SBH skrev:
hur funkade verktygen att med klippa när det är gjupa spårningar och vid längsgående skarvarna?
eller tog du sticksåg/tiger vid dom?
jag gillar "plåtsaxen på en punkt. man slipper metallspånen i ansiktet.
tror den kallas nibblingssax? tycker den funkar bra att klippa på dom flesta profilerna men i skarvarna mellan 2 väggsektioner funkar den inte för mig, brukar va flera lager med plåt + "spånten" är helt av plåt så den måste jag kapa med tigersåg
 
S
nibbler gör små halvmåne bitar
https://www.jula.se/nibbler-625w-010320
hittar bara att dom heter elplåtsax. finns säkert något som plåtisarna kallar dom.

kan nog gissa va en hornuggla är för plåtverktyg? det är lätt om man tänker till
 
Redigerat av moderator:
Nu spånar jag fritt då jag inte har någon erfarenhet alls av dylika konstruktioner.
TS skriver i sitt första inlägg att det finns cirkelsågar för metall, men att de skräpar ner för mycket. Sänksågar har ju generellt mycket bättre spånhantering. Skulle det inte gå att montera en metallklinga på en sänksåg och på så sätt komma ifrån nedskräpningen?
Det finns ju ett par trådar på forumet om folk som monterat diamantklingor för att kapa sten odyl. Tycker motsvarande borde gå att uppnå för metall.
 
S
pyro skrev:
Nu spånar jag fritt då jag inte har någon erfarenhet alls av dylika konstruktioner.
TS skriver i sitt första inlägg att det finns cirkelsågar för metall, men att de skräpar ner för mycket. Sänksågar har ju generellt mycket bättre spånhantering. Skulle det inte gå att montera en metallklinga på en sänksåg och på så sätt komma ifrån nedskräpningen?
Det finns ju ett par trådar på forumet om folk som monterat diamantklingor för att kapa sten odyl. Tycker motsvarande borde gå att uppnå för metall.
hej tss blir ej mindre spån. för inkapslade grejer. man kan göra 3-4m kap in maskin måste rensas på spån.
nä elplåtsaxen är bäst ån så länge. synd bara att man måste arbeta från två håll
 
Jag förutsätter att pyro syftade på en sänksåg _med_ tillkopplat utsug. Har mycket svårt att se att den skulle behöva rensas efter 3-4 meters sågande. Dock måste man eventuellt ha gnistfälla på utsuget så att man inte får metallglöd i dammsugarpåsen. Kan nog bli en rolig överraskning :)
 
Måste skivorna sågas på plats? Det går inte att måtta in och markera på skivan och sedan såga med en bandsåg? Kanske för stort att ha med sig?
 
S
pelle242 skrev:
Måste skivorna sågas på plats? Det går inte att måtta in och markera på skivan och sedan såga med en bandsåg? Kanske för stort att ha med sig?
måste och måste. skiverna är mellan tre till 5meter långa. sen går ju det att kapa på fabrik men då stämmer det inte värst noga
 
Bumpar denna,

Är det någon vet ett bra verktyg för att såga i fönster i 150mm tjock sandwichpanel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.