S Simsgrodan skrev:
Förstår tanken, men det är nog inte fullt så lätt ändå. Miele heter Miele AB i Sverige och ägs av ett schweiziskt aktiebolag som ägs av Miele Beteiligungs GmbH i tyskland enligt företagsfakta.
Själv går jag efter rykte, min bedömning av finish m.m. samt pris i förhållande till vad jag ska ha den till.
Det saknar HELT betydelse vem som äger vad utanför moderbolaget som utvecklar produkterna.
 
H HMJ1 skrev:
Att tro att en stor koncern på allvar sitter och planerar för att kvaliteten ska bli sämre och produkterna dåliga är en skröna. Vilket företag skulle överleva tror ni?
Några som uppenbarligen överlevt är Epson, Lenovo och Apple.
Gör en sökning på Google. epson printer counter download
Där får du över 2 miljoner träff. Epson har en inbyggd räknare i sina bläckstråleskrivare som stänger av skrivaren efter ett visst antal utskrivna ark.

På nyare Lenovo vägrar datorn ladda batteriet efter ca 600 laddcykler. Det säljs externa laddare till dessa på olika säljkanaler. T.ex e-bay

Apple som medvetet saktade ner äldre telefoner i sina operativsystemuppdateringar. Se

Apple tar storböter för sega telefoner | SvD
www.svd.se › apple-tar-mangmiljonboter-for-sega-telefoner


Apple bekräftar: Gör medvetet mobilen långsammare | SVT ...
www.svt.se › nyheter › utrikes › apple-bekraftar-gor-med.


Kolla även SVT dokumentär: glödlampskonspirationen
 
P Puhnallen skrev:
Några som uppenbarligen överlevt är Epson, Lenovo och Apple.
Gör en sökning på Google. epson printer counter download
Där får du över 2 miljoner träff. Epson har en inbyggd räknare i sina bläckstråleskrivare som stänger av skrivaren efter ett visst antal utskrivna ark.

På nyare Lenovo vägrar datorn ladda batteriet efter ca 600 laddcykler. Det säljs externa laddare till dessa på olika säljkanaler. T.ex e-bay

Apple som medvetet saktade ner äldre telefoner i sina operativsystemuppdateringar. Se

Apple tar storböter för sega telefoner | SvD
www.svd.se › apple-tar-mangmiljonboter-for-sega-telefoner

Apple bekräftar: Gör medvetet mobilen långsammare | SVT ...
www.svt.se › nyheter › utrikes › apple-bekraftar-gor-med.

Kolla även SVT dokumentär: glödlampskonspirationen
Säger inte du har fel.
Samtidigt.
1. Skillnad på ny patron/förbrukningsmaterial och maskin. Har dom även en sensor för bläcknivå, eller går dom bara på antal sidor?
2. Har du källa på att datorn skulle sluta ladda? Hur definieras ens 600 laddcykler? Min Lenovodator har satts i laddaren långt över 600 gånger.
3. De själva sade att det var för att kompensera för att batteriet tappade kapacitet.
 
N nmeden skrev:
Säger inte du har fel.
Samtidigt.
1. Skillnad på ny patron/förbrukningsmaterial och maskin. Har dom även en sensor för bläcknivå, eller går dom bara på antal sidor?
2. Har du källa på att datorn skulle sluta ladda? Hur definieras ens 600 laddcykler? Min Lenovodator har satts i laddaren långt över 600 gånger.
3. De själva sade att det var för att kompensera för att batteriet tappade kapacitet.
ang Apple. Jo de sa dom men visst tog de företagsboten också utan att gnälla för mkt. Eller minns jag fel? Går säkert Googla fram


edit: https://www.nyteknik.se/digitalisering/apple-aker-pa-miljardsmall-efter-batteriskandal-6989314
det tog boten.. vi har en Iphone 6, undra om vi får några 25 dollar?
 
