Som Flaskross nämner. Gör det inte svårare än det är, sök bygglov för takkupa det blir utrymningsväg. Ny brandcell mot angränsande lägenheter. Vipps så följer du de nya normerna för brandskydd och utrymning. Detaljplan är dock bara en guidning. Om man vill kan man grotta ned sig i andra avvikelser för att få igenom sitt ”mindre@ avvikelse. Själv bombarderade jag kommunen med 23 stycken avvikelse beslut för att visa att min avvikelse inte var större eller mindre. Det tog mig å andra sidan 2,5 år men jag hade inte bråttom. Bara för andra har gjort svartbyggen och är preskriberat så är det å andra sidan ett tyst medgivande av avvikelse från kommunen sida som man kan åberopa. Lycka till
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
K Kexig skrev:
Som Flaskross nämner. Gör det inte svårare än det är, sök bygglov för takkupa det blir utrymningsväg. Ny brandcell mot angränsande lägenheter. Vipps så följer du de nya normerna för brandskydd och utrymning. Detaljplan är dock bara en guidning. Om man vill kan man grotta ned sig i andra avvikelser för att få igenom sitt ”mindre@ avvikelse. Själv bombarderade jag kommunen med 23 stycken avvikelse beslut för att visa att min avvikelse inte var större eller mindre. Det tog mig å andra sidan 2,5 år men jag hade inte bråttom. Bara för andra har gjort svartbyggen och är preskriberat så är det å andra sidan ett tyst medgivande av avvikelse från kommunen sida som man kan åberopa. Lycka till
En våning för mycket kan enligt rättspraxis inte vara en liten avvikelse. Även om det bara är på en del av huset.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
B Byggaluftslott skrev:
Hej,

Vi bor i ett radhus (enbostadshus) där vi skulle vilja inreda kallvinden.
Enligt detaljplan får inte vind inredas och antal våningar i detaljplan är max två som vi också har.
Är det då helt kört att lagligt att isolera vinden och göra t.ex kontor där uppe? Finns det några kryphål eller gråzoner?

Vad jag förstått så får vi bygga två attefallskupor utan bygglov till vårat enbostadshus? För mig känns det konstigt att en sådan åtgärd är ok (dessutom utan bygglov) om vi nu inte får inreda vinden enligt detaljplan?
Eller kan vi söka bygglov och få okej trots detaljplan säger annat?
Bygg om bara. Har andra gjort det så kan väl ni. Det finns brott som är värre än ert tilltag. Myndigheters beslut är ofta av det principiella slaget taget av folk som inget begriper, troligen akademiker utan praktiska kunskaper. Det kringås så mycket lagar och regler här i landet så vad fasen skulle en inredd vind göra för skada? Möjligen snyta någon snudig myndighetsgök i näsan. En riktig skandal med andra ord.
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Kempa_swe
S Stego1 skrev:
Bygg om bara. Har andra gjort det så kan väl ni. Det finns brott som är värre än ert tilltag. Myndigheters beslut är ofta av det principiella slaget taget av folk som inget begriper, troligen akademiker utan praktiska kunskaper. Det kringås så mycket lagar och regler här i landet så vad fasen skulle en inredd vind göra för skada? Möjligen snyta någon snudig myndighetsgök i näsan. En riktig skandal med andra ord.
Problemet kommer ifall det tex skulle uppstå en brand någonstans i bygget å de då upptäcker det. Det kan bli en dyr historia för din del. Gör allt lagligt. Prata med föreningen först och om de godkänner det så skaffa bygglov. Risken är bara att du kan åka på lite högre hyra pga de extra kvm.
 
  • Gilla
Byggaluftslott
  • Laddar…
harry73
E eemeliie skrev:
En våning för mycket kan enligt rättspraxis inte vara en liten avvikelse. Även om det bara är på en del av huset.
En vind är inte en våning, inte ens om den är inredd
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan åka på att bygga brandceller mellan varje hus även utan bygglov.
Om man nu måste skapa en isolerad brandcell i radhusvinden, vad innebär det?
Är det bara några dubbla gipsskivor, så är ju en liten extrakostnad/-arbete.
 
O
harry73 harry73 skrev:
En vind är inte en våning, inte ens om den är inredd
... och om man gör en attefallsanmälan för tillbyggnad om högst 15 kvm på befintlig vind på ett sådant sätt så att det inte längre blir en vind baserat på 1 kap. 4 § så bör ju inte förbudet mot att inreda vinden enligt gällande DP vara ett problem längre; eftersom att det inte längre finns en vind. Hade varit intressant att se hur LST/MMD/MÖD såg på detta om kommunen accepterar det medan någon granne överklagar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
20 % =ok.

se tidigare länk

QUOTE="eemeliie, post: 3965376, member: 158338"]En våning för mycket kan enligt rättspraxis inte vara en liten avvikelse. Även om det bara är på en del av huset.[/QUOTE]
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man nu måste skapa en isolerad brandcell i radhusvinden, vad innebär det?
Är det bara några dubbla gipsskivor, så är ju en liten extrakostnad/-arbete.
Vad mina föräldrar och deras grannar åker på är inte riktigt klart ännu. Jag skulle dock gissa att det rör sig om isolering, gipsskivor och icke brännbara reglar. Men som jag skrev så är det redan klart att sågspånet som mångq har som extra isolering måste bort.
 
