Hej! Jag skulle verkligen behöva råd från någon kunnig, för vi har så himla hög elkostnad och förstår inte varför. Vårt hus är i och för sig stort (300 kvm), men vi är bara där på sommaren, loven och några helger då och då, och värmer då bara upp nedervåningen (med vattenburna element). En jordvärmepump hade installerats några år innan vi köpte huset. Vår genomsnittsförbrukning de senaste åren har varit 18 000 kHw, och då är vi som sagt bara där totalt ca tre månader, varav den mesta tiden är på sommaren, då huset är ouppvärmt. Huset är från 1820 och ligger i Östergötland. På vintern har vi på en grundvärme på ca 11-12 grader, och när vi är på plats brukar vi ställa värmen på ca 20-21 grader. Men t ex nu i maj, när pumpen inte ens hade varit på och ingen hade varit där en enda gång på hela månaden, hade vi ändå förbrukat 1000 kHw. Hur kan det komma sig? Det känns som att något är fel, men vi har själva så dålig koll på värmepumpar, så skulle verkligen behöva hjälp!! Mycket tacksam för svar!
 
B Broffan skrev:
Men t ex nu i maj, när pumpen inte ens hade varit på och ingen hade varit där en enda gång på hela månaden, hade vi ändå förbrukat 1000 kWh.
Du har då en genomsnittsförbrukning på över en kW med ingen där och allt "avslaget". Borde vara lätt att kolla var energin tar vägen.

Börja med att kolla på elmätaren och se vad som förbrukas momentant. Stäng därefter alla trefaslaster och se förbrukningen därefter. Sen kan du gå vidare "en fas i taget" och slutligen ner på gruppnivå för att se var det "drar ström".

Välkommen hit för övrigt!
 
  • Gilla
CHEMAS och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte är så enkelt att det är jämn belastning på elen utan skiljer mycket mellan olika timmar under dygnet. Låter som en hög förbrukning men det är jättesvårt att veta på gamla hus. Bara solida timmerväggar? Enkelglas i fönstren? Vad är det för jordvärmeanläggning? Effekt? Längd på kollektorslinga? Man skulle gärna vilja logga elmätaren och göra diagram över förbrukningen.
 
J Josth skrev:
Kanske inte är så enkelt att det är jämn belastning på elen utan skiljer mycket mellan olika timmar under dygnet.
Visst kan det vara så. Men jag tycker ändå det självklara första steget är att helt enkelt kolla vad man har för momentan förbrukning. Kanske "då och då" under någon dag. Loggning och diagram känns som något man tar till om man anser att man måste.
 
1000 kWh/månad ger en konstant snittförbrukning på nära 1400 W. Det är mycket för ett obebott hus med avstängt värmesystem.
Några effekthungriga maskiner/system måste vara i drift.
 
Blir alltid så besviken när det diskuteras elförbrukning och ingen frågar om hönshus hos grannen...

Har grannen ett hönshus?
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 18 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har grannen ett hönshus?
:mad:

Vi har ingen värme installerad hos våra höns!!!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Det jag tror Appendix menar, är att grannen har tjuvat el till sitt hönshus!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Är värmepumpen helt avstängd under sommarmånaderna? 1000kwh mitt i sommaren låter mycket. Även om pumpen vart igång låter det mycket sommartid, den skulle i princip gå nonstop
 
DonPablo R134a skrev:
Är värmepumpen helt avstängd under sommarmånaderna? 1000kwh mitt i sommaren låter mycket. Även om pumpen vart igång låter det mycket sommartid, den skulle i princip gå nonstop
Låte ju som att man slagit på en stor förbrukare i samband med att man varit där och sen glämt slå av

Nu verkar TS inte vara med oss.... men infravärme med mera låter väl rimligt.
 
1000 W konstant förbrukning i ett avställt hus kan utgöra en potentiell brandrisk.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Hej igen! Jag är ny på forumet och hade svårt att hitta tillbaka till mitt egna inlägg, haha, så ursäkta sent svar. Och tack så mycket för era svar och tankar! Jag tror att jag nog måste försöka kontakta en energirådgivare som kanske förhoppningsvis kan komma till oss och kolla. Men som sagt, tack för era svar och idéer, ska göra så gott jag kan med förslagen som kommit upp. Ha en bra dag!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har då en genomsnittsförbrukning på över en kW med ingen där och allt "avslaget". Borde vara lätt att kolla var energin tar vägen.

Börja med att kolla på elmätaren och se vad som förbrukas momentant. Stäng därefter alla trefaslaster och se förbrukningen därefter. Sen kan du gå vidare "en fas i taget" och slutligen ner på gruppnivå för att se var det "drar ström".

Välkommen hit för övrigt!
Hej och tack för svar och välkomnande!
Ok! Jag får läsa på mer om hur man gör det du föreslår, för det du säger nu är rena grekiskan för mig haha. Men låter vettigt. Tack igen!
 
Stapeldiagram över månatlig energiförbrukning i kWh från 2017 till 2020, med olika färger för varje år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här har de senaste fyra årens förbrukning sett ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.