Hej!

Jag ska totalrenovera mitt hus, och jag funderar på att sätta in larm när man ändå håller på...

Vad ska man tänka på.

Ska man satsa på trådbundet?
Ska man ha totalt skalskydd och deckare eller ska man bara ha kännare på dörrar och sen ha deckare för resten?
Vad kostar det? Ja jag vet att det är en omöjlig fråga... Men ändå...

Vilka leverantörer i stockholmstrakten rekomenderar ni?

/Jonas
 
Skaffa ett trådlöst larm. De är lika bra som trådbundna.
Tycker inte du behöver skalskydd om du har deckare. Har du dock djur som väger över 15Kg och vill ha larmat när dessa är hemma. Då är skalskydd ett alternativ.

En fråga du ska ställa dig är...ska det vara uppkopplat mot en larmcentral? Isf är det valet mellan Securitas och Falck.

Ett Securitaslarm går på ca 5000kr installerat och klart. månadsbelopp på 240kr (2 deckare).


 
Hur ligger de trådlösa i pris i förhållande till ett trådbundet larm?

Någon som vet?

/Jonas
 
Vad jag vet så har de trådlösa börjat ta över allt mer...så de flesta larm du stöter på är trådlösa. De trådlösa är inte dyrare än de trådbundna (enstaka fall finns dock säkert)
 
Läs tidigare trådar. Finns massa långa utläggningar om larm.

Är det i samband med totalrenovering finns det inget alternativ, dra rör och kör trådbundet!
 
Hej ang trådlösa larm så är de fortfarande inte klassade av SSF , diskussion pågår fortfarande , alla godkända larm är fortfarande trådburna, olika väktarfirmor säljer trådlöst men bara till "deras larmcentraler"
Jag tycker att alla delar av larmet är godkända enligt försäkringsbolagens krav SFS 130:5.


mvh// Göran Å

 
Fördelen med trådlösa larm är att de är lätt att bygga ur. Inte massa fula kablar Ä(om du inte kan gömma dem, vilket bara är en massa extra arbete)

Varför köpa trådbundet när man kan ha trådlöst?? Ett trådlöst är inte sämre!

Mvh
Andreas
 
Hej dom är fortfarande inte klassade o godkända, men
visst dom är nog bra för villor eller andra ställen där man inte har så höga krav på funktion och att larmcentralen tolererar fellarm då och då.

mvh// Göran Å
 
Det stämmer att de ej är godkända än, men det beror på att det inte har tagits fram ngn standard än. Dock är det bara på vid installationer på företag man ej får använda larm som ej är godkända. Kan dock sägas att det inom kort kommer en standard.

Mvh
Andreas
 
Jag har trådlöst och det funkar bra, nu bor jag iofs i lägenhet men iallafall.

Om jag skulle totalrenovera ett hus då skulle jag kört rubbet trådbundet ingen diskussion om saken.
Att det sen är lättare att bygga ut ett trådlöst är sant men om man totalrenoverar så bygger man ut larmet till max från starten.

 
drx: Behöver inte vara så att allt byggs ut på en gång. Många väljer till rökdeckare samt nyheter som dykt upp.

Mvh
Andreas
 
Vad finns det för alternativ som är både trådbundet och trådlöst?

Tänkte att man ska bygga trådbundet från start, men kanske trådlöst vid komplettering.

/Jonas
 
Vad jag vet finns det inga sådana kombinationer. Om du själv tittar på utbudet idag, då domineras villalarm av just trådlös teknik.

Trådlösa larm är inte direkt något nytt, utan har funnits länge. Om du oroar dig över barnsjukdomar med trådlösa larm kan du slappna av :)


Mvh
Andreas
 
Visst finns det kombinationer. DSC's Power serie går utmärkt att komplettera. Jag håller precis på att renovera och i samband med det drar jag rör för trådbundet till de ställen jag vet deckarna skall sitta. Alla rör samlas vid centralen för kommande insatallation.

Just till DSC kan man ansluta en externa radiomottagare som gör att man enkelt kan starta med ett trådbundent (i mina ögon säkrare) och sedan komplettera efter hand med trådlösa komponenter när du tycker att det behövs. Dyrt - ja visst men det är som allt annat i livet. Man kan köpa billigt om man själv bedömmer att det är tillräckligt för mina behov. Mina summerade behov (godkänt av förs och larm bolag, tråd/radio kombinerat, långsiktighet och utbyggbarhet) gav att DSC var grejjen för mig. Slår man ut det på husets livslängd så blir det inte så mycket pengar.  Det tråkiga med larm är att man aldrig kan räkna hem inevesteringen eftersom man inte vet om det gör någon nytta. De viktigaste aspekterna för min del är att 1) avskräcka mot inbrott, 2) att om det händer få någon som ser till att skadan minmeras (t ex lagar ett fönster när jag är i Thailand), 3) Brandlarmet. Sen om det är värt pengarna får jag aldrig veta...

Kika lite på följande URL för svensk beskrivning av DSC (obs, jag är inte bunden till denna firma så inga påhopp. Jag vill bara dela med mig av info som jag själv sökt en gång i tiden) http://www.alarmbutiken.com/.

Återförsäljare i USA http://norcoalarms.com/ (= billigare)

Jag har inte köpt mitt larm ännu - bara förberett för installation, men jag har bestämt mig för att bygga ihop ett lämpligt paket av DSC och sedan koppla upp mig till en larmcentral.

/Niklas
 
melle skrev:
drx: Behöver inte vara så att allt byggs ut på en gång. Många väljer till rökdeckare samt nyheter som dykt upp.

Mvh
Andreas
Jag vet detta redan då jag är kund till Securitas Aroundio.

Jag är snarare inne på en sådan lösning som NiB proklamerar för då detta verkar vara en lösning som jag känner mig säker med.

Om man skall ha trådlöst eller trådbundet är en smaksak dock anser jag personligen att trådbundet känns säkrare för mig. Har man sedan möjlighet att komplettera med trådlösa produkter är detta en klar fördel.

Barnsjukdomar eller inte men vissa av de trådlösa enheterna på Aroundio strular, särskilt däckarna.
Jag vet folk som haft problem med sina men jag har som sagt aldrig upplevt att något strulat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.