Mikael_L
Och man kan kanske reaktivt lätt få kontot avstängt, med alla problem det medför.
Här var det någon spammare som la in denne persons gmail-adress i emailheadern som skickas med i datagrammen.
http://blogg.tkj.se/mitt-google-konto-avstangt/
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just nu har jag gmail men inte google-konto.
Jag tror nog att om du kan logga in på Gmail så har du ett google-konto. Inloggningen till Gmail, i alla fall den som jag har hittat, sker på adressen accounts.google.com.

Tillägg:
TKJ:s artikel är från 2010 och det var nog innan 2-stegsverifiering och andra moderna säkerhetshöjande finesser var vanliga, men det är viktigt att aktivera sånt och ha tillgång till all information som man har lagt in i ens konto.
 
Redigerat:
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man fundera såhär?, dvs lite mer riktat på mindre delar utav hela bilden...
Ja, det tycker jag. Det är ju på flera sätt som världen ändras. Som exempel kan vi tex ta att flera länder har infört anti-gay lagar och personer som då varit öppna på nätet har riskerats att fängslas eller råka ut för trakasserier.

Det är inte bara annonser som Google och liknande säljer, utan det är ju din personliga och privata information som säljs till 3'e part som i sin tur kan använder informationen för andra, för oss okända ändamål.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är den nya här, måste mycket snart bestämma mig ... :worried: :whistle:
[bild]
Jaha.
2,5 år sedan. Nu ligger det ytterligare en nyare telefon här, och samma funderingar flyter upp igen. :oops: :geek:
Jag gick inte all in i google då. Jag släppte sargen något lite, och lät google få ytterligare några procent av mig.

Men nu står dörrarna med valen öppna igen (visst har de funnits hela tiden, men i vardagen medan man väl kör efter ett val man gjort så tänker jag inte så mycket på det.)

En fråga har jag.
Iom att jag har två mail-adresser på gmail, spelar det någon egentlig roll vilken av dem som jag låter vara google-kontot och knutet till mobilen?
 
Så att Apple kan sälja all din data istället? Det är ju lite som att skjuta heroin istället för att röka crack som är farligt.
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha.
2,5 år sedan. Nu ligger det ytterligare en nyare telefon här, och samma funderingar flyter upp igen. :oops: :geek:
Jag gick inte all in i google då. Jag släppte sargen något lite, och lät google få ytterligare några procent av mig.

Men nu står dörrarna med valen öppna igen (visst har de funnits hela tiden, men i vardagen medan man väl kör efter ett val man gjort så tänker jag inte så mycket på det.)

En fråga har jag.
Iom att jag har två mail-adresser på gmail, spelar det någon egentlig roll vilken av dem som jag låter vara google-kontot och knutet till mobilen?
Nej det spelar ingen roll. Du kan lägga in så gott som obegränsat med konton i mobilen. Sedan väljer du vilket eller vilka konton som ska synka vad. Du kan tex lagra kontakter på ett konto och mail eller bilder, betalningar etc på ett annat. Även tex outlook-konto funkar för exempelvis Microsofttjänster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha.
2,5 år sedan. Nu ligger det ytterligare en nyare telefon här, och samma funderingar flyter upp igen. :oops: :geek:
Jag gick inte all in i google då. Jag släppte sargen något lite, och lät google få ytterligare några procent av mig.

Men nu står dörrarna med valen öppna igen (visst har de funnits hela tiden, men i vardagen medan man väl kör efter ett val man gjort så tänker jag inte så mycket på det.)

En fråga har jag.
Iom att jag har två mail-adresser på gmail, spelar det någon egentlig roll vilken av dem som jag låter vara google-kontot och knutet till mobilen?
Vet inte om det är ett problem, men köper du appar så blir de väl knutna till det kontot du väljer....
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag håller fast vid mitt ställningstagande i post nummer 51 för 2 år sedan. Gör vad jag kan för att flyga under dataradarn. Har appfri telefon utan internet och utan GPS. Inget googlekonto. Mesta sökningarna på duckduckgo. Ingen google e-post utan en lokal leverantör. Inget facebokkonto.
Tittar på youtube från gemensamma datorn men har gjort inställningarna så att jag godkänner mista möjliga datainsamling.

Det enda som jag har varit tvungen att kompromissa med är att jag numera har ett instagramkonto. Där försöker jag hålla ett vattentätt skott mellan hantverket som jag visar på instagram och övriga livet som jag inte visar någonting av. Följer andra hantverkare men i det stora hela inte mina privatvänner.

Ju mer spridd informationen är och ju mindre bitar den kommer i destu svårare blir det för dem att lägga ihop den så de kan manipulera folk.
 
