J Jehu skrev:
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära. :)
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Blir lite kyffigt på plan 2 med 1,3 m i takhöjd!
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära. :)
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Det blir kallt utanför ytterväggarna också. Och taket. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
U
E erkka skrev:
kanske dom inte tyckte att mulltoan och vattendunkarna var så mycket ”Grand design” :)
bara det att dom har borrat för vatten och bergvärme samt byggt reningsverk för avlopp.
 
S seniorkonsult skrev:
Ingen fara. Cortenrör!
https://www.lfs-web.se/plintgrund.htm här står det att plintgrund kan få fukt och mögelskador men när man kommer upp en bit från marken borde det inte vara ett problem? +att det är berg under
 
U
kikarhus kikarhus skrev:
[länk] här står det att plintgrund kan få fukt och mögelskador men när man kommer upp en bit från marken borde det inte vara ett problem? +att det är berg under
Dock är väll inte detta ett hus med plintgrund i samma mening? Detta är ju mer ett stylthus än ett traditionellt hus med plintgrund
 
The_Sweet_Spot The_Sweet_Spot skrev:
Det är mycket att göra, men är det ett hantverk att använda ytterväggarna av Isotimber? Visst, han spikar fasaden för hand, men jag vet inte om jag skulle se det som "hantverk" att använda prefab.
precis som att det är jättemycket hantverk i att spika samman några reglar och fylla dem med isolering.
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
T
bekin bekin skrev:
Tycker att varje program bara handlar om designen och alla besvärligheter som uppstår under tiden bygget pågår. Jag har inga synpunkter på om huset är snyggt eller inte, jag undrar mer över några praktiska detaljer.

Har själv ett fritidshus i skogsmiljö med ett antal tallar nära och takrännorna är fulla av tallbarr och måste rensas minst två gånger om året.
Varför ha inbyggda takrännorna som på den höjden blir besvärligt att hålla fria från barr.
Invändigt ser jag två Stringhyllor kanske fem meter upp på väggen! Varför?

Med tanke på husets placering och att inga träd fick röras undrar man hur det löste sig med vatten, avlopp och uppvärmning.
Rännorna ser ju nästan ut att vara över trädtopparna så det är nog ett litet problem.Annars går det spänna nät som tar den värsta skiten. SKulle också vilja veta lite mer om VVSén.
 
U Swetox skrev:
Dock är väll inte detta ett hus med plintgrund i samma mening? Detta är ju mer ett stylthus än ett traditionellt hus med plintgrund
Jag vet inte vad det heter. Frågade detta tidigare och någon sa plintgrund.
 
engs
Hoppas de skriver bort huset som samboegendom. Tänk att ha sparat och planerat detta i ett decennium och sen tröttnar tjejen på en och vill ha hälften av 7 mille på nått man stoppat in 2-nånting mille som 26-åring och redan är barskrapad.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Premolar Premolar skrev:
Coolt bygge, men jösses vad fult!
Fan vilken trist kommentar
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Riktigt kul att se detta avsnitt!

Tyckte direkt att Rasmus och hans pappa såg lite bekant ut. Visade sig när vi tittade på bilder att de var med och byggde på vårt Isotimber hus 2017.
Får man vettig fungerande isolering med Isotimber.
-RB- -RB- skrev:
Håller med fullständigt. Snyggt och fint hantverk.
Jag hade dock velat se mer av de andra rummen i huset. Kök? Badrum? Sovrum?
Ja och vad är det för uppvärmning? Ventilation?
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Får man vettig fungerande isolering med Isotimber.

Ja och vad är det för uppvärmning? Ventilation?
Inga problem med energiprestandan! Jag tror att vi har 10cm tunnare väggar än Robin och vi klarar oss på ca 20kWh/m2/år med bergvärme och FTX.
 
Redigerat:
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
bekin bekin skrev:
Tycker att varje program bara handlar om designen och alla besvärligheter som uppstår under tiden bygget pågår. Jag har inga synpunkter på om huset är snyggt eller inte, jag undrar mer över några praktiska detaljer.

Har själv ett fritidshus i skogsmiljö med ett antal tallar nära och takrännorna är fulla av tallbarr och måste rensas minst två gånger om året.
Varför ha inbyggda takrännorna som på den höjden blir besvärligt att hålla fria från barr.
Invändigt ser jag två Stringhyllor kanske fem meter upp på väggen! Varför?

Med tanke på husets placering och att inga träd fick röras undrar man hur det löste sig med vatten, avlopp och uppvärmning.
på nån av drönarfilmerna ser man två burkar vid sidan av huset, jag gissar på att det är ett minireningsverk. Och då har han antagligen borrat efter eget vatten.

såg också stringhyllorna, och jag tror att de ska ställa små konstföremål och liknande attiraljer på dessa.

har i andras hem lagt märke till att de spikar upp platta saker av spänd dukväv som de kletat olika blandningar av färg på. Obegripligt..

Håller med om rännorna.. riskabel konstruktion. Helt klart. Tycker han borde kört med hängrännor av tjärat trä.

Och burspråket hade jag skippat.

Annars; det bästa avsnittet by far. Verkar vara en grym snubbe. Kvalitet rakt igenom!
 
U Swetox skrev:
Dock är väll inte detta ett hus med plintgrund i samma mening? Detta är ju mer ett stylthus än ett traditionellt hus med plintgrund
det är ju byggt på plintar..? De är gjorda av stål, men de är ändå plintar. En riktig stengrund hade sett betydligt bättre ut. Mer rejält utseende. Man kommer ju inte att kunna odla tomater under huset direkt. Alla växter dör ju. Går ju inte ens att ha gräs under en balkong som är tre meter över marken.
 
E Erik Salhammar skrev:
det är ju byggt på plintar..? De är gjorda av stål, men de är ändå plintar. En riktig stengrund hade sett betydligt bättre ut. Mer rejält utseende. Man kommer ju inte att kunna odla tomater under huset direkt. Alla växter dör ju. Går ju inte ens att ha gräs under en balkong som är tre meter över marken.
var inte hela grejen att han inte skulle ge avtryck på naturen? Därav ingen vanlig husgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.