritningar för övervåning och bottenvåning av ett sluttningshus på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

200 kvm. Det är ett sluttningshus. Ritningen till vänster är övervåning och den till höger är bottenvåning.
 
Redigerat:
  • Gilla
makhno_
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
200 kvm. Det är ett sluttningshus. Ritningen till vänster är övervåning och den till höger är bottenvåning.
Hej. Ett par saker. Antingen så är din ritning inte riktigt skalenlig, eller så behöver du öva på din rumsliga förmåga, och lära dig lite om funktionsmått. Hur stor är en ruta? 600x600?

Hur mycket plats behöver man i ett parallellkök? Hur bred är en trappa? Hur möblerar man egentligen? Det flesta av dessa frågor har väldigt enkla och beprövade svar, men det känns som att du behöver uppleva rummen du ritar. Hur känns det att stå i en tvättstuga som är dryga metern bred och 4 meter lång? Gillar man det? Prova att med maskeringstejp skapa enkla rum i skala 1:1 så får man en känsla, eller rita upp en skiss på en grusplan.

sen kan man bara komma till en viss punkt i sin utveckling genom att rita planlösningar, ganska snabbt tappar det all mening. Vad finns utanför fönstren? Hur anländer man till tomten? Det går liksom inte att kritisera ett hus som inte förhåller sig till något. En tydlig grej som du kan tänka på är ju siktlinjer. Vad ser man när man går upp eller ner för trappan. Spontant skulle jag säga att du vänt trappan fel, men eftersom du inte har några väderstreck eller omgivningar spelar det ändå ingen roll.

du måste skaffa dig något att förhålla dig till. För din nästa skiss, välj en riktig tomt som finns i verkligheten. Skaffa kartunderlag, och skaffa en beställare. Det kan vara vem som helst, gör ett hus åt Sauron eller åt din faster, men utifrån den du väljer - gör ett program. Den här personen behöver det här och det här.

BEGRÄNSA YTAN. Det kostar sjukt mycket att bygga. Det finns fantastiska hus på 40,50,60 kvadratmeter - Erskines Lådan kan man lära sig mycket av. För din nästa skiss får du fan inte ritamer än 60 kvadrat. Då lär man sig även att prioritera och att kill your darlings.

rita inte hus utifrån dig själv, utan sätt upp parametrar att lösa.

läs böcker. Läs allt du kommer över, arkitektbiografier, lär dig om nyklassicism, modernism, postmodernism osv. Du har tidigare blivit rekommenderad Arkitektens Handbok. Den boken är ovärderlig. Jag läste A Place of Houses av Charles Moore mfl om och om igen när jag började plugga arkitektur. Rekommenderas. Vilka arkitekter gillar du? Lär dig om dem!

jag uppskattar verkligen din entusiasm men du behöver strukturera upp ditt lärande, annars kommer du ingen vart.
 
  • Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J Grisbacka skrev:
Hej. Ett par saker. Antingen så är din ritning inte riktigt skalenlig, eller så behöver du öva på din rumsliga förmåga, och lära dig lite om funktionsmått. Hur stor är en ruta? 600x600?

Hur mycket plats behöver man i ett parallellkök? Hur bred är en trappa? Hur möblerar man egentligen? Det flesta av dessa frågor har väldigt enkla och beprövade svar, men det känns som att du behöver uppleva rummen du ritar. Hur känns det att stå i en tvättstuga som är dryga metern bred och 4 meter lång? Gillar man det? Prova att med maskeringstejp skapa enkla rum i skala 1:1 så får man en känsla, eller rita upp en skiss på en grusplan.

sen kan man bara komma till en viss punkt i sin utveckling genom att rita planlösningar, ganska snabbt tappar det all mening. Vad finns utanför fönstren? Hur anländer man till tomten? Det går liksom inte att kritisera ett hus som inte förhåller sig till något. En tydlig grej som du kan tänka på är ju siktlinjer. Vad ser man när man går upp eller ner för trappan. Spontant skulle jag säga att du vänt trappan fel, men eftersom du inte har några väderstreck eller omgivningar spelar det ändå ingen roll.

du måste skaffa dig något att förhålla dig till. För din nästa skiss, välj en riktig tomt som finns i verkligheten. Skaffa kartunderlag, och skaffa en beställare. Det kan vara vem som helst, gör ett hus åt Sauron eller åt din faster, men utifrån den du väljer - gör ett program. Den här personen behöver det här och det här.

