Hej,

Vi bor i ett radhus (enbostadshus) där vi skulle vilja inreda kallvinden.
Enligt detaljplan får inte vind inredas och antal våningar i detaljplan är max två som vi också har.
Är det då helt kört att lagligt att isolera vinden och göra t.ex kontor där uppe? Finns det några kryphål eller gråzoner?

Vad jag förstått så får vi bygga två attefallskupor utan bygglov till vårat enbostadshus? För mig känns det konstigt att en sådan åtgärd är ok (dessutom utan bygglov) om vi nu inte får inreda vinden enligt detaljplan?
Eller kan vi söka bygglov och få okej trots detaljplan säger annat?
 
  • Gilla
erica2 och 1 till
  • Laddar…
T
B Byggaluftslott skrev:
Hej,

Vi bor i ett radhus (enbostadshus) där vi skulle vilja inreda kallvinden.
Enligt detaljplan får inte vind inredas och antal våningar i detaljplan är max två som vi också har.
Är det då helt kört att lagligt att isolera vinden och göra t.ex kontor där uppe? Finns det några kryphål eller gråzoner?

Vad jag förstått så får vi bygga två attefallskupor utan bygglov till vårat enbostadshus? För mig känns det konstigt att en sådan åtgärd är ok (dessutom utan bygglov) om vi nu inte får inreda vinden enligt detaljplan?
Eller kan vi söka bygglov och få okej trots detaljplan säger annat?
Då får ni ansöka om ändring av detaljplanen. Lycka till.
 
T tanaris skrev:
Då får ni ansöka om ändring av detaljplanen. Lycka till.
Inga andra sätt enligt dig som är möjliga?

Tolkar du PBL lika i övrigt, dvs att vi får bygga takkupor?
 
Förråd får du bygga.
 
  • Gilla
Byggaluftslott och 1 till
  • Laddar…
T
B Byggaluftslott skrev:
Inga andra sätt enligt dig som är möjliga?

Tolkar du PBL lika i övrigt, dvs att vi får bygga takkupor?
Vi hade samma problem. Många grannar hade både inredda vindar och takfönster, svartbyggen alltihop. En granne sökte bygglov men fick nej och fick veta att enda sättet var att först ansöka om en ändring av detaljplanen. De la ner projektet och vi har flyttat, så jag har inte funderat över vad som gäller med takkupor.
 
  • Gilla
P_e_P och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
petersthlm och 8 till
  • Laddar…
Du kan alltid söka bygglov för det och hoppas på att det går igenom. Jag har varit med om att godkänna inredning av vind i område där DP inte tillåter det.
 
  • Gilla
Byggaluftslott
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan ju fundera över om du kan göra en attefallstillbyggnad på vinden. Om du ökar byggnadens volym genom ombyggnationen så blir det en tillbyggnad och då kan du aktivera attefallsreglerna för denna, d v s bygga till planstridigt.

[länk]

[länk]
Verkar som det är svårt att få till det med vind :(
Detta stod i def. av tillbyggnad; "Att en vind inreds inom befintlig byggnadsvolym utgör inte heller en tillbyggnad."
Verkar svårt ändå, eller har du provat eller känner någon som gått den vägen?
Attefallskupor ökar iof volymen men frågan är om det blir godkänt ändå. :/
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan alltid söka bygglov för det och hoppas på att det går igenom. Jag har varit med om att godkänna inredning av vind i område där DP inte tillåter det.
Mycket tid och pengar för den chansningen :) men kanske kan vara sista väg..
 
harry73
Jag tror inte att någon kan förbjuda dig att isolera vinden, lägga golv och sätta innertak, men det blir inte boyta.

Det finns dock medlemmar som är mer insatt i bygglovsreglar.
@MetteKson
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
B Byggaluftslott skrev:
Mycket tid och pengar för den chansningen :) men kanske kan vara sista väg..
Börja med att söka upp ordförande i nämnden och fråga vad den tror.
 
  • Gilla
ruckot
  • Laddar…
Anledningen till att vindar i radhus inte får inredas brukar bero på bristande brandskydd och utrymning vid brand. Det finns flera exempel på när brand har spridit sig över hela radhuslängan i och med olovlig användning. Vindarna utgör ofta en annan brandcell och väggarna mellan vindarna är då inte brandklassade.
 
  • Gilla
Rossonero och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggaluftslott skrev:
Verkar som det är svårt att få till det med vind :(
Detta stod i def. av tillbyggnad; "Att en vind inreds inom befintlig byggnadsvolym utgör inte heller en tillbyggnad."
Verkar svårt ändå, eller har du provat eller känner någon som gått den vägen?
Attefallskupor ökar iof volymen men frågan är om det blir godkänt ändå. :/
Jag upptäckte denna väg igår. Boverket är ju så trevlig att de informerar om den. Ren inredning av vind är det stopp för men görs en utbyggnad av taket så verkar det finns en möjlighet.
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
B Byggaluftslott skrev:
Hej,

Vi bor i ett radhus (enbostadshus) där vi skulle vilja inreda kallvinden.
Enligt detaljplan får inte vind inredas och antal våningar i detaljplan är max två som vi också har.
Är det då helt kört att lagligt att isolera vinden och göra t.ex kontor där uppe? Finns det några kryphål eller gråzoner?

Vad jag förstått så får vi bygga två attefallskupor utan bygglov till vårat enbostadshus? För mig känns det konstigt att en sådan åtgärd är ok (dessutom utan bygglov) om vi nu inte får inreda vinden enligt detaljplan?
Eller kan vi söka bygglov och få okej trots detaljplan säger annat?
Är de den typen av radhus som har ihopbyggd vind?
Då kan det vara så illa att vindarna från alla tillhör en brandcell.
Då behöver ni bygga branklassade väggar mot grannarna, för att få igenom ett bygglov.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är de den typen av radhus som har ihopbyggd vind?
Då kan det vara så illa att vindarna från alla tillhör en brandcell.
Då behöver ni bygga branklassade väggar mot grannarna, för att få igenom ett bygglov.
Ja det verkar som ni inte bara har DP mot er utan brandskyddsregler och utrymningsregler så ett svartbygge skulle jag inte göra utan att verkligen veta hur jag uppfyller kraven på åtminstone brandskyddet
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.