J
Jag har haft Telia fiber i flera år och när det installerades sattes en Inteno mediaomvandlare inomhus vid entredörren. Jag har läst olika åsikter om att byta ut Inteno lådan mot tex en ERX-SFP. Vad jag förstår behöver man enbart plocka ut SFP modulen från Inteno och återanvända den i ERX-SFP boxen. Jag har bara internet och ingen annan fibertjänst.

Jag undrar också om det går bra att byta fiberpatch kabeln (blåa kontakter) som går in i SFP modulen och kommer från en liten vit låda som sitter i garaget (likt denna https://www.byggahus.se/forum/threa...-foer-patchkabel.226734/page-2#post-1898888)? I så fall skulle fiberpatch kabeln gå ovanpå golvlister och runt dörrlister tills den når befintlig nätverksutrustning. Är det ok att göra så?
 
T
J janerik12 skrev:
Jag har haft Telia fiber i flera år och när det installerades sattes en Inteno mediaomvandlare inomhus vid entredörren. Jag har läst olika åsikter om att byta ut Inteno lådan mot tex en ERX-SFP. Vad jag förstår behöver man enbart plocka ut SFP modulen från Inteno och återanvända den i ERX-SFP boxen. Jag har bara internet och ingen annan fibertjänst.

Jag undrar också om det går bra att byta fiberpatch kabeln (blåa kontakter) som går in i SFP modulen och kommer från en liten vit låda som sitter i garaget (likt denna [länk] I så fall skulle fiberpatch kabeln gå ovanpå golvlister och runt dörrlister tills den når befintlig nätverksutrustning. Är det ok att göra så?
När vår Inteno-trafo gick sönder i somras tog jag ur SFP-modulen och tryckte in i en vanlig kontorsswitch, fungerade bra i ett par veckor tills vi fick en ny trafo. Bara internet här också.
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Jag har bytt till en Ubiquiti U Fiber UF-AE, har fungerat klockrent ett år och är inte större än en hockeypuck
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Wow visste inte att Ubiquiti hade något sånt!
  • Fick du kontakta Telia när du gjorde bytet?
  • Använde du SFP modulen från Inteno eller köpte du en från Ubiquiti?
  • Är den kopplad till övrig Ubiquiti utrustning via POE?
  • Inga skillnader i hastighet?
  • Om du hade velat använda TV via fiber förmodar jag att det hade inte fungerat eller vlan hade du konfigurerat i en switch efter UF-AE?
Ursäkta alla frågor :)
 
Jag har en en dream machine pro som är kopplad till den, matar via POE adapter eftersom dream machine pro inte har POE tyvärr. Jag kontaktade inte Telia utan tog bort Inteno och kopplade in SFP in i Ubiquiti U Fiber, det gick igång direkt. Ingen skillnad i hastighet vad jag vet (flyttade precis in när jag gjorde ändringen.) VLAN skall gå igenom U FIber utan problem. Tyvärr sitter min fiberingång på mitten av sovrumsväggen, annars hade det nog gått att sätta i den u udmp istället.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack för snabbt svar! Jag kör sjäv en ERX och two unifi uap-lr-ac. Funkar bra men på sistone får jag mycket "klagomål" hemma om att "internet är långsamt" eller funkar inte bra. Inte lätt att felsöka wifi. Kör enbart 5GHz, specifika kanalera osv. Ofta verkar det lösa sig med omstart av Inteno därfór funderar jag på att byta ut den.
 
T
För bäst kompatibilitet med vad som sitter i andra änden är det nog bäst att behålla Telias SFP-modul.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Felsöka wifi är det verkligen bra att köra speedtest. göra en ändring. Köra speedtest igen.
Tror inte din hastighet beror på fiberkonverteraren. Men det utesluter du ju enklast genom att plugga in en enhet med kabel rakt in i ett nätverksuttag på den och köra spedtest.

Generellt med wifi så beror det på vad man har för nät runtomkring som stör ut. 5ghz är känsligt för väggar och sånt med mera.

Så om du nu vill köra trådlöst i hela huset är mitt förslag att du drar trådat nät från där du har inkommande fiber och sen sätter accesspunkter på de olika våningsplanen.
 
  • Gilla
Gabas
  • Laddar…
J
Båda accesspunkter är trådade och på olika våningsplan. För det mesta funkar det bra men jag kan inte förklara varför det ofta blir "störningar" som gör att sidor laddas långsamt osv. För att göra det lite mer konkret behöver jag nog enkel övervakning som jag kan hänvisa till när klagomålen kommer in. Jag tänker på typ grafana grafer med kanske följande metrics:

- wifi klient till lokal router ping och speedtest
- ethernet klient till lokal router ping och speedtest
- lokal router till internet ping och speedtest
- DNS uppslag latency

Då kanske det är enklare att felsöka vid en specifik tidpuinkt. Några förslag?
 
J janerik12 skrev:
Tack för snabbt svar! Jag kör sjäv en ERX och two unifi uap-lr-ac.
Om du kör Unifi kan du installera en Unifi Controller på en PC för att få ut statistik från AP:arna. Du får information som tex störningar, signalstyra hos klienterna, omsändningar m.m. Bla

Inte helt ovanligt att störningar finns på internet och att vissa sajter laddar långsamt.

Har du scannat frekvensanvändningen i huset? Om du eller grannen kör AP:arn på samma frekvensband kan du får störningar. Finns appar som kan köras på Androidenheter och du kan mäta flera punkter i huset.
 
T tanaris skrev:
När vår Inteno-trafo gick sönder i somras tog jag ur SFP-modulen och tryckte in i en vanlig kontorsswitch, fungerade bra i ett par veckor tills vi fick en ny trafo. Bara internet här också.
Lite gammal tråd men drar lite i den samtidigt som en parallell
@tanaris så det funkar att plugga in SFP modulen i vanligt ethernet uttag i valfri switch.
Min Inteno blev helt svart efter att en elektriker varit här igår och gjorde spänningslöst några ggr.
Panik! Beställde en ny fiber konverter men den kommer nog inte idag :(
 
4integration jocke4u skrev:
Lite gammal tråd men drar lite i den samtidigt som en parallell
@tanaris så det funkar att plugga in SFP modulen i vanligt ethernet uttag i valfri switch.
Min Inteno blev helt svart efter att en elektriker varit här igår och gjorde spänningslöst några ggr.
Panik! Beställde en ny fiber konverter men den kommer nog inte idag :(
EDIT: Det var strömadaptern som inte funkade trots att den levererade 12V. Paniken över :D
 
4integration jocke4u skrev:
EDIT: Det var strömadaptern som inte funkade trots att den levererade 12V. Paniken över :D
är tydligen ett väldigt vanligt fel.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.