Visst finns det mycket man kunde önska var annorlunda. Men som vårt samhälle är uppbyggt just nu så måste tillverkarna få sälja de prylar som tillverkas, annars blir det minskad produktion och färre jobb. En spännande sak är att EU-kommissionen just nu jobbar med att hitta sätt att få företagen att tillverka mer hållbara prylar och att det ska vara lättare att reparera och att återanvända fungerande delar. I framtiden ser vi kanske att många jobb som försvinner från tillverkningsindustrin dyker upp som verkstäder som reparerar och bygger om prylar. Allt för att minska sopberget. Jag tycker det känns lite spännande.
 
M Maledictus skrev:
Men faktum kvarstår ju ändå att många upplever (och om jag inte missminner mig finns det studier på detta) att saker tillverkade idag generellt har sämre kvalitet än äldre prylar. Så någonting är ju sämre idag om man tittar på kvaliteten på varor
Det som har hänt är att konstruktörerena har blivit vassare. Man hade sämre konstruktörer (och verktyg) förr. Då tog man i för allt vad tygen höll eftersom man egentligen inte hade en aning om hur saker och ting belastades. Idag kan man göra avancerade FEM-beräkningar på belastning och utmattning på ett sätt som gör att det går att optimera konstruktionen.

Det leder givetvis till billigare produkter men även att de också håller "precis lagom", dvs något längre än garantitiden.
 
S Simsgrodan skrev:
En spännande sak är att EU-kommissionen just nu jobbar med att hitta sätt att få företagen att tillverka mer hållbara prylar
Det är ju inte hjärnkirurgi direkt. Lagstifta om längre garantitid. Case closed.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju inte hjärnkirurgi direkt. Lagstifta om längre garantitid. Case closed.
Skulle kunna hjälpa en bit, men under ”circular economy” siktar man längre.
 
S Sajmon skrev:
Fast nu var det ju inte kvaliten det handlade om, utan att man köper en vara från ett märke och får en annan, där dom har försökt att dölja det.
Var den inte märkt gustavs berg?
 
S Simsgrodan skrev:
Skulle kunna hjälpa en bit, men under ”circular economy” siktar man längre.
Säg till när navelskådarna kommit på något bättre, för ett buzzword kommer man inte långt med, så mycket är säkert.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Säg till när navelskådarna kommit på något bättre, för ett buzzword kommer man inte långt med, så mycket är säkert.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Säg till när navelskådarna kommit på något bättre, för ett buzzword kommer man inte långt med, så mycket är säkert.
Googla på det.
 
S Simsgrodan skrev:
Googla på det.
Det blir inte bättre för det.
 
Då ser du att det är mycket mer än ett buzzword. Jag har jobbat en hel del med cirkulär ekonomi (ja orden i sig kan man se som ”buzzwords”, men konceptet bakom är intressant) och även om våra politiker också bara är människor så gör de en del som kan bli riktigt bra.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det som har hänt är att konstruktörerena har blivit vassare. Man hade sämre konstruktörer (och verktyg) förr. Då tog man i för allt vad tygen höll eftersom man egentligen inte hade en aning om hur saker och ting belastades. Idag kan man göra avancerade FEM-beräkningar på belastning och utmattning på ett sätt som gör att det går att optimera konstruktionen.

Det leder givetvis till billigare produkter men även att de också håller "precis lagom", dvs något längre än garantitiden.
Då är det ju nästan svårt att inte kalla de gamla (sämre) konstruktörerna för bättre? För uppenbarligen lyckades de konstruera varor som håller längre än dagens "vassa" konstruktörer.

Men jag antar att vad som är bra eller dåligt ligger i betraktarens ögon.
 
M Maledictus skrev:
För uppenbarligen lyckades de konstruera varor som håller längre än dagens "vassa" konstruktörer.
Om målet vore att tillverka produkter som håller så länge som möjligt så skulle dagens konstruktörer slå gårdagens på fingrarna. Det är inte det som är målet.

Sen kan du ju naturligtvis tycka att de borde ha en annan målsättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.