H HMJ1 skrev:
Att tro att en stor koncern på allvar sitter och planerar för att kvaliteten ska bli sämre och produkterna dåliga är en skröna. Vilket företag skulle överleva tror ni? Electrolux har infört förlängd garanti i vissa delar av världen. Idag har kunderna större krav än på 80 talet. Det skall vara connectivity dvs wifi på allt. Tv kamera i ugnen etc etc. självklart går saker och ting sönder. Händer alla märken. Jag jan garantera att en AEG maskin tillverkad i Italien har samma kvalitet som när den tillverkades i Tyskland.
I Sverige tillverkas en stor del av Elux professional tvätt och storköksmaskiner. Titta på bilindustrin. Tillverkas alla Audibilar i Tyskland ? Volvo i Sverige ?
Nej och inte har de blivit sämre för det.
Kvalitet förknippat med Sverige är gammaldags och det går inte längre att bygga stora fabriker här då varorna skulle bli orimligt dyra.
Men faktum kvarstår ju ändå att många upplever (och om jag inte missminner mig finns det studier på detta) att saker tillverkade idag generellt har sämre kvalitet än äldre prylar. Så någonting är ju sämre idag om man tittar på kvaliteten på varor. Detta gäller ju inte endast "Hi-tech-prylar" utan även simplare konstruktioner utan TV, kamera, Wifi etc.
 
M Maledictus skrev:
Nja, det skulle jag inte säga.

Du menar att man designar en produkt med målet att den ska gå sönder fort. Jag menar att den går sönder fort som ett resultat av billig tillverkning i form av materialval och/eller avancerad design, inte att tillverkaren medvetet försöker sälja produkter som ska gå sönder fort.
Nja, inte bara fort. Exakt lagom fort. Det är där svårigheten ligger. Är den för dålig får man för många reklamationer. Är den för bra säljer man inga nya... Du får ju tro vad du vill såklart....
 
H HMJ1 skrev:
Att tro att en stor koncern på allvar sitter och planerar för att kvaliteten ska bli sämre och produkterna dåliga är en skröna. Vilket företag skulle överleva tror ni? Electrolux har infört förlängd garanti i vissa delar av världen. Idag har kunderna större krav än på 80 talet. Det skall vara connectivity dvs wifi på allt. Tv kamera i ugnen etc etc. självklart går saker och ting sönder. Händer alla märken. Jag jan garantera att en AEG maskin tillverkad i Italien har samma kvalitet som när den tillverkades i Tyskland.
I Sverige tillverkas en stor del av Elux professional tvätt och storköksmaskiner. Titta på bilindustrin. Tillverkas alla Audibilar i Tyskland ? Volvo i Sverige ?
Nej och inte har de blivit sämre för det.
Kvalitet förknippat med Sverige är gammaldags och det går inte längre att bygga stora fabriker här då varorna skulle bli orimligt dyra.
Jag tror ingen planerar för "sämre" kvalitet, däremot är jag helt övertygad att de planerar för "rätt kvalitet". Vad som är rätt för företaget är troligen inte samma som för din och min plånbok...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Ja, det där resonemanget köper jag!
Finns en aspekt till. Vi köper med förkärlek Miele, dels för att de faktiskt både håller bra och fungerar bra. Men ännu mer för att de har en fantastiskt bra service, vi har haft strul ibland och alltid fått snabb och kompetent service. Och många gånger gratis för att ”en Miele ska hålla” enligt teknikern. Men då har det förstås varit inom eller nära garantitiden.
 
S Simsgrodan skrev:
Finns en aspekt till. Vi köper med förkärlek Miele, dels för att de faktiskt både håller bra och fungerar bra. Men ännu mer för att de har en fantastiskt bra service, vi har haft strul ibland och alltid fått snabb och kompetent service. Och många gånger gratis för att ”en Miele ska hålla” enligt teknikern. Men då har det förstås varit inom eller nära garantitiden.
Intressant i sammanhanget är att Miele inte är ett aktiebolag... iaf inte sist jag kollade.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Intressant i sammanhanget är att Miele inte är ett aktiebolag... iaf inte sist jag kollade.
Eh.. vad har det med saken att göra? Det är ett varumärke som för många står för högt pris och hög kvalitet.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Intressant i sammanhanget är att Miele inte är ett aktiebolag... iaf inte sist jag kollade.
Enligt Wikipedia stämmer det: "The company was founded in 1899 by Carl Miele and Reinhard Zinkann, and has always been a family-owned and run company."