  • Gilla
Kasken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och nu är det dags igen.
Telefonbyte igen, lite av samma funderingar igen.
Men samtidigt helt nya tankar också.

En snabb bakgrund. Den telefon jag har haft tills nyligen fick jag snart problem med, i form av att jag inte kunde få den att ge ifrån sig något ljud om det kom SMS/MMS. Rätt irriterande faktiskt, att jag ofta såg sms först flera timmar efter att de var skickade.
Jag lade ner en väldig massa ansträngning och tid på att försöka fixa det, men till sist köpte jag en annan telefon och körde CloneIt-appen för att migrera precis allting.
Gick bra, förutom att sms-ljud fortfarande inte fungerade - vilket fick mig att inse att det alltså troligen är någon konflikt mellan t.ex. någon installerad app som får ljudet att ofunka.

OK, då återgick jag till gamla luren och skulle fundera på hur jag går vidare.

Sen, några månader senare droppade jag telefonen i marken, det gick så illa att det inte gick att låta den vara igång, ty den skrev och tryckte vilt på skärmen av sig självt, helt galet.
Så jag återgick till den jag clonat med CloneIt - tur, då hade jag i alla fall de flesta kontakter räddade.
Däremot en massa nya kontakter, nya sms, samt några viktiga bilder var försvunna i gamla telefonen, så jag beställde en ny skärm från amazon, och har nu bytt.

Så situationen just nu är att jag har två telefoner med delvis samma innehåll, men delvis nytt olika innehåll (i bägge) som jag på något sätt vill migrera ihop.
Ja, det finns ju självklart nytt innehåll i den nyare telefonen också, ja ni förstår nog hur jag menar, hur det blir när man använt två telefoner i lite olika perioder om vartannat.

Och det är kontakter och sms/mms som jag mest är ute efter lösningar för.
Bilder fixar jag lätt (och de behöver inte finnas kvar i telefonerna, jag kan ladda ner dem på datorn), uppringningshistoriken är inte speciellt viktig att rädda (fast jag har ibland, med glesa mellanrum, använding för den, men jag är beredd på att börja på ny kula).


Och då undrar jag, kan jag synka ihop sånt innehåll från två olika telefoner genom google?
Jag har fått för mig att med google-konto kan man synka så att flera enheter alltid är, typ, likadana.
 
P
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har nämligen börjat fundera på om det skulle vara idé för mig att ha två telefoner igång, som hela tiden synkas mha google.
Då finns den en backup som omedelbart kan tas fram vi behov.
(Detta då jag just nu helt enkelt sitter på två telefoner, om 2-3 år när bägge är pensionerade så är detta nog inte längre aktuellt, men backupen finns ju dock ändå).

Jag har en surfplatta också, som jag använder till lite jobbrelaterat (egentligen nästan bara för att sköta ett av mina mätinstrument, men den skulle ju också kunna få vara synkad).
 
Mikael_L
P Posselosse skrev:
Oklart vad för telefonmodeller du har, så svårt att svara.
En Asus och en Sony, exakt modellnamn har jag nog inte i minnet, men kan kolla.
 
Slå på alla automatiska backuper och synkningar så sparas alla meddelanden, sms, kontakter, foton, appar mm automagiskt. Man förlorar väldigt lite om man installerar om telefonen. Har för mig det är bankid, whatsapp samt några appar för dörrlås och hemlarm som jag måste installera och sätta upp manuellt.

Om det sen är bra att google har hela ditt liv på sin server är en annan fråga, men den är svår att lösa ändå om man vill använda alla Googles tjänster...

(Jag har två mobiler igång hela tiden men mitt syfte är att inte synka in mitt privatliv i jobbmobilen, och tvärtom)
 
Jag tycker det är rätt bekvämt att google loggar allt jag gör. Ganska ofta jag använt tidsmaskin-funktionen för att resa tillbaka för att hitta en restaurang eller liknande som jag besökt. Tyvärr verkar de komprimera datat över tid. Mycket sämre upplösning på det som skedde för 10 år sedan mot det som hände igår
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det är rätt bekvämt att google loggar allt jag gör. Ganska ofta jag använt tidsmaskin-funktionen för att resa tillbaka för att hitta en restaurang eller liknande som jag besökt. Tyvärr verkar de komprimera datat över tid. Mycket sämre upplösning på det som skedde för 10 år sedan mot det som hände igår
Eller hade de helt enkelt sämre upplösning då. När jag jobbade med telematik i fordon för drygt 15-20 år sen var data fortfarande dyr, bara några år tidigare var gprs täckningen så låg i Europa att man fick köra fallback på sms. Data med internationell roaming dyr.

Först efter iPhones lansering har data blivit rimligt prissatt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.