1. Be dem överväga en slinga med fast sken eftersom belysningen upplevs störande i ert vardagsrum, där ni såklart spenderar mycket tid
2. Skaffa stroboskop i någon julig färg och montera det så störande som möjligt för grannen.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Pen och 97 till
  • Laddar…
F
Helt för ide´n med lite "motljus". Beter grannen sig som ett r*vhål utan att bry sig om grannarna så varför skulle du göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Finnpucko och 11 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skaffa en utomhushögtalare och börja lira Håkan Hellström.
Det där är att gå över gränsen, stackarn kommer ju flytta direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TechChad och 41 till
  • Laddar…
B
Finns väl en mängd saker man kan testa, vissa billigare än andra. Vilken väg man vill gå knä också bero på vad som stör dig, om det är mängden ljus eller själva blinkandet.

  • Mörkläggningsgardin som redan föreslagit, kanske mindre roligt om det blir på alla fönster i vardagsrummet.
  • Markis för att skärma av fönstret.
  • Solfilm på utsidan, för att man fortfarande kan se ut men det värsta ljuset kan dämpas.
  • Prata med grannen igen, kanske även höra med andra grannar hur de upplever det. Finns det fler som har problem kanske det gör det enklare för den störande grannen att ändra sin belysning. Kanske finns det någon Anna granne som kommer bra överens med den störande och som kan få hem mer tillmötesgående.

Att ge igen med diverse belysning som några föreslagit gör ju inte att det blir mindre ljust, vilket då låter som en dålig idé. Riskerar också att försämra relationen till grannen vilken inte underlättar.
 
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Som flera sagt innan, mörkläggningsgardiner, persienner eller också kan ju en markis hjälpa. :)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A
Jag anser förvisso att blinkande lampor är ett gissel och ett ofog, men jag kan inte ens föreställa mig hur stort problem det kan vara, kan vi inte få en film? Gärna som visar ljuset både när man tittar direkt på det och hur det kan förstöra ett rum så att det inte kan användas.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Blinkande ljus kan räknas som en störning tillräcklig för att man kan anmäla och få grannen ålagd att ta bort det.
 
  • Gilla
Marcusskold och 18 till
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
När Corona är över kan du bjuda in dem en kväll på fika så kanske de förstår att det inte är så lyckat.
 
  • Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Blinkande ljus kan räknas som en störning tillräcklig för att man kan anmäla och få grannen ålagd att ta bort det.
Kan vi få en lista på alla som lyckats få grannen ålagd att ta bort sitt julpynt? Jag tror att den vägen blir oerhört svår. Troligen är belysningen bedragen innan det är dags för syn på plats, sen kommer den upp igen året efter osv.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
En svart rullgardin kostar inte många kronor och är lätt att sätta upp respektive ta ner och ställa i garderoben mellan Jul och trettonhelgen.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Jag röstar på ett rörelsestyrt stroboskop som blinkar i 15 minuter varje gång grannen rör på sig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Otsef och 17 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag röstar på ett rörelsestyrt stroboskop som blinkar i 15 minuter varje gång grannen rör på sig.
Ska man nu eskalera konflikten så varför inte göra det ordentligt? Jag föreslår något liknande denna. :cool: Budskapet kommer garanterat att nå fram!

Stor militär strålkastare monterad på en grön färgad vagn, uppställd inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 77 till
  • Laddar…
Korkad granne med spydiga kommentarer kräver samma medicin tillbaka.
Var spydig och sätt upp något överjävligt äcklig julbelysning som blinkar i alla världens färger gärna snabbt och mycket starkt. Helst riktbart mot de. Skärma sen av dina fönster och öppna inte när de knackar på. Utan bara sitt lugnt och titt på tv.
 
  • Gilla
Barbro Törnquist och 3 till
  • Laddar…
A
Otroligt låg toleransnivå hos den moderna människan. Det är mkt möjligt att belysningen är störande, men så länge det inte framkallar epilepsi etc, får man nog hacka i sig det. Och mkt annat för den delen, typ ”Grannens barn hoppar studsmatta hela dagarna” Om det gnisslar så förfärligt, gå över med en burk WD-40.
 
  • Gilla
Jojje1984 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.