BEGRÄNSA YTAN. Det kostar sjukt mycket att bygga. Det finns fantastiska hus på 40,50,60 kvadratmeter - Erskines Lådan kan man lära sig mycket av. För din nästa skiss får du fan inte ritamer än 60 kvadrat. Då lär man sig även att prioritera och att kill your darlings.

rita inte hus utifrån dig själv, utan sätt upp parametrar att lösa.

läs böcker. Läs allt du kommer över, arkitektbiografier, lär dig om nyklassicism, modernism, postmodernism osv. Du har tidigare blivit rekommenderad Arkitektens Handbok. Den boken är ovärderlig. Jag läste A Place of Houses av Charles Moore mfl om och om igen när jag började plugga arkitektur. Rekommenderas. Vilka arkitekter gillar du? Lär dig om dem!

jag uppskattar verkligen din entusiasm men du behöver strukturera upp ditt lärande, annars kommer du ingen vart.
Det är ett sluttningshus som sagt, så det ligger ju på en sluttning, med fin utsikt är min tanke och balkongen är mot söder. Och ja, en ruta är typ 600x600.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är ett sluttningshus som sagt, så det ligger ju på en sluttning, med fin utsikt är min tanke och balkongen är mot söder. Och ja, en ruta är typ 600x600.
ok! Poängen jag försökte göra är att en sluttning räcker liksom inte. Vart är detta? Hur ser husen runt omkring ut? Vad fanns på tomten tidigare? Detta kan inspirera dig att ge huset fler och djupare kvaliteter. En planlösning är viktigt men det är bara en av de saker som gör ett hus.

Men rent konkret så visst kan man lägga ett suterränghus med långsidan i sluttningen och det gör man ofta, men den delen som är inkilad i berget är mycket dyr. Sprängning, isodrän, murning osv. Vad händer om du vrider huset 90 grader och gör om planen? Billigare att bygga, och du får en bättre undervåning som inte är lika ”suterrängig” och enkelsidig.

det kanske bara är jag, men varför är entrén där nere? Om övervåningen är den ”bra” våningen vill man ju komma in där. Återigen, en aspekt som bara blir meningsfull på en faktisk plats.

sen kan vi ju tala klarspråk - tvättstugan och köket måste ha 1200mm fritt framför de viktiga grejerna. Sen kan man ju diskutera om tillgänglighetsnormerna är det viktigaste för en hobbyarkitekt att kunna? Svar nej tycker jag, men man vill ju ändå kunna dra ut en låda utan att bli instängd i köket, eller gå förbi svärmor utan överdrivna gnidningar.

Om man ändå bara ritar planlösningar i blindo så att säga tycker jag du ska sikta högre och spänna bågen lite mer. Utforska olika koncept, hur löser motsvarande program i ett runt hus? I ett trevåningshus med begränsat fotavtryck? Utan innerväggar? Flummigt? Ja! men jag tror du fattar poängen, om det är på låtsas så kan man väl stipulera lite mer spännande parametrar än att nån har onödigt mycket pengar och en södervänd sluttningstomt.

Nu kanske jag låter hård och gnällig men jag tycker det är skitkul att du (antar jag) vill bli arkitekt och vill bara hjälpa.


FORTSÄTT RITA!!
 
  • Gilla
raspen86 och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Här är en noggrannare ritning.

Detaljerad ritning av en byggnads planlösning med två våningar, markerade rum och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Här är en noggrannare ritning.

[bild]
Oj vilken skillnad! Mycket som är fint! Jag skulle betänka väderstrecken lite mer, snålt med södervända fönster, köket är funktionellt i sig men skulle må bra av lite fönster, inte bara för utblick men också för att balansera ljuset. trist att sätta ett förråd i söderläge på nedre plan. Hade fortfarande vänt trappan 180 grader, så att man kan gå in och direkt upp och se ut genom fönstren på söderväggen .

jag gillar verkligen platsen mellan trappen och utgången till terrassen. Många här skulle säga att det är ”onödiga kvadratmeter” och till viss del ha rätt, men ett litet skrivbord där samt att du får undan städskåpet eller vad det är i garderoberna gör mycket för de andra ytorna. Sen gillar man ju alltid rundgång, mycket viktigt.

det gör sån otrolig skillnad på hur en ritning blir mottagen om den är ordentligt ritad och det syns att man lagt lite tankekraft och energi på den. Var inte rädd att illustrera mera, hur livet levs i huset, eller materialval. Kolla på Sanaas eller atelier bow wows ritningar.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Handritade planlösningar för två våningar i ett hus, inkluderar vardagsrum, kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritade planritningar över två våningar av ett hus med beskrivningar av rummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån av dom här kanske är bättre?


