Får kika på detta när min maskin kommer.
Men ser inte att prusa i3 har någon tjockare platta heller iofs..
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Får kika på detta när min maskin kommer.
Men ser inte att prusa i3 har någon tjockare platta heller iofs..
Ja jag vet inte om dom gjort någon justering på uppdateringen..
 
Får passa på att visa upp dagens projekt. Började för ett bra tag sedan när det inträffade en olycka med gersågen och slut resultatet blev att sågspånsupptagaren gick i flertalet bitar (blev indragen i sågklingan och sen var den inte hel). Spola fram till idag och jag använder sågen inne för första gången sedan olyckan, spån överallt och inget samlas upp. Så hög tid att laga sågen.

Steg ett blev att pussla ihop den gamla plastdetaljen (sågspånsupptagaren), lite ca-lim och tålamod så var det fixat.
En svart limmad plastdel som är sågspånsupptagaren på ett arbetsbord med tumstock och borrspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det, med skjutmått i högsta hugg, blev det ungefär en timme i Fusion360 för att cadda upp en modell av detaljen:
CAD-modell av en omdesignad sågspånsupptagare för en gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa kompromisser fick göras för att möjliggöra med så få "supports" som möjligt (t.ex. vid skruvhålet).
Exportera modell i Fusion och sedan in i PrusaSlicer. Tyvärr kunde jag inte eliminera all överhäng så en del stödmaterial var nödvändigt. Dock, initialt så fick jag en utskriftstid på nära 8 timmar (0.2mm/lager och snabb utskrift), men efter lite trixande så fick jag ner det till 4.5 timme (tack vare den nya funktionaliteten i PrusaSlicer där man kan måla på överhängen där man vill ha stödmaterial, riktigt smidigt!). Så lite mer än 4.5 timme senare var den nya delen klar:
Nyutskriven blå plastkomponent för gersåg på en 3D-skrivare med tidsindikator visandes 4 timmar 35 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven sågspånsupptagare i blå plast efter limning, framför 3D-skrivarens display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad sågspånsupptagare i svart ligger bredvid en nyutskriven del i blått på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad sågspånsupptagare i svart och dess nyutskrivna ersättare i blått på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven blå sågspånsupptagare monterad på en gersåg, några imperfektioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte helt perfekt som ni kan se på sista bilden, lite väl aggressiva överhäng utan stödmaterial, men det får duga, kommer säkert vara täckt av sågspån efter första användning!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Hej.

Blivit mycket prat i en annan tråd ang 3d program, så jag tänker vi kan fortsätta här. Vet inte om den ligger i rätt forumdel, kanske moderator kan flytta till lämplig plats annars.

Jag skriver mitt senaste inlägg här igen:

Fusion 360 - 495$ /år
Solidworks - 40$ /år

Är fusion värt 12x så mycket? Jag vill gärna inte lära mig, och fastna, i ett program som blir sämre för varje år som går.
Var kan du hyra SW för 40$ per år?
 
H Husägaren87 skrev:
Det var ju i den andra tråden som jag läste i, sen startade jag denna.. Ska se om jag hittar inlägget, återkommer (y)

Edit #1 @DennisCA som skrev detta i en annan tråd, som jag fick googla fram för sökmotorn här är... Ja, nog om det :cool:

"Om du går med i EEA (Experimental Aircraft Association) i amerika så får du rätten att ladda ner SolidWorks och köra det lagligt, så du får Solidworks för priset av medlemsavgiften (40 USD per år):
[länk] "

Edit #2: Har dock inte provat att bli medlem själv ännu.
@karlmb Såhär svarade jag förra gången frågan kom :giggle:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tack för alla tips, uppskattas enormt :).

Vad är det för "must have" på önskelistan man inte får missa? Lite i perspektivet av att killen ska kunna vara hyfsat självgående för en utskrift.

Automatisk nivåjustering lät ju smidigt, Givare för filament tror jag är klart nödvändigt också.
Men mer?
Tycker att det beror lite på vad du/ni tänk är målet med skrivaren. Är det endast ett verktyg för att få ut rätt pryl direkt. Eller är tanken att han ska få förståelse för hur 3dskrivaren funkar och dess begränsningar?

Jag har en anet a8, inga fancy autolevel och liknande, har printat en del förbättringar till den+skurit till ett glas till bädden.

Dottern som är 6år klarar av att hantera den, att manuellt levla bädden och få igång en utskrift. Fördelen är att hon lär sig begränsningsr och vikten av att ställa in allt innan man börjar. (Hon är noggrannare än mig)
Nackdelen är såklart att det tar lite tid(kan få en del att tappa intresset), är pilligt och om några år kanske är onödigt kunskap :)

Tillägg: dottern fyllde 7 för två veckor sen, rätt ska vara rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Autolevel ett måste?

Tog inte många minuter att få kläm på det manuellt.
Säkert bekvämt, om det funkar som tänkt, men måste vet jag väl inte?! ;)
 
H Husägaren87 skrev:
@karlmb Såhär svarade jag förra gången frågan kom :giggle:
Ok, tack!
 
Prusa hade lite BF deals så nu är en i3 MK3S+ beställd med tre olika sorters sheets (satin steel, textured powder och pei) :D.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Prusa hade lite BF deals så nu är en i3 MK3S+ beställd med tre olika sorters sheets (satin steel, textured powder och pei) :D.
Bra köp, du kommer inte bli besviken! Kit eller färdigmonterad?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det blev ett kit, dels för att det blev billigare och om man tänker bli uppfinnare och ingenjör så blir det en bra övning att montera den :).
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det blev ett kit, dels för att det blev billigare och om man tänker bli uppfinnare och ingenjör så blir det en bra övning att montera den :).
Helt rätt tänkt! Bra övning och man får dessutom lära känna skrivaren lite bättre, vilket kan vara bra om man behöver fixa något eller uppgradera (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Jag kör add:North PLA filament, svensktillverkat.
Verkar som kjelle har 20% på dom nu: [länk]

Jag har själv funderat på bl-touch, ett system som själv ställer in höjden mellan skrivplattan och munstycket. Sker "digitalt" då den mäter avståndet till plattan och skapar en virtuellt helt plan yta, dvs om plattan slår på ~2mm i ena kanten så sänker den skrivarmunstycket 2mm när den printar, dvs allt blir rätt ändå.
Kolla Google eller YouTube, dom förklarar det nog bättre än mig :rofl:

Jag har bl-touch. Funkar perfekt. Den mäter på 9 mätpunkter. Har för mej att det går att ändra. Man bör ev. vara en aningens kunnig i arduino fast jag fick till det så det kan ju inte vara jättesvårt. Kanske finna andra system som inte kräver programering. Det är delvis förberett i programvaran men man måste ju få kontakt mellan bltouch, skrivaren och programvaran.
 
Har fått hem min creality ender 3 V2 och börjat pyssla lite.

3D-utskriven vit båtmodell hållen mellan fingrarna framför en laptop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Direkt ur lådan så bra nöjd :)
Ska labba lite med retraction för å få bort trådarna.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.