Det är tryggt och bekvämt att hyra sin bostad. Dessutom flexibelt, behövs det ett rum till hyr man en större lägenhet helt enkelt. Dessutom är det så skönt att slippa skotta snö på morgonen för att åka till jobbet.

Nu håller jag mest till i mitt torp, så jag slipper inte snöskottning.
 
Tryggt att hyra?

Hur känns det när "det billiga" huset Du hyr i säljs, den nya ägaren genast startar upp - stambyten, målning, nya badrum, nytt kök, ny elcentral mm ==> ny hyra 50% upp.

Går till bostadsförmedlignen och ställer Dig i kö för en större? Fråga i så fall efter 55+, för det kommer Du med råge att hinna fylla innan kön når fram till Dig. I många storstäder växer kön "i framkant" (prioriterade människor), så Du vanliga Svensson som står där nere får stå rätt länge...
 
Appendix Appendix skrev:
Har ett excelblad där alla kontohändelser klassificeras efter typ. Så jag vet exakt vad hushelv.... det fina huset kostar :)
Underhållet är ju svårt att särskilja. Är det en kostnad när mäklare efter ett par år säger att renoveringarna höjd värdet lika mycket som de kostade? Eller är det en kapitalinvestering där man snarare ska jobba med avskrivningstid vad gäller kostnaden.
Ett bättre sett att se vad det kostar att bo i villa är väl att fråga sig själv vad man skulle vara tvungen att ta ut i hyra för att inte gå back. Inklusive timkostnad för allt arbete och slit en hyrsgäst skulle slippa. Jag brukar räkna med att jag skulle vara tvungen att ta 16000 kr/månad om allt ingår och man räknat med alla avskrivningar, men mina kostnader är naturligtvis mycket mindre än så per månad tills det blir dags att byta tak eller stammar, etc.
 
S Soltorp40 skrev:
Tryggt att hyra?

Hur känns det när "det billiga" huset Du hyr i säljs, den nya ägaren genast startar upp - stambyten, målning, nya badrum, nytt kök, ny elcentral mm ==> ny hyra 50% upp.

Går till bostadsförmedlignen och ställer Dig i kö för en större? Fråga i så fall efter 55+, för det kommer Du med råge att hinna fylla innan kön når fram till Dig. I många storstäder växer kön "i framkant" (prioriterade människor), så Du vanliga Svensson som står där nere får stå rätt länge...
Det är absolut en trygghet att hyra en bostad. När rör, kylskåp eller värmesystemet går sönder är det bara att slå en signal, så fixar hyresvärden det. Att stå ut med reparationer är vi ju tvungna till oavsett ägande eller hyrande. Ingen av de hyresvärdar jag har haft har chockhöjt hyran när de har reparerat sådant som har gått sönder. Jag har inte heller berörts av någon form att lyxrenovering, endast normala renoveringar för att upprätthålla husets funktioner.

Jag tycker också att det är en trygghet genom att jag när jag vill kan säga upp hyreskontraktet med bara tre månaders varsel. Då kan jag vid behov (vid eventuell arbetslöshet till exempel) snabbt förändra mina utgifter.

Det du skriver om bostadsförmedlingen vet jag inte var du har fått ifrån. Personligen har jag inte sett någon bostadsförmedling överhuvudtaget de senaste 15 åren, men det kanske är olika i olika kommuner. Jag har sökt och fått lägenheter direkt från bostadsföretagen, de har egna köer. I alla fall där jag bor.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Det är absolut en trygghet att hyra en bostad. När rör, kylskåp eller värmesystemet går sönder är det bara att slå en signal, så fixar hyresvärden det. Att stå ut med reparationer är vi ju tvungna till oavsett ägande eller hyrande. Ingen av de hyresvärdar jag har haft har chockhöjt hyran när de har reparerat sådant som har gått sönder. Jag har inte heller berörts av någon form att lyxrenovering, endast normala renoveringar för att upprätthålla husets funktioner.

Jag tycker också att det är en trygghet genom att jag när jag vill kan säga upp hyreskontraktet med bara tre månaders varsel. Då kan jag vid behov (vid eventuell arbetslöshet till exempel) snabbt förändra mina utgifter.

Det du skriver om bostadsförmedlingen vet jag inte var du har fått ifrån. Personligen har jag inte sett någon bostadsförmedling överhuvudtaget de senaste 15 åren, men det kanske är olika i olika kommuner. Jag har sökt och fått lägenheter direkt från bostadsföretagen, de har egna köer. I alla fall där jag bor.
Det där med 3 månaders ovillkorlig rätt till uppsägning gäller bara dej inte din hyresvärd. Du kan byta din bostad så att ovälkomna hyresgäster tar den i besittning med övertagande av dina rättigheter. Därför kan små hyresvärdar aldrig hyra ut i 1-a hand. Att avhysa en småbarns familj som inte sköter sig eller inte betalar hyran är i praktiken omöjligt.
 
Nissens
Redaktionen Redaktionen skrev:
Efter 25 år med stigande bostadspriser i Sverige tycker många människor att ägande är klart bättre. Fast bra argument att välja hyresrätt finns kvar, både för gamla och unga.

Du kan läsa artikeln här: Är det dumt att hyra sin bostad?
Efter 25 år???
Det har varit lönsamt sedan 2:a värdskrigets slut att äga sin bostad. Om man hyr så betalar man på andras lån istället för på sina egna, och hyresvärden får värdeökningen…
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Om jag hade hyrt bostaden, så hade jag bott utan ett stort garage att fylla med verktyg och snickerimaskiner. Det hade varit väldigt mycket billigare.
 