Handritad planlösning av ett hus med indelning av rum som kök, vardagsrum och sovrum, samt areaangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett helt annat hus som jag tycker är genialt!
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Här är en noggrannare ritning.

[bild]
En dörr till terassen närmare köket tack.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild] [bild]
Nån av dom här kanske är bättre?


[bild]
Här är ett helt annat hus som jag tycker är genialt!
Atriumhuset är fint! Det övre högra hörnet känns dock lite oklart, och jag förstår lockelsen i symmetrin och planestetiken, men det är inte alltid (eller snarare sällan) som upplevelsen av den blir lika stark IRL. Rumsligheterna kommer alltid först, och jag tror man kan jobba mer med rumshöjder och golvnivåer för att göra det mer intressant. Överväg att spegla planen för att få in kvällssol i vardagsrummet, återigen - vad/var är väderstrecken? Som sagt, att jobba igenom ETT förslag ordentligt på en riktig plats med riktiga förhållanden kommer leda till massa problem som när du löser dem leder till värdefulla insikter. Det är bra att träna på rumssamband också, men det här med rätt hus på rätt plats och att göra det bästa för tomten är ganska viktigt också.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Jag tänker det här kunde va en tomt till huset jag la upp i första inlägget.
PS. Jag har inte tänkt bli arkitekt, det är bara en hobby.
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
200 kvm. Det är ett sluttningshus. Ritningen till vänster är övervåning och den till höger är bottenvåning.
Ingen mer som har synpunkter?
 
BirgitS
Du har ju fått väldigt bra synpunkter från Grisbacka och då just de allvarligaste problemen och utan att det är åtgärdat så verkar det lite meningslöst att komma med detaljjusteringar.

Men du behöver verkligen använda ett vettigt ritprogram hela tiden så vi slipper se sånt som 60 cm bred gångväg i tvättstugor osv. samt läsa på om tillgänglighetsregler.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju fått väldigt bra synpunkter från Grisbacka och då just de allvarligaste problemen och utan att det är åtgärdat så verkar det lite meningslöst att komma med detaljjusteringar.

Men du behöver verkligen använda ett vettigt ritprogram hela tiden så vi slipper se sånt som 60 cm bred gångväg i tvättstugor osv. samt läsa på om tillgänglighetsregler.
Jag la ju även upp den här. https://www.byggahus.se/forum/attachments/lagom-jpg.464529
Påminn mig, vilka var dom allvarligaste problemen? Jag ser inte att tillgänglighetsreglerna inte skulle vara till vara tagna.
 
BirgitS
Ja, det var en bra ritning.
Ang. tillgänglighet:
Det ser inte ut som att det är 100 cm räknat från centrum av toaletten till kommoden i badrummet på bottenvåningen. Det går inte att se om det är 130 cm bredd på gångstråket i tvättstugan. Det kanske finns en regel som gör att det är för trångt mellan dörrarna till tvättstuga, sovrum och förråd under trappan (måste gå att öppna tvättstugedörren från en rullstol). Det ska vara förberett för kök på nedre plan (vanlig lösning är att det går att sätta in en spis i tvättstugan).

Ett allvarligt problem är ju att trappan är felvänd, inte kul att komma upp rakt mot en vägg som är så nära, samt riskera att få badrumsdörren på sig. Helst skulle jag ju se en trappa som syns rakt fram när man kommer in genom ytterdörren så man leds hur man ska gå för att komma till sällskapsutrymmena där uppe.
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var en bra ritning.
Ang. tillgänglighet:
Det ser inte ut som att det är 100 cm räknat från centrum av toaletten till kommoden i badrummet på bottenvåningen. Det går inte att se om det är 130 cm bredd på gångstråket i tvättstugan. Det kanske finns en regel som gör att det är för trångt mellan dörrarna till tvättstuga, sovrum och förråd under trappan (måste gå att öppna tvättstugedörren från en rullstol). Det ska vara förberett för kök på nedre plan (vanlig lösning är att det går att sätta in en spis i tvättstugan).

Ett allvarligt problem är ju att trappan är felvänd, inte kul att komma upp rakt mot en vägg som är så nära, samt riskera att få badrumsdörren på sig. Helst skulle jag ju se en trappa som syns rakt fram när man kommer in genom ytterdörren så man leds hur man ska gå för att komma till sällskapsutrymmena där uppe.
Känns den här ritningen tydligare?
https://www.arkitekthus.se/wp-content/uploads/2012/03/1540.pdf
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.