Bara det gör det ju lite trevligare att köpa en Miele nästa gång. Senast blev det en Bosch diskmaskin som köptes hos lokala handlaren. Den hade 5 års garanti och enligt säljaren hade de väldigt få reklamationer på Bosch diskmaskiner jämfört med Electrolux.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror ingen planerar för "sämre" kvalitet, däremot är jag helt övertygad att de planerar för "rätt kvalitet". Vad som är rätt för företaget är troligen inte samma som för din och min plånbok...
Som kanske framgått i tråden har jag rätt stor insyn i den här industrin från centralt håll.
Så här är det; ALLA tillverkare av kända premium märken som nämnts här har även en produktion av produkter med mer basic funktionalitet. Det betyder inte att det är fråga om sk low end produkter. Men, efterfrågan styr och många kunder är inte intresserade av vitvaror i premiumsegmentet och har en plånbok som mer är anpassad för en tvättmaskin i 3500:- klassen. Annan elmotor, färre program etc. inte nödvändigtvis sämre men uppfyller baskraven endast till skillnad mot den dyrare maskinen med fler finesser och bättre teknik. Så när det gäller att kritisera så är det viktigt att framhålla vad det är för maskin och inte bara det stora märket under vilket maskinen sorterar.
 
H HMJ1 skrev:
Som kanske framgått i tråden har jag rätt stor insyn i den här industrin från centralt håll.
Så här är det; ALLA tillverkare av kända premium märken som nämnts här har även en produktion av produkter med mer basic funktionalitet. Det betyder inte att det är fråga om sk low end produkter. Men, efterfrågan styr och många kunder är inte intresserade av vitvaror i premiumsegmentet och har en plånbok som mer är anpassad för en tvättmaskin i 3500:- klassen. Annan elmotor, färre program etc. inte nödvändigtvis sämre men uppfyller baskraven endast till skillnad mot den dyrare maskinen med fler finesser och bättre teknik. Så när det gäller att kritisera så är det viktigt att framhålla vad det är för maskin och inte bara det stora märket under vilket maskinen sorterar.
Jag vet inte om du siktade på fel person?

Jag kritiserar varken enskilda märken eller modeller.
 
S Simsgrodan skrev:
Eh.. vad har det med saken att göra? Det är ett varumärke som för många står för högt pris och hög kvalitet.
Mindre risk för att man fattar strategiska beslut för att generera kortsiktiga vinster.
Man finns och verkar av andra skäl.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mindre risk för att man fattar strategiska beslut för att generera kortsiktiga vinster.
Man finns och verkar av andra skäl.
Förstår tanken, men det är nog inte fullt så lätt ändå. Miele heter Miele AB i Sverige och ägs av ett schweiziskt aktiebolag som ägs av Miele Beteiligungs GmbH i tyskland enligt företagsfakta.
Själv går jag efter rykte, min bedömning av finish m.m. samt pris i förhållande till vad jag ska ha den till.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det blir ju en konstig jämförelse? Jag förstår din poäng men Gustavsberg är ju så mycket mer nu än det var förr med nya ägare och allt och en större portfolio än bara inhemska svenska gustavsberg produter.
Armaturen du köpt ingår ju i Graphic serien vad jag förstår och det är en komplett badrumsinredning typ och mig veterligen har Gustavsberg aldrig gjort nå sådant så redan där borde man inse att det knappast är nåt ursvenskt.
jag hänger inte med i ditt resonemang. Menar du att om Dewalt skulle expandera sin verksamhet och göra cyklar så skulle det plötsligt vara ok med att du får en meec cykel i dewalt lådan?
 
O olofh skrev:
jag hänger inte med i ditt resonemang. Menar du att om Dewalt skulle expandera sin verksamhet och göra cyklar så skulle det plötsligt vara ok med att du får en meec cykel i dewalt lådan?
Om man verkligen anstränger sig kan man missförstå det mesta...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man verkligen anstränger sig kan man missförstå det mesta...
Ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.