  • Haha
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
Klart fördelaktigt att äga sin bostad, särskilt i storstäderna. Jag ser det inte minst som en pensionsförsäkring. Allmän pension, tjänstepension, privat sparande och fastighet/lägenhet. I bostaden kommer sannolikt större delen av mitt kapital vara bundet som pensionär… skulle idag inte kunna tänka mig att bo i hyresrätt men förstår att folk tänker olika.
 
Det bästa är väl att det finns ett val och att inte någon tvingas till att hyra alternativt att äga. I nuläget är det, åtminstone i storstadsregionerna, en brist på hyresbostäder och det gör att många unga människor får problem i början av sitt vuxenliv. Otrygga andrahandskontrakt, med osunt höga hyror, är en konsekvens. På de platserna behövs fler hyresbostäder. På andra platser där det finns hyreslägenheter kan det finnas behov av upprustning, så att standarden blir modern och att ingen behöver leva under osunda förhållanden.

Det är inte alla som vill eller kan ta höga bostadslån för att köpa en bostad. Speciellt nu när antalet otrygga korttidsanställningar ökar jämfört med mer trygga tillsvidareanställningar. Då spelar det inte så stor roll om det skulle ge fördelar att äga, om möjligheten inte ens finns.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Naturliv Naturliv skrev:
Det är inte alla som vill eller kan ta höga bostadslån för att köpa en bostad. Speciellt nu när antalet otrygga korttidsanställningar ökar jämfört med mer trygga tillsvidareanställningar. Då spelar det inte så stor roll om det skulle ge fördelar att äga, om möjligheten inte ens finns.
Nu är ju rubriken ”Är det dumt att hyra sin bostad?”. Självklart förutsätter frågan att man kan välja.

Har man inget val så är det ju varken klokt eller dumt att hyra… bara nödvändigt…
 
Naturliv Naturliv skrev:
Det är absolut en trygghet att hyra en bostad. När rör, kylskåp eller värmesystemet går sönder är det bara att slå en signal, så fixar hyresvärden det. Att stå ut med reparationer är vi ju tvungna till oavsett ägande eller hyrande. Ingen av de hyresvärdar jag har haft har chockhöjt hyran när de har reparerat sådant som har gått sönder. Jag har inte heller berörts av någon form att lyxrenovering, endast normala renoveringar för att upprätthålla husets funktioner.

Jag tycker också att det är en trygghet genom att jag när jag vill kan säga upp hyreskontraktet med bara tre månaders varsel. Då kan jag vid behov (vid eventuell arbetslöshet till exempel) snabbt förändra mina utgifter.

Det du skriver om bostadsförmedlingen vet jag inte var du har fått ifrån. Personligen har jag inte sett någon bostadsförmedling överhuvudtaget de senaste 15 åren, men det kanske är olika i olika kommuner. Jag har sökt och fått lägenheter direkt från bostadsföretagen, de har egna köer. I alla fall där jag bor.
Vi har väl inte så långt kvar innan pensionen är nere på 50% av slutlön. Och värre lär det bli. Om man inte har god marginal att spara så blir väl ända chansen att utnyttja värdestegring av egen ägd bostad för att klara pensionstiden.
 
M
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag ser detta på ett litet annat sätt. Generellt är det bättre rent ekonomiskt att äga MEN jag anser att livssituation är den som bör avgöra vad som är bäst för den enskilda individen. Till exempel kan jag tycka att det är smartare att hyra sin första bostad som ung. Eller om man ska flytta ihop med någon och bli sambo, då kan det vara väldigt fördelaktigt att hyra ett år eller två. För att sedan köpa om man tycker allt funkar. Finns säkert många fler situationer där det ena är att föredra över det andra men låt livet avgöra vad som är bäst här och nu.
Sedan när man ägt sitt boende i en massa år och amorterat och det dubblats några gånger i värde så säljer man när barnen barnen flyttat ut. Skaffar sig en hyresrätt med hyffsad frihet att välja eftersom man satte sig i bostadskön när man var ung och sedan går man i pension vid 55-60 och lever glada dagar som förtidspensionär på alla miljoner från bostadsförsäljningen!

Dom stackarna som hyrt sina boende med allt vad det innebär, får snällt acceptera sitt öde:D
 
M
Nissens Nissens skrev:
Efter 25 år???
Det har varit lönsamt sedan 2:a värdskrigets slut att äga sin bostad. Om man hyr så betalar man på andras lån istället för på sina egna, och hyresvärden får värdeökningen…
Ja det är väl bara att titta på människor som Selin, Akelius, miljardärer på eget arbete genom att hyra ut bostäder.
 
J Johan456 skrev:
Klart fördelaktigt att äga sin bostad, särskilt i storstäderna. Jag ser det inte minst som en pensionsförsäkring. Allmän pension, tjänstepension, privat sparande och fastighet/lägenhet. I bostaden kommer sannolikt större delen av mitt kapital vara bundet som pensionär… skulle idag inte kunna tänka mig att bo i hyresrätt men förstår att folk tänker olika.
Det som det kostar att äga din egen ägda bostad (din sk hyra) är ju egentligen ett sparande. Om du säljer din bostad när du går i pension så är det hög chans att du bott helt gratis under alla år, alla pengar du lagt på huset inklusive ränta finns kvar som prisökning. Har du betalt hyra så är allt borta.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Efter att i 30+ år hyrt olika bostäder och nu 2 år i eget hus tycker jag att jag varit dum som inte köpte hus långt tidigare.

Bortåt ett par miljoner kronor har försvunnit in i hyresvärdarnas fickor sen jag flyttade hemifrån som 18-åring.

Men jag får skylla mig själv.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.