Detta inlägget kommer både antingen rosas eller risas..Kommer många bli klokare om Teknik, inte alls..
Jag är smarta hemmet nörd, med fibaro Z wave o lite andra delar till ett Home assistand på Raspberry Pi , också kopplat till mitt semesterhem i Spanien. så en del kolla har jag gällande detta.

Har 3 vänner som har renoverat sina hus, dom känner inte varandra, dom har också olika elektriker baserade på olika orter i Skåne.
Så.. ALLA tre elektrikerna har installerat Plejd överallt utan att fråga, kanske nämnt det i förbifarten, men absolut inte presenterat någon annan lösning baserad på Zwave eller Zigbee, med controllers som inte är så låsta.

Så till frågan...Har elektrikerna så jäkla bra bonusar o kick back från Plejd? Är det dryckesresor?
2 av 3 elektriker har dessutom sagt något i still med "du får det till inköpspris", det stämmer kanske, eller kanske inte.

Bara helt nyfiken på hur upplägget är?
 
Dryckesresor, är det läkare eller systembolagschefer vi pratar om?...

Plejd finns väll hos grossisterna där elektrikern köper material, dvs rätt kanal ut.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
Hur kan dom installera något utan att fråga kunden ?

Känner ett antal elektriker, dom har inte så stor koll på plejd, ingen jobbar åt privata.
(Använder själv plejd, installerar själv.)
 
MrJay
Plejd satsar hårt på att sälja in sig hos elektriker och elektriker har varken tid/lust att lära sig allt om Zigbee, Z-Wave och nya Project Connected Home over IP. Möjligen att de kar koll på KNX och Dali men dessa är helt klart oförsvarbart dyra och krångliga lösningar. Därav blir det som det är... Är själv insatt rätt mycket i dessa tekniker och det tekniska bakom de och skulle själv inte välja Plejd. Jag tror inte elektriker får någon specifik kickback från Plejd, iaf. inte mina.
 
  • Gilla
Mixelmux
  • Laddar…
Bra support, driftsäkra och smidigt gränssnitt för både kund och montör gör produkterna populära.
 
Ingen kickback för plejd från leverantören
Däremot enkelt, pålitligt och prisvärt.
Det är tre faktorer som spelar stor roll
Det ska väl bli så bra (och billigt) som möjligt för kunden, eller? ;)
 
Stora skillnaden skulle jag säga att plejd är enklare att dra igång hemma hos en kund.

Ska du installera en lösning med t.ex z-wave måste du ha med en controller som ska ha el + tillgång till kundens nätverk som du inte vet något om, sedan ska det skapas konton i kundens namn m.m

Med plejd gör du allt i appen och kan sedan enkelt lämna över systemet om det behövs. Sedan är det en stor fördel med vridadaptern som är enkel att förstå sig på. De flesta vill INTE ha en lösning med tryckdimmer om alternativ finns....

Plejd är dessutom bättre på att dimra retrofit led än t.ex de fibaro puckar jag har hemma.
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Andreas La Motte

Jag kör själv zigbee här hemma och hade elektrikern här som skulle fixa lite el i garaget. Bla en lampa på utsidan av garaget. Jag hann inte ens nämna nåt förren han sa plejd och det är väl just enkelheten utan kontrollen som gör att många rekommenderar och använder plejd.

Jag å andra sidan försöker undvika plejd men det är mest för jag valt andra tekniker.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Jadu, Tack alla!! för mycket bra svar, det är nog som ni säger enkelheten och att dom ligger skyltatde på elgrossisten.
Sen är människan vanedjur, precis som jag. så det blir lätt.
Sen ska jag säga, att dom tre vännerna är glada för att ha plejd, dom älskar det. Men själv så vill jag kunna bygga ut med mer avancerade scener o dylikt.

Igen tack alla!! kanonforum, ha nu en god jul och behåll hälsan!!
 
  • Gilla
NorraVärmland
  • Laddar…
Varenda elektriker har väl köpt aktier i Plejd, tur att man hoppade på det tåget!
 
Problemet med Plejd är att det är så begränsat. Vill man göra något mer än släcka några lampor i huset så funkar det inte längre och då kommer förmodligen elektrikern föreslå KNX som kostar 10 000+ innan man ens har börjat dra några kablar...


U Uffe A skrev:
Det ska väl bli så bra (och billigt) som möjligt för kunden, eller? ;)
Varför kör ingen med Philips Hue och/eller IKEA trådfri då?
 
Det är olika segment. Vissa vill mycket mer och bryr sig på ett annat sätt. Andra vill bara kunna reglera ljusstyrkan. Och när det inte skiljer mkt mellan en vanlig dimmer och en plejd så blir det rätt enkelt.

jag monterar hellre in plejd än astrour t.ex.

Ni som prövat vägleda någon ointresserad i att ställa tider i en theben-kopia; ni vet.

vadsbo har också en produkt jag tycker är bra. Samma funktioner som plejd men de har lyckats sämre. Kanske är det så enkelt som appen, marknadsföringen och färg på puckarna som gjort det.

och för att nyansera det hela så existerar det problem med plejd med. Bara så det är sagt.
 
useless useless skrev:
Problemet med Plejd är att det är så begränsat. Vill man göra något mer än släcka några lampor i huset så funkar det inte längre och då kommer förmodligen elektrikern föreslå KNX som kostar 10 000+ innan man ens har börjat dra några kablar...




Varför kör ingen med Philips Hue och/eller IKEA trådfri då?
useless useless skrev:
Problemet med Plejd är att det är så begränsat. Vill man göra något mer än släcka några lampor i huset så funkar det inte längre och då kommer förmodligen elektrikern föreslå KNX som kostar 10 000+ innan man ens har börjat dra några kablar...




Varför kör ingen med Philips Hue och/eller IKEA trådfri då?
vad vill du göra mer då?
 
Integrera med larmet, styra saker efter närvaro/temperatur/ljus/etc, göra lite mer avancerade scener, mm.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Integrera med larmet, styra saker efter närvaro/temperatur/ljus/etc, göra lite mer avancerade scener, mm.
nu är det en dålig lösning, men en hel del går att lösa med ingångarna på en puck. Men jag hade helt klart tittat på ett annat system.. vad använder du idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.