T Tbr53 skrev:
Lite mer information skulle vara bra. Är det ett 1-planshus? Normalt har man helt fribärande takstolar på ett 1-planshus och då är det normalt inget problem att flytta en vägg. Är det ett 1½-planshus borde man sett ett ev konstruktionsproblem redan före tillverkning. Är huset byggt på gjuten betongplatta med golvvärme? Då finns risker med infästning av vägg. Har ni fått nya energiberäkningar för fastigheten? Väldigt många husföretag tar betalt för att flytta väggar och hänvisar då till nya konstruktionsberäkningar, nya energiberäkningar, sen ska ju det ritningsunderlag ni fått på huset stämma överens med det hus som byggts.
K Kane skrev:
Läs tråden.
Trist svar på en berättigad fråga.
Det enda som framgår i denna tråden är att det finns en övervåning, men det spelar väldigt stor roll för konstruktionen och placeringen av bärande innerväggar om det är ett 1,5-plans eller 2-plans. Kanske allra mest om det är förhöjt väggliv, då blir det svårare, men inte alls omöjligt, att ta ner lasterna från den balk som oftast sitter centrerad under nock och bär upp takkonstruktionen och sedan oftast via bärande stolpar på övervåningen för ner last till bottenvåningens bärande vägg. Oavsett vilket så borde alla husfirmor ha vett att förankra en sådan ändring med kunden.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Trist svar på en berättigad fråga.
Kan du ju få tycka. Men den "berättigade frågan" om det var ett 1-planshus var ju redan avklarad i trådstarten.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Trist svar på en berättigad fråga.
Det enda som framgår i denna tråden är att det finns en övervåning, men det spelar väldigt stor roll för konstruktionen och placeringen av bärande innerväggar om det är ett 1,5-plans eller 2-plans. Kanske allra mest om det är förhöjt väggliv, då blir det svårare, men inte alls omöjligt, att ta ner lasterna från den balk som oftast sitter centrerad under nock och bär upp takkonstruktionen och sedan oftast via bärande stolpar på övervåningen för ner last till bottenvåningens bärande vägg. Oavsett vilket så borde alla husfirmor ha vett att förankra en sådan ändring med kunden.
Tack. Jag rtckte det va viktigt också. För att flytta rn vägg för att den ska bära vikt från ovan innebär ju också att stödet ner också måste stämma. Är det en gjuten mittbalk så kan man inte bara flytta vikten hur som helst.för mittbalken är sällan speciellt bred. Har man sen värmeslingor som är vanligt idaf finns andra saker att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Låter som de lagt hjärtväggen precis mitt i huset? Förmodligen flyttades den för att förenkla bygget. Det vill säga att huset ger mer vinst med väggen i nya läget. Kan tänka mig att det blir marginellt lättare på flera sätt. Alternativt var det någon konstruktör som bara fick feeling och gillade symmetri .

De som ursäktar att köket blev 10 cm mindre. Vad tänker ni? Är ert kök ritat med 15cm passbitar?

AMA är utformat med byggbarhet i åtanke. Det är meningen att man skall kunna bygga snabbt med dessa krav, entreprenörvänligt. En vägg som står 10cm fel är 5ggr AMA! Redan 20mm är anpassat för miljonprogrammets prefabbetong. Element på flera ton skall ställas med 20mm precision.

Tyvärr är det jobbigt att kämpa emot och det vet byggbranchen. De förlitar sig på att de flesta inte orkar. Därför ser det ut som det gör och större och större friheter tas.

Så fort entrepenör/leverantör säger att en ändring eller fel var "nödvändig" kontrollera alltid om de menar smidigare /billigare eller ett sätt att komma runt ett annat fel de gjort. Många entrepenörer ser extraarbete pga eget fel som "omöjligt" .
 
Redigerat:
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Tja köket är mindre, två skåp har minskats i storlek, arbetsbänken är förkortad, ...
Det här hade fått mig skogstokig,
Det är inte bara en vägg, Kökets funktion har minskats/ändrats.
Ponera att ett kök beställts från annat håll för att passa i, just det, köket.

Det vore helt klart intressant att se de bakomliggande konstruktionsberäkningar som motiverar flytten. Tills dess, I call bull ...

Det här ett skäl att jag inte är intresserad av alternativen mellan kataloghus och självbygge. - Standardursäkten för alla fumliga misstag är alltid
"Men det är ju för dyrt att laga nu,"
Åsså bygger man inte felet så fort som möjligt för att slippa laga.