Att ändra en detaljplan för detta är orimligt. Kommunen kommer nog ej vilja göra det, och det kostar dig tid o pengar. Claes Sörmland har redan nämnt den enda möjliga vägen; Bygglovsbefriad tillbyggnad á la Attefall. Eftersom en tilläggsisolering inte är en tillbyggnad, så måste du nog höja taket, med minst 0,5 m. Du kan alltså inreda en förhöjd vind eller bygga på en våning m 15 kvm BTA. Hela bostaden blir en brandcell med krav på två utrymningsvägar per plan (tex trappa & fönster) . Detaljplanen är inte en guidning, som någon skriver i tråden utan sedan PBL 2010 en tydlig gräns. Men med stöd av attefallreglerna får du bryta mot detaljplan. Kommunen kan motarbeta ditt förslag med stöd i PBL. tex att byggnaden inte får en "god färg, form och materialverkan. Och eftersom attefall-takkupor ej är volymskapande, så kan du inte tillgodoräkna dig dessa som en tillbyggnad. Absurt men logiskt! Ett alternativ är att inreda inom befintlig volym, och hävda att det inreda utrymmet inte används för bostadsändamål, för att det tex inte uppfyller dagsljuskravet. . Men när du adderar en attefallkupa på ett "värmeisolerat förrådsrum på vinden", så är det att betrakta som ett bostadsrum, och då är byggnaden planstridig.
 
  • Gilla
Byggaluftslott och 1 till
  • Laddar…
Loft! I ett antal nyproduktionsprojekt har man kommit runt "våning" genom att bygga "loft". Har för mig att ytan på loftet måste vara mindre än 50% av våningen under. Någon annan kanske vet mer
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nä, ändra detaljplanen är inte rimligt.

Bestämmelsen om antal våningar kan du antagligen strunta i. Du har två våningar på huset och inreder du vinden är det inte en ny våning. Enkelt utryckt (vet att det finns mycket mer att säga): Golvet ska ligga minst 1,5 meter under punkten där taket skär fasaden för att räknas som en våning och det kan jag inte tänka mig att det gör här. Vinden är i regel inte en våning och en parentes är att många villor i Sverige har bara en våning i dess rätta mening trots att många skulle säga att de har sitt sovrum på ovanvåningen.

Är vinden din kan du tilläggsisolera och göra vad du vill där uppe utan bygglov men ska du inreda det finns det två bygglovsfrågor du måste lösa. Dels fönster som du säkert kan få bygglov för (du kan ha fönster även om det inte är inrett, du söker bygglov för ljusinsläpp på vind) annars kanske det går att lösa med attefallsreglerna. Dels den ändrade användningen, du får inte inreda vinden. Men inreda är ett svagt begrepp, du får inte bygga kök och toalett där uppe men du får inreda det som ett rum och ha det som förråd=biyta. Och får du ha det som förråd kan du ju ha det som kontor. Kolla med kommunen, det här är en ganska vanlig fråga för dem.
 
  • Gilla
Byggaluftslott
  • Laddar…
O
R rickard_89 skrev:
20 % =ok.

se tidigare länk

QUOTE="eemeliie, post: 3965376, member: 158338"]En våning för mycket kan enligt rättspraxis inte vara en liten avvikelse. Även om det bara är på en del av huset.
[/QUOTE]
Det dokumentet du länkade till är dock inte beslutat utan just ett exempel på hur en reglering skulle kunna se ut, så den bör varken handläggarna på kommunen eller den som söker lov fästa vikt vid eftersom den inte är gällande så att säga.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En vind är inte en våning, inte ens om den är inredd
Om du sätter en takkupa på vinden blir den en våning i den delen eftersom den då uppfyller kravet i PBF 1 kap 4§.
 
E eemeliie skrev:
Om du sätter en takkupa på vinden blir den en våning i den delen eftersom den då uppfyller kravet i PBF 1 kap 4§.
Nja, du tänker dig kanske en takkupa över hela takets bredd? Då förändras ju byggnadshöjden och vinden kan bli en våning. Det går ju inte. Men en eller två takkupor som inte är för breda påverkar inte byggnadshöjden och då är det fortfarande en vind.

Sen behöver det inte vara takkupor, kan vara takfönster eller fönster i gavel om det finns en sån.

(Såg förresten att jag blandade ihop siffrorna i mitt förra inlägg. Det är max 0,7 m från fasadens brytpunkt till golvet som gäller för att det inte ska vara en våning. Men eftersom det redan är en vind borde det redan se ut så.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.