Söker förslag på prisvärd mediaspelare / androidTVbox.

AppleTVn är för dyr.

Nvidia Shield är också för dyr. Söker något under en tusing. Helst 4k stöd, men det är inte ett absolut krav.

Xiaomi har en box som skulle kunna fungera, men jag vill helst ha ett annat fabrikat....den verkar också rätt slö och verkar vara en nödlösning.

I Googles Chromcast ultra kan man installera appar osv. Funkar det även på icke-ultra modellen? Jag vill inte vara låst vid att casta från mobil eller surfplatta, boxen ska funka standalone.
 
MrJay
Har både Xiaomi Mi Box S 4K samt Nvidia Shield TV Pro (2020). Vad är problemet med Xiaomi? Funkar klockrent för både streaming och uppspelning av 4K material från vår NAS. Dessutom Chromecast Ultra inbyggt.
 
Läser jag reviews så verkar de flesta tycka att den är seg. Har inte provat själv.

Xiaomi och Huawei står dessutom på min privata svarta lista av nationalistiska skäl så jag hittar gärna ett alt.
 
MrJay
Jag kan lugnt säga att den *inte* är seg, speciellt när man kopplar till ethernet via en 1Gbps USB 3.0 dongle (endast WiFi annars..)

Jaha, du är en av dessa.. Jobbar själv inom IT säk och Xiaomi behöver du inte oroa dig för men lycka till att hitta något som lever upp till kraven :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
I Googles Chromcast ultra kan man installera appar osv. Funkar det även på icke-ultra modellen? Jag vill inte vara låst vid att casta från mobil eller surfplatta, boxen ska funka standalone.
Kan du utveckla detta? Har en ultra men inte sett ngt om att installera appar på den direkt. Visserligen är min en av dom tidigare ultra så senare modeller kanske har annat stöd.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill inte vara låst vid att casta från mobil eller surfplatta, boxen ska funka standalone.
Kan du utveckla detta? Jag ser inte use-caset. När har du inte en telefon inom räckhåll?
 
B bakterie skrev:
Kan du utveckla detta? Jag ser inte use-caset. När har du inte en telefon inom räckhåll?
Det är lättare att styra allt med fjärrkontroll istället för att fippla med mobilen. Mer familjevänligt också.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Det är lättare att styra allt med fjärrkontroll istället för att fippla med mobilen. Mer familjevänligt också.
Lustigt. Jag tycker precis tvärtom. Mobilen är en överlägsen fjärrkontroll, och det ligger alltid en platta i vardagsrummet så barnen, inklusive fyraåringen, kan sköta det. Jag hade mediaspelare med fjärrkontroll förut, och har provat AppleTV hos vänner. Det känns primitivt nuförtiden, och jag vill inte tillbaka.

Den enda anledningen jag kan se är om man av någon anledning absolut inte vill ha Chromecast och mobil i samma logiska nät.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Lustigt. Jag tycker precis tvärtom. Mobilen är en överlägsen fjärrkontroll, och det ligger alltid en platta i vardagsrummet så barnen, inklusive fyraåringen, kan sköta det. Jag hade mediaspelare med fjärrkontroll förut, och har provat AppleTV hos vänner. Det känns primitivt nuförtiden, och jag vill inte tillbaka.

Den enda anledningen jag kan se är om man av någon anledning absolut inte vill ha Chromecast och mobil i samma logiska nät.
Ok, ska man inte göra annat än att casta från diverse streamingtjänster så funkar det säkert, och kanske till och med vinner över en fjärrkontroll. En nVidia Shield som jag förordat tidigare är dock så mycket mer än så.
 
J
Denna boxen släpps snart i Sverige. Stöds officiellt av Google. Slår Xiaomi S och kostar inte skjortan. Grymt bra betyg på de tester som börjar dyka upp.

 
Raskus Raskus skrev:
Ni blandar ihop det med senaste generationen som inte släppts i Sverige ännu. Går importera för ca tusingen

[länk]
den ja, den funkar utan att man behöver casta. Men det gör inte tidigare versioner, eller hur? Hade den första generationen för länge sedan, riktigt dålig.
 
B bakterie skrev:
Kan du utveckla detta? Jag ser inte use-caset. När har du inte en telefon inom räckhåll?
det absolut 100% ointressant att behöva knapa på mobilen för att dra igång nyheterna eller vad det nu är man vill se. Det är att likställa med att behöva trycka på en knapp på luren bara flr att brödrosten ska starta. Ja, luren ligger säkert i närheten men den tillför ingen ny funktion som behövs och därför ska rosten funka utan.

Även om jag som alla andra lever ett liv med telefonen så bär jag den aldrig på mig när jag är hemma, den ligger där jag råkade använda den sist => inte acceptabelt att behöva starta upp något med mobilen.

funktionen som appletv har att man kan välja att skriva textinmatningar på mobilen är ju bra, men där går gränsen....
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.