Det kan tyckas vara petigt, men pröjsar man 2-3 miljoner för något så tycker jag man ska få det man beställt. Det är en ickefråga.
Hur många här är beredda att betala de pengarna får något ni inte beställt? '
Vilka kompensationer kan ge kunden de som de beställt?
Och om dessa inte finns, tror ni att kunden skulle köpt den här varan istället för, låt oss säga 60 000 mindre, om det valet funnits?
Alltså, istället for att betala 2 500 000 SEK för något man vill ha så skulle de
betala 2 440 000 för något de inte vill ha?

En absurd fråga där kunden inte gjort något fel.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Det är inte de som bygglov erhållits för, men till startbeskedet stämmer det nog att de måste fått konstruktionsritningarna som då rimligen måste ha ändrats. Men de skickades från husleverantören direkt till kommunen, vi såg aldrig dem.

KA hade inte heller uppfattat att ritningen var ändrad.
Om ritningarna ändrats måste det stå i revideringsrutan i ritningshuvudet!
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Om ritningarna ändrats måste det stå i revideringsrutan i ritningshuvudet!
Ja, men nu är det en A-ritning som ersatts av en K-ritning.. det är väl snarare något väntat
 
Violina Violina skrev:
Ja, men nu är det en A-ritning som ersatts av en K-ritning.. det är väl snarare något väntat
Generellt så behöver du inte konstruktionsritningar förrän du har det tekniska samrådet med din kommun vilket sker före byggstart Men i detta fall så har man ändrat ritningar efter väggens uppförande om jag fattat rätt. För en vanlig villa så är det äldigt få krav på konstruktionsritningar. En sektionsritning är ofta fullt tillräcklig. Konstruktionsritngar är mer för entreprenören
.
 
T Tbr53 skrev:
Generellt så behöver du inte konstruktionsritningar förrän du har det tekniska samrådet med din kommun vilket sker före byggstart Men i detta fall så har man ändrat ritningar efter väggens uppförande om jag fattat rätt. För en vanlig villa så är det äldigt få krav på konstruktionsritningar. En sektionsritning är ofta fullt tillräcklig. Konstruktionsritngar är mer för entreprenören
.
Jag förstod det som om ritningarna ändrats efter bygglov blev beviljat men innan startbesked gavs. Huset stämmer med ritningarna från samrådet, om jag tolkat TS rätt. Det blev fel i ”översättningen” mellan A och K-ritningar.
 
K Kane skrev:
Men om den svarta linjen är väggens placering nu blev ju de små rummen större?
Nej. Jag har inte ritat övervåningen. De små rummen är ovanpå vardagsrum+kök.

Allt står tydligt i texten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Jag har inte ritat övervåningen. De små rummen är ovanpå vardagsrum+kök.

Allt står tydligt i texten.
Texten och bilden nedan är vad jag kommenterade i fredags. Inte helt tydligt att du skulle avsett rummen på övervåningen utan att skriva det eller ha med den ritningen.

Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det som är svårt att förstå? Huset är 11 meter långt, med vardagsrum och kök längs hela huset. Hjärtväggen går i mitten (svart linje), men skulle ha varit förskjuten ca 11 cm (som den röda linjen).
Och på den sidan som har blivit mindre ligger flera rum som redan var små.
Typ så här:
[bild]
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
10cm på 8 meter blir 0,125%.
Dra av samma belopp på slutbetalningen och hänvisa till att det är en smärre ändring av betalningen.

Hela tråden påminner mig om att jag i mitt nära förestående kontrakt med husleverantör ska kräva att jag ska signera, skanna och skicka tillbaks alla K-ritningar till husleverantör och själv stå för all korresponens med kommunen.
Att det har tagit fem granskningsrundor innan hustillverkarens arkitekt lyckats rita av vår skalenliga ritning korrekt kan ju vara en biträdande orsak också. Det lär m.a.o. inte bli fråga om totalentreprenad för min del.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
10cm på 8 meter blir 0,125%.
Nej det blir 1,25% ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Kronprinsen och 4 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
10cm på 8 meter blir 0,125%.
Dra av samma belopp på slutbetalningen och hänvisa till att det är en smärre ändring av betalningen.

Hela tråden påminner mig om att jag i mitt nära förestående kontrakt med husleverantör ska kräva att jag ska signera, skanna och skicka tillbaks alla K-ritningar till husleverantör och själv stå för all korresponens med kommunen.
Att det har tagit fem granskningsrundor innan hustillverkarens arkitekt lyckats rita av vår skalenliga ritning korrekt kan ju vara en biträdande orsak också. Det lär m.a.o. inte bli fråga om totalentreprenad för min del.
Fast dessa 10 cm skall väl jämföras mot de ca 4 meter (jag vet inte om väggen skulle vara exakt i mitten) avståndet till yttervägg skulle vara? Så 2.5% avvikelse....
 
Fel på båda sidor av väggen, så 5%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.