Hej!

testar om någon kan komma med något tips.

vi bor i ett nybyggt hus från 2019, gjuten betongplatta, golvvärme i hela huset, bergvärme och FTX system. För två dagar sedan började huset lukta ILLA. Lukten är stark och slår en i ansiktet när man går in i huset, sen vänjer man sig. Sätter sig i främst läder, min väska luktar tex exakt som huset luktar. Lukten liknar typ pepparrot? Eller rutten gurka. Svårt att förklara. Kom helt plötsligt som sagt för två dagar sen. Vi har kollat avlopp, vinden, det mesta men hittar inte felet. Vi har Webers puts system så borde inte va nåt i väggarna heller.. vanligt parkettgolv som klickats dit, och klinker på vissa ställen. Tyckte lukten började i hallen, men känner den nu överallt.

det enda som vi tror det kan bero på är att ftx varnat för att filtren måste bytas. Den har varnat ett tag men vi har inte riktigt tagit tag i det, beställt nu givetvis. Dom var riktigt igentäppta när sambon kikade igår, men känns ändå osannolikt att denna hemskt starka lukt kan bero på det?

någon som kan komma med nån idé? Jag är dessutom gravid och känner mig rädd att vistas i denna lukt :( den känns inte hälsosam!

tack!
 
  • Gilla
Simpasawyer
  • Laddar…
En mus som har dött nånstans?
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
En fråga; känner ni lukten båda två eller är det bara du med din "gravid-näsa"? ;)
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
Haha, vi känner den båda två men jag är nog extra känslig just nu och får nästan panik av detta. sambon mer lugn..
 
Död mus i någon vägg.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
P
Jag hade en stark lukt hemma som jag skulle beskriva som kemisk. Endast i hallen, och jag kan ha dörrar stängda så jag släppte inte in den i resten av huset. Men det pågick i flera veckor och sedan försvann det. Ingen aning vad det kan ha varit, känner igen både avlopp, död råtta och mögel. Men är din lukt som något ruttet eller mer som någon typ... bensin?
 
Om filtren i er ventilationsanläggning är tilltäppta så sker inte luftväxlingen som den ska (uppenbarligen). Finns det någon källa till emissioner som exempelvis många moderna byggmaterial så blir det extra märkbart under förhållanden av dålig luftväxling. Sedan är det väl inte omöjligt att kan det ske saker i själva filtret i form av mikrobiell tillväxt som kan ge otrevliga effekter, här spekulerar jag iofs bara.

Men som steg 1: byt filtren.
 
Dammsug filtren så länge och se om det blir någon skillnad.
 
M Max R70 skrev:
Dammsug filtren så länge och se om det blir någon skillnad.
Eller ta bort filtret, luften blir typ inte renare än den är ute så här års...
 
Ett FTX-system ska ju byta inneluften enl. vissa normer.
Stäng av systemet och se om det påverkar, alt. sätt näsan vid inblåsningsventilerna.
 
S
Nu är huset nytt men scenariot kanske ändå passar bland elorsaker. Läs vidare.

Jag har flera gånger råkat på en dålig lukt i hus som har gamla elskåp med keramikproppar. Man lossar då plåtkåpan och där innanför är något luddigt grått. Dammsugaren tar oftast bort det som är kvar av musen.

I detta fall kanske det finns något annat utrymme dit en mus har tagit sig och bränt ihjäl sig?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om filtren i er ventilationsanläggning är tilltäppta så sker inte luftväxlingen som den ska (uppenbarligen). Finns det någon källa till emissioner som exempelvis många moderna byggmaterial så blir det extra märkbart under förhållanden av dålig luftväxling. Sedan är det väl inte omöjligt att kan det ske saker i själva filtret i form av mikrobiell tillväxt som kan ge otrevliga effekter, här spekulerar jag iofs bara.

Men som steg 1: byt filtren.
tack för input :) vi har stängt av ventilationen nu sedan två dygn, men lukten kvarstår. Nya filter är beställda och vi har dammsugit de gamla. Kände dock ingen lukt om själva filtren mer än smuts och damm. Tänker att det borde lukta mest om filtret om det är där lukten kommer ifrån.. men vad vet jag! Blir nog att ringa Anticimex :(
 
P Patmark skrev:
Jag hade en stark lukt hemma som jag skulle beskriva som kemisk. Endast i hallen, och jag kan ha dörrar stängda så jag släppte inte in den i resten av huset. Men det pågick i flera veckor och sedan försvann det. Ingen aning vad det kan ha varit, känner igen både avlopp, död råtta och mögel. Men är din lukt som något ruttet eller mer som någon typ... bensin?
jättesvårt att beskriva lukten. Men typ pepparrot, antar då lite fränt. Men även lite jord-lukt kanske. Jättesvårt! Blir nog att ringa Anticimex!
 
Vi hade en död mus i köket som luktade fan! Men jättesvårt att sätta fingret på innan vi hittade den. Den hade klättrat in bakom en plåt bak på spisen och skurit sig sen förblött och dött där.
 
  • Död mus fastklämd bakom metallplåt på en spis med synliga tecken på blod och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Wheelabrator och 4 till
  • Laddar…
Råkade trycka ”gilla” på ovanstående... menar såklart enbart att inputen som sådan gillas i kontexten av tråden men att det var ett tragiskt förlopp... aja ni